Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Standard Skjermkort til videoredigering !?

Hei
    Jeg redigerer AVCHD i Premiere Pro, og bruker også after effects. Har i7 920 og 6gb ram osv, men skjermkortet mitt er et ATI Radeon 4-noe, (tror det er 2-3 år gammelt). Jeg merker at det lagger litt når jeg er i AE med AVCHD og fade's i premiere.
    Har dette med skjermkortet å gjøre? Og hvis det, har dere noen å anbefale 1000-1500,- helst

takker for hjelpen

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Jeg går ut i fra at du har CS4...

Hvis du kjører Vista som OS er det 64bit? Om ikke ville jeg vurdert det som ett av flere steg da Premiere kan dra nytte av 64bit prosessering og du vil få utnytte mer enn ca 3,5gb av de 6gb ram du har.

Ang skjermkort:
    Hvilket ATi kort nøyaktig er det du har?

Følgende lister Adobe opp som full support, hva nå enn det vil si...
    http://www.adobe.com/products/premie...&buttonSubmit=
    De billigste kortene koster fra ca 300kr....opp til quadro kortene fra Nvidia som vel, la oss holde det til koster MYE.

Nvidia 8800 GT finnes vel mellom 1200 og 1500 fra noen produsenter, og støtter CUDA. Til premiere finnes det software som gjør at man kan ta i bruk CUDA for å decode, altså spille av, avchd video mer effektivt. Koster ca 700kr eller noe slikt.
    http://www.divideframe.com/

Ellers er uansett AVCHD ett mareritt å jobbe med mtp resurssene det krever sånn generelt sett.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

OM og NÅR jeg en dag får AVCHD i fanget er det første jeg kommer til å gjøre, å konvertere til et mer spiselig codec. Med det mener jeg at jeg vil jobbe med noe jeg er kjent med og jeg vet maskina vil fungere godt med. God ytelse, og beholde kvaliteten. Og det anbefaler jeg deg å gjøre også.

Skjermkortet er tvilsomt det som er problemet med at det hakker, som du sier. Kommer mest sansynlig an på at du har en flaskehals et sted. CPUen er lite trolig igrunn - så akkurat HVA tør jeg ikke spå. ATI Radeon 4000-serien kom vel for et til to år siden, om jeg ikke tar gruelig feil.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Standard

Har x64 ja og Cs4
    Har prøvd sånn konverteringssoftware, men da blir 50i omgjort til 25fps og dermed ryker slo-motion mulighetene (lager sportsfilmer mest)

Ellers så har jeg egentlig ikke aning på hva som kan være flaskehals, selv om strømforsyningen røyk i går. Dermed har jeg planer om å kjøpe nytt strømforsyning (noen forslag til 600-700w klassen?),1 tb hdd og muligens om det blir aktuelt nytt skjermkort.

Akkurat nå sitter jeg på skolen, og kan derfor ikke se akkurat hva kort det er, så det kan jeg sette inn når jeg kommer hjem

takker for svarene så langt

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Jeg har en Corsair strømforsyning som jeg er veldig fornøyd med. Stillegående, robust og leverer det den lover.

50i som gjøres om til 25p er nok ene og alene en feil innstilling i konverteringen. Sjekk ut det i programmet du bruker for å gjøre konverteringen. PAL er alltid 25fps, men om det er 50i eller 25p er avhengig av originalt opptak eller om du deinterlacer under f.eks. konvertering.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Standard

brukte AVCHD upshift, hvor det ikke var noe instilling om jeg kunne bruke deinterlaced eller ikke, + at filene ble opptil 3 ganger så store, og nå så jeg har i7 og det funker ganske smud å redigere, bare effekter som lagger, og hvis jeg fargekorrigerer så kan jeg ikkje se på i realtime gidder jeg ikke å konvertere lenger.

Hva er prisen på strømforsyningen din? link ?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av IsakL Vis post
    at filene ble opptil 3 ganger så store, og nå så jeg har i7 og det funker ganske smud å redigere, bare effekter som lagger, og hvis jeg fargekorrigerer så kan jeg ikkje se på i realtime gidder jeg ikke å konvertere lenger.
    Lagger det med de konverterte filene eller kun avchd når du putter på overganger?
    Hva for format er det du konverterer til? At filene blir 3x størrelsen er ikke så ille, husk det er HD vi snakker om her. Lavere kompresjon betyr større filer, men så lenge vi snakker om normale formater som mpeg2, dvcprohd osv med høyere bitrate og ikke ukomprimerte formater så er dette mye lettere for en pc å jobbe med. Harddisker er billigere enn å kjøpe mer datakraft....

Forøvrig kan du glemme AVCHD og effekter(farger) og så få dette til å flyte realtime i full kvalitet. Uten noen form for hardware akselerering eller kraftigere cpu har du ikke nok kraft til å gjøre det, du må over i mer egnet format.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Strømforsyningen lå vel på rundt 800,- pluss/minus. for halvannet år siden.

Kan banne på at Da Vinci hadde spist AVCHD (når og OM det en dag får støtte for formatet vel og merke) - men det har jo sin pris, både økonomisk og i mengde fysisk rom som må til for servere osv...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Talking

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Kan banne på at Da Vinci hadde spist AVCHD (når og OM det en dag får støtte for formatet vel og merke) - men det har jo sin pris, både økonomisk og i mengde fysisk rom som må til for servere osv...
    OM det en gang når helvette frøys over og Siv Jensen ble muslim...kom AVCHD støtte i selv de "billigste" da vinci suitene har jeg en mistanke om at de ville gått fint RT. Men så er det fantasi priser på selve systemet...og infrastruktur som kreves, skal nå litt lagring til i SAN for å spy ut realtime 4k ukomprimert. Fra morro til litt mer alvor, Da Vinci er omtrent en benchmark på hvor mye kraft som gjemmer seg i GPU, man sitter bokstavelig talt å grader på en superdatamaskin...

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Standard

okay, da får jeg vel bare godta at det lagger litt på overganger, orker ikke konverteringsslitet, men hvis dere har forslag til gratis/billige konverteringsprogrammer, hvor man kan beholde 50i, så kan dere likesågodt si det, så får jeg neste prøve, men ellers takk for hjelpen

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny PC til HD videoredigering
    Av The_Superbit i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 11
    Siste tråder: 26th April 2009, 15:39
  2. PC til Videoredigering
    Av IsakL i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 9
    Siste tråder: 6th April 2009, 01:55
  3. skjermkort
    Av -Tommy- i forumet Generelt