Høres ut som at du har lagd videoen i 16:9 eller 4:3, og croppa den? bad idea - du må alltid eksportere til full PAL-oppløsning, så vidt jeg vet, så får du heller fake med å legge sort over og under.
Jeg sliter.
Jeg har en film som er 720x335. Og i Arc. kan man bare velge slike presets? 720x560 osv...
Er det en måte å stille det manuellt? Nå blir videoen strekt opp i 4:3.. =/
Setter pris på all hjelp!
Høres ut som at du har lagd videoen i 16:9 eller 4:3, og croppa den? bad idea - du må alltid eksportere til full PAL-oppløsning, så vidt jeg vet, så får du heller fake med å legge sort over og under.
Eg eksporterer alltid frå Vegas, croppa eller ikkje, i 1024x512 (fordi eg vil!, eg veit det er for mykje! :P ), so importerer eg i DVDA og finn det presetet som passar. Er vel 720x404 eller noko, veit ikkje heilt. :?
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Og du får dermed ikke ekte 16:9 på DVDen din? :?
DV er og blir 720x576....!
På eit eller anna vis so blir det faktisk ekte 16:9. Ikkje spør meg kvifor, men eg har berre funne ein metode som verker, og då brukar eg berre den.
Oppløysing er noko merkelege greier, meiner iallfall eg.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Høres uansett kronglete ut, og som om konvertering her skjer to steder...
Det jeg gjør er å eksportere ut i MPEG2 16:9 (hvis prosjektet er 16:9) da... Deretter importerer jeg disse filene inn i DVD-Studio, uten at det gjøres noen ny konvertering. Lager menyer og kjører ut...
På papiret så høres det ut som om du taper mer kvalitet... Ved å eksportere flere ganger og forandre størrelse og greier...
D1 PAL Widescreen (eller 16:9 om du vil) er ALLTID 720x576 med et pikselaspekt på 1.4222.
D1 PAL 4:3 har pikselaspekt på 1.0667.
Det du gjør miniman, kan jeg aldri i verden tenke meg blir ekte 16:9 - riktignok er 1024 tilsvarende bredden til 720, bare i kvadratiske pixler, men det må være riktig høyde - som er 576.. Det du får må være noe mindre enn 16:9, et eller annet wannabe cinescope e.l. Vil nå jeg tro.
Riktig som Henrik sier, DV er ALLTID 720x576 - no matter what.
Når jeg lager DVD pleier jeg å motta materiell fra andre eller eksportere fra Final Cut, via Compressor, stiller inn bitrate etter prosjektet, om det er dual-layer eller single, med tanke på annet materiell som skal inn på plata - setter i gang en batch export og trenger ikke konvertere noe som helst etter dette.
Må være et sært program, DVD Architect som tillater andre oppløsninger enn PAL/NTSC.
Word!
Bokmerker