Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Sony HVR-Z7E

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    39

Standard Sony HVR-Z7E

Jeg har et Sony HVR-Z7E som jeg har hatt noen måneder og har hatt stor glede av, både når det gjelder bildekvalitet og at jeg har muligheten til å skifte ut optikk så jeg kan komme tett på det jeg filmer, da spesiellt fugler og natur. Jeg har bare satt det på og filmet, da selvsagt etter å ha satt meg inn i de viktigste innstillinger. Men det er sikkert mer å lære.
    Ser at det står at en kan skifte fra HDV 1080i, til DVCAM og DV. Mulig dette er dumt spørsmål, men hva er forskjellen på disse 3 innstillinger?
    Jeg er veldig veldig fornøyd med HDV kvaliteten på mine filmer, enten jeg brenner de ut på DVD eller kjører de tilbake på tape etter å ha redigert i vegas, og kjører de på min lille DV spiller og gjennom prosjektor på storskjerm. Ser at noen kritiserer HDV ved å si at det er veldig komprimert, men resultatet blir jo bra, for bildene er sylskarpe.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Sony HVR-Z7E

Forsjellen på disse har med både codec og størrelse.

Her ser du en utforming av hvor stor forskjell det er på bildene sett ut i fra en dataskjem/LCD skjerm. (Tallene som står underst er mer av tekniske spesifikasjoner som jeg velger å gå vekk fra ettersom LCD tv'er er det som er inn nå)

DV er den simpleste codec'en som er på markedet. Det er enkelt og greit et konsumer format som har like stor oppløsning som dvd filmene dine og bygger på den gamle standarden vi har fra CRT tv'er. Med denne codec'en får man ca 60 min med film på tape.

DVCAM er et mer proffesjonellt format som går fortere gjennom kameraet og gjør dette for å ikke få dropframes bl.a. Denne codec'en gir derfor ca 40 min på tape.

HDV er fattigmans HD. Den tar opp video på en DV tape, men med større oppløsning. Dette formatet er ikke full HD, men kameraet tar opp på en måte som redigeringsprogrammet kan tolke og strekke det til full HD. Bakdelen med dette formatet er at fargene ikke er fult så god som på DVCAM.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •