Viser resultater 1 til 7 av 7
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Spørsmål fra fredo

Hei kjære mentorer

Et par spørsmål jeg sitter å undrer meg som dere sikkert kan svare på.

1) 1/3 og 2/3 ccd vil si hva? vet at kameraer merket 1/3 ccd sensor har iallfall tre sensorer som gir bedre fargebalanse eller no bra, men hva vil det si i bunn og grunn?

2) Hvordan får man effekten av at man har en person i forgrunn som er helt tydelig, men bakgrunnen ufokusert? trenger man en spesiell linse? har fått det til ved å zoome inn på en krystalllysekrone diamant og deretter vri på fokuslinsa, men får det ikke til på et menneske i vanlige omgivelser.

3) er det merkbar forskjell i kvaliteten til forskjellige miniDV taper? som f.eks denne her mot det man finner som 5 pakning på elkjøp til 129 kr?

http://www.bhphotovideo.com/c/produc..._DV_Video.html

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

1/3 og 2/3 sier noe om størrelsen på chippene i tommer (eller inches faktisk, vises med en sånn en: " ) altså f.eks: 1/3". for noen år tilbake så kom det en ny greie med at de hadde 3 CCD at det var en chip til hver farge (Rød Grønn og Blå). Noe som gjør fargene klarer og at de "blør" mindre inn i hverandre.

Når det gjelder det her med å få en person ufokusert er jeg ikke så god på teorien dessverre, men jeg har kunnet det en gang for mange år siden. Nå som jeg prøvde å forklare det innså jeg at jeg må lese meg opp på det (her ligger det tonnevis på wikipedia f.eks. det som er greia med de fleste standard linser på kameraer er at de skal ha så lang fokus lengde som mulig. Altså at de skal kunne ha så mange objekter i forskjellige avstander fra linsa i fokus som mulig. Dette kan man gjøre noe med ved å f.eks gå langt unna og zoome inn slik at linsa bruker et mindre fokusfelt.
    Coming soon...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

2) Trikset er stor blender og mye tele
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

"mye tele" vil si at?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Se på denne videoen, her blir det forklart med bilder det du lurer på:
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Q5PKtKNJAl8[/ame]
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

jeg elsker deg

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Fenomenet du snakker om kalles gjerne DOF (depth of field) på godt norsk. "Skarphetsdybde" er en alternativ term.

Skarphetsdybde henger sammen med: 1) blender, 2) brennvidde, 3) størrelsen på sensor/filmplan.

Større blenderåpning = mindre skarphetsdybde
    Mindre blenderåpning = større skarphetsdybde

Lenger brennvidde = mindre skarphetsdybde
    Kortere brennvidde = større skarphetsdybde

Større sensor = mindre skarphetsdybde
    Mindre sensor = større skarphetsdybde

Fordi en 2/3" sensor er større enn en 1/3" sensor, vil bildene få mindre skarphetsdybde (med samme brennvidde og blender).

35mm film har ca dobbelt så stort plan som en 2/3" sensor.

Siden vi forbinder film look med noe som er skutt på 35mm film, er det ofte ønskelig for oss amatørfilmskapere å tilnærme oss slik skarphetsdybde. På denne måten er 2/3" mye bedre enn 1/3" sensor.

Dette er også hovedgrunnen til at 35mm-adaptere (DOF-adaptere) har blitt populært.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •