Nå har jeg ikke helt førstehåndserfaring med Ex1 enda, men er det ikke HD-SDI ut på denne? Og vil ikke det evnt kreve at mixer i andre enden har HD-sdi inn...?
Halla,
Dreiv å styra med å sette opp EX1 kameraet vårt med en bildemikser til en flerkamera vi skal gjøre i morgen. Det gikk ikke å kjøre det på SDI utgangen på kamera, noe jeg synes var innmari rart. Så vi kjørte AV utgangen, med konvertering til å passe disse SDI inngangene. Når vi gjorde det fikk vi bilde i monitor og ut (som flimret, og som plutselig ikke flimret når vi koblet om og tilbake på nøyaktig samme måte?!?). Med SDI ut, så fikk vi ikke noe bilde noen steder uansett om vi kobla direkte eller ikke. Prøvde å stille ned til SD ut på SDI, men hjalp ingenting gitt.
Kablene har gått helt til hue på meg i det siste, og jeg husker ikke lengre ha ting heter. Håper dette hørtes fornuftig ut... Er ikke noen som tilfeldigvis vet om en side som har litt god oversikt med bilder av koblinger??
- Calle
Coming soon...
Nå har jeg ikke helt førstehåndserfaring med Ex1 enda, men er det ikke HD-SDI ut på denne? Og vil ikke det evnt kreve at mixer i andre enden har HD-sdi inn...?
Det stemmer det, ja.
Bruk signalet fra AV-utgangen med en analog til SDI konverter, du må vel da også få kameraet til å kjøre SD ut, hvis dette er mulig. Men det er vel kanskje det du allerede har gjort? Jeg kan ikke si hvorfor det flimret, det er vanskelig å si uten å ha sett på koblingene, men er du sikker på at det er feed'en fra kameraet, og ikke skjermen, som flimrer? Det er vanligvis en eller annen liten feilkobling som gjør at bildet enten flimrer eller blir overeksponert eller lilla-aktig. Kan du gi litt mer informasjon om hva slags utstyr du bruker, og hvordan ting er koblet?
Når det gjelder flimringen, så løste det seg på mystisk vis. Koblingen er den samme, så usikker på hva som skjedde. Det er AV-ut til SDI konverter vi bruker. Nå må jeg bare ut for å finne en skjøteledning... dritt...
Vi bruker en Edirol som sagt, og en Quad splitter. Kobler Quaden til en monitor med vanlig VGA kabel. Så bruker vi en splitter for å kjøre inn på Edirolen og inn på Quaden, som vi da kjører kamera inn i. Så har vi en separat greie til å kjøre Mac inn i mixeren.
Flimringen som oppstod ga seg om man dro splitteren ut av Quaden og så det rett på prosjektoren, eller omvendt og kun så det på monitor. Til slutt fungerte det jo når begge var koblet til... som sagt, et mysterium.
Godt å vite at det ikke funker med SDI rett ut egentlig (selv om det kanskje burde funka når man kan velge å kjøre SD ut?). Da må vi bare ordne lange nok skjøter til analogen.
Coming soon...
SDI funker helt fint. Har aldri opplevd flimring fra EX1 hverken i HD eller SD. Kan velge SDI eller HD-SDI, ellers er det jo visse begrensninger i hvilke inn/utgansmoduser SDI kan brukes. Såvidt jeg husker er det ganske greit forklart på votex videoen for EX1 som er en billig investering når EX1 er i hus(tips)
Kjøpte meg forresten en Matrox MXO2 etter å ha sett en sånn på IBC. Det gjør jo også produksjonsflyten veldig mye enklere mot Mac.
Bokmerker