Viser resultater 1 til 3 av 3
    Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Spørsmål om XL2

For tiden forhandler jeg med en person om å kjøpe hans Canon XL2 og håper på å få kameraet løpet av året. Istedet for å plage ham med flere spørsmål om XL2, tar jeg opp her. Jeg vet at det er noen her som har samme kamera.

Jeg var innpå Canons norsk webside og leste om kameraet XL2. Kameraet ser ut til å dekke alle behovene mine, men det var noe jeg lurte på.

"Kameraet støtter både 16:9 (960 x 576 effektive piksler) og 4:3 (720 x 576 effektive piksler)." - Canon.no
    Jeg trodde at Pal 16:9 var 720x576 med aspect pixel ratio på 1.7 (som tilsvarer 1024x576)? Hva vil effektive piksler si egentlig? Tror det har vært diskutert før, men jeg finner ikke tråden.

Og ifølge av Canon.no har kameraet laveste lukkertid på 1/6 sek, vil alle 25 PAL-bildene være forskjellige? Eller tar kameraet opp et bilde hver 1/6 sek som vil si 3-4 samme bilde på rad?

Til slutt, egentlig ikke viktig siden jeg har litt erfaring og klart det fint med kun et 1CCD-kamera. Men har noen prøvd kameraet til blue eller greenscreen? Hvordan ble det?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Spørsmål om XL2

En lukkertid på 1/6 vil si at lukkeren er oppe 16,6667 hundredeler i løpet av et sekund... Altså litt over 4 frames... Det vil igjen si at det blir lagret fire bilder i løpet av "en lukker"... Skjønner?

DV PAL er 720x576 uansett hvordan du vrir og vender på det. Når du filmer i 16:9 brukes piksel aspekt ratio på 1,42 for at PC'en din skal skjønne at det er 16:9... (noe som vil tilsi en oppløsning på 1024x576)....

Har brukt kameraet på bluescreen med ikke så verst resultat. DV vil aldri bli bra til bruk på bluescreen ettersom DV komprimerer blått hardere enn rødt og grønt... Så DV vil pr. definisjon fungere bedre på bluescreen... Men HDV derimot komprimerer vekk enda mer farger, så det er da igjen, pr. definisjon enda dårligere på bluescreen... Men har jo da høyere oppløsning...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Spørsmål om XL2

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    En lukkertid på 1/6 vil si at lukkeren er oppe 16,6667 hundredeler i løpet av et sekund... Altså litt over 4 frames... Det vil igjen si at det blir lagret fire bilder i løpet av "en lukker"... Skjønner?
    Ja, jeg vet hva lukkertid, men jeg bare ikke skjønte hvordan et videokamera skulle klare med lukkertid lavere enn 1/25 fungerte med PALs 25 fps. Så du sier at det vil bli flere av samme bilde på rad.

DV PAL er 720x576 uansett hvordan du vrir og vender på det. Når du filmer i 16:9 brukes piksel aspekt ratio på 1,42 for at PC'en din skal skjønne at det er 16:9... (noe som vil tilsi en oppløsning på 1024x576)....
    Også vet jeg hvordan PAL fungerer med Pixel aspect ratio. Men canon.no forvirret meg litt siden de sier at kameraet har 960x576 effektive pixler, noe som virket rart?

http://www.canon.no/For_Home/Product.../XL2/index.asp

Har brukt kameraet på bluescreen med ikke så verst resultat. DV vil aldri bli bra til bruk på bluescreen ettersom DV komprimerer blått hardere enn rødt og grønt... Så DV vil pr. definisjon fungere bedre på bluescreen...
    Jeg vet at DV er ikke noe særlig med blue- eller greenscreen, men jeg tenkte at det hadde vært fint å høre om noen har klart noe greit med det. Jeg visste ikke at HDV er verre med bluescreen, men heldigvis skal jeg ikke ha HDV for øyeblikket

Men jeg takker for svarene du har gitt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •