Viser resultater 1 til 10 av 10
    Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Spørsmål rundt kameraer og kulde

Hvordan forholder videokameraer seg til kulde. Er det noen som vet noe om dette?

Er det noen komponenter (bortsett fra batteri) som ikke er veldig glad i kulde? Kan kulde skade utstyr på noen måte?

Det eneste jeg vet om er at kameraer ikke er glad i ekstreme temperaturskiftninger... Som f.eks. å ta et kamera inn fra 20 minus og sette det rett foran peisen... Bedre å først sette det inn i et kaldt rom for deretter å senere ta det ut i "varmen". Men er det noen som har noen innspill utover dette?

Vi går tross alt den kalde delen av året i møte...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Har ikkje mykje anna å seie enn det du allereie har sagt: Batteri varer ikkje like lenge, og ein bør vere varsam for kondens, pga. overgang frå kald uteluft til varm (og fuktig) inneluft.

Det einaste andre problemet eg har hatt, var ein gong sist vinter då kamera ikkje klarte å ta opp. Tapen gjekk, men det vart ikkje tatt opp noko bilete, og ikkje noko tidskode. Akkurat kvifor det skjedde, veit eg ikkje, men den einaste grunnen eg kan kome på, var at det var for kaldt, slik at videohovuda ikkje klarde å skrive på tapen. (eller kanskje smøremiddelet på tapen fraus?) Vil tru det var rundt -15°C, kanskje ned mot -20°C. Kaldt var det iallfall...

Men om dette er eit vanlig problem, det veit eg ikkje. Det var nokon andre der, som og filma, men dei fekk ein del opptak. Det kan hende dei klarte betre å halde kamera varmt, om ikkje kamera deira takla kulden betre (begge var Sony-kamera).

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Har hørt at dugg på dvtapen kan være et problem når du tar det fra varmt til kaldt miljø.

EDIT: postet på likt igjen :P

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

For noen år siden filmet jeg en liten film. det va vel i november/desember når jeg kom inn igjen laget kameraet mitt en merkelig surrelyd :? .. jeg skrudde det av og på men ingen forskjell....

etter noen dager ble det ok igjen og jeg har ikkje merket noe til det siden...

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Vokteren, kan det kanskje ha vært fordi kamerakroppen trakk seg sammen i kulda?

Tror det står i manualen til min dvx at den tåler temperaturer ned til 0c. En regnfrakk eller annet som holder kulda ute kan da nytte.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Kan godt være, men jeg var ikke så kjent med kameraet da.. en av de første filmene jeg lagde..

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Molde
    Svar
    176

Jeg brukte mitt kamera i -3 grader - et håndholdt Sony HC16 i skibakken.
    Itillegg ble det enda kaldere, fordi når jeg bruker videokamera i fart, blir det 2-3 grader kaldere, når jeg kjører raskt (40-50 km/t)
    Det funka helt bra, men jeg satset litt, med tanke på at jeg har Elkjøps Trygghetsforsikring

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Elkjøps forsikringer funker da helt fint dem, kameraten min knuste mobilen sin med vilje og fikk en ny :wink:

Men altså, jeg tviler ikke på at de fleste kameraer tåler kaldere enn 0, men lurt er det å pakke det litt inn i noe, hvertfall batteriet.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Jo kaldere datamaskinen blir, jo bedre det går. En japaner hadde pcen sin i frysern, og den funket supert, har jeg hørt.

Dagens kamera består stort sett av data, så tror jeg ikke at kulde blir et problem. Så iallfall hør med ustedalen som bor i Geilo. Området her er jo svinkaldt og allerede snø, hehe.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Jo kaldere datamaskinen blir, jo bedre det går. En japaner hadde pcen sin i frysern, og den funket supert, har jeg hørt.

Dagens kamera består stort sett av data, så tror jeg ikke at kulde blir et problem. Så iallfall hør med ustedalen som bor i Geilo. Området her er jo svinkaldt og allerede snø, hehe.

Ja kjøling er i utgangspunktet en bra ting for elektronikk og særlig i pcer der moduler som CPU, RAM, GPU, PSU, Mainboard Chipset og hardisker er varmeutviklende.

så løsninger som dette ble oppfunnet, denne tingen er lagd for å fryse ned prosessoren i en datamaskin, slik at prosessoren kan yte mer (eller rett og slett hindre den i å smelte ved overklokking)

Kunsten er bare å ikke skape kondens. Dannes det kondens er cpuen så godt som ødelagt, særlig når dette fryser for da blir cpuen verdens dyreste isklump dekket av frost.

Tror nok også det er på samme måten med kamera og klima, tar du det direkte ut i minusgrader i fra romtempratur inne vil jeg tro at du kan støte på problemer når det gjelder kondens. En ide kan jo være å minske kuldesjokket for kameraet bare for å være på den sikkre siden.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •