Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 33
    Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Skal kjøpe Powerbook

Nå som jeg har kommet inn på Digital Medieproduksjon på Høgskolen i Østfold blir jeg nødt til å kjøpe meg bærebar Mac, altså en Powerbook... Jeg har vurdert litt frem og tilbake og funnet ut at jeg tror jeg går for følgende pakke...

15" SuperDrive
    Prosessor: 1,67 GhZ PowerPC G4
    Minne: 1 GB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMer (to brikker på 512 MB)
    Grafikkort: ATI Mobility Radeon 9700 128 MB dual
    Harddisk: 80 GB Ultra ATA-harddisk (kommer etterhvert til å kjøpe meg en ekstern harddisk på 200-300 GB)
    Optisk stasjon: 8x SuperDrive (DVD-brenner)

Siden for valg av Powerbook ligger her, dersom noen ønsker å se hva som er mulig for å eventuelt tipse meg om forandringer

Programvare får vi av skolen... Skal bli digg å få redigert i FinalCutPro igjen!

Noen som ville gjort noen endringer? Legg i tilfelle gjerne med en begrunnelse!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Ser eigentleg ut som det er ein bra pakke det der. Det området der du har mest å hente er på RAM, men det er kanskje litt drøyt å bruke 5880,- til på 1GB RAM...

I og med at 100 GB harddisken og har 5400 rpm, hadde det ikkje skada med 20GB ekstra, sjølv om den ikkje vert brukt som videodisk, og ein har ekstern. 840,- er jo ikkje so veldig mykje, men det blir no opp til deg.

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Problemet er at to brikker med 512 er relativt billig... Mens en brikke på 1GB er mye dyrere enn to på 512.... Faktisk 1680 kroner dyrere... Så det blir vanskelig...

Er det noen som vet om det er mulig å ha en brikke med 1 GB og en med 512 MB? Og om det er mulig å kjøpe RAM utenfor Apple Store? I tilfelle hvilke merker og hvor lønner det seg?

Skal vurdere det du sier angående harddisken, godt argument det!

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Er det noen som vet om det er mulig å ha en brikke med 1 GB og en med 512 MB? Og om det er mulig å kjøpe RAM utenfor Apple Store? I tilfelle hvilke merker og hvor lønner det seg?
    Apple er visst ganske vrange når det gjeld kva RAM som kan brukast, men kanskje denne artikkelen kan hjelpe litt.

Edit: Ser ut som Crucial, Corsair, Kingston og PDP alle tilbyr Powerbook-kompatibelt RAM, der Corsair er den billegaste.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Komplett: 519,- for Corsair 512MB

Linuxbutikken: 425,- for Corsair 512 MB

mShop: 590,- for Corsair 512MB

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Skal kjøpe Powerbook

Kanskje et dumt spørsmål - men hvordan får du finasert det? Studielån? Stipend? annet? Kanskje greit for oss andre å vite

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Jeg prøver for enhver pris å unngå studielån!

Får en del penger i militæret. Lønna er jo dårlig, men hvis en sparer så blir det penger... Samtidig er dimisjonsgodtgjørelsen på 16500 kroner så det kommer godt med...

Når du igjen legger til noen småjobber jeg har gjort/gjør med videokamera så blir det litt penger!

Takk for tipset incanius... Du vet ikke om det går ann å ha en brikke med 512 MB og en med 1 GB?

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Nei, eg veit ikkje. Stod det ingenting om det i den artikkelen? (Eg las den ikkje so nøye...)

Ein mail/telefon til Apple vil vel gi deg svar på det spørsmålet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Har finni ut at det er mulig!

[/url]

Kyrre
    Guest

Hvorfor må dere ha bærbare dataer egentlig? Når de er mye svakere til videoredigering med mindre hardisker og førre muligheter for oppgraderinger?

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •