Vet ikke hva som er problemet, men jeg skal fortelle deg hva som ikke er problemet: Firewire-kabelen din. Den produserer ikke støy på noen måte, garantert.
Hei !
Hvordan kan det ha seg at når jeg ser klipp fra direkte fra mitt XH-A1 kamera på en 40 tommers tv så er bildet fantastisk bra helt uten støy, og når jeg da legger klippet inn på macen og ser det i fullskjerm på en 20 tommers iMac, så kommer det masse støy? Utrolig irriterende. Nå har jeg hatt dette problemet en stund og vil komme til bunns i dette.
Kan firewire kabelen lage støy når jeg legger det inn ?
Eller har noen andre et annet forslag til hva det kan være som lager denne plagsomme støyen ?
Takk for svar =)
Vet ikke hva som er problemet, men jeg skal fortelle deg hva som ikke er problemet: Firewire-kabelen din. Den produserer ikke støy på noen måte, garantert.
Jeg tenker det er så enkelt som at det har med lys/fargeprofil å gjøre. Lys og farger på en TV er veldig annerledes sammenlignet med en datamonitor.
Når jeg ser video i fullskjerm på maskina mi er det rimelig mye støy - ser jeg samme video på videomonitor er det så godt som ikke-eksisterende.
Ok. Har ikke eksportert filmen fra macen og testet enda, men da satser jeg på at det er det som skal til. Hvilket format gjør seg mest støyfritt på dvd ? Eller, kvalitetsmessig best. Bruker FCS 2.
Er vel kun ett format til DVD: MPEG2
Bare importere final cut proskjektet inn i DVD studio? Har ikke holdt på med FCS 2 så lenge men det går vel forestenn an ? Jeg har somregel bare eksportert proskjektet som en .mov fil med current settings jeg, også importert det i DVD studio. Så det var derfor jeg lurte på hvilket format som gjorde seg best. Men hvis det går an å bare importere hele proskjektet rett inn så er vel det det beste.
Takk for svar![]()
Jeg vil anbefale at du eksporterer til MPEG2 via Compressor, før du tar det inn i DVD Studio Pro (DVDSP). Det gjør at du får en helt annen workflow med tanke på testing og brenning enn om du bruker en .mov i DVDSP. Du vil også få økt ytelse ved avspilling og simulering av DVDen direkte i DVDSP.
Følgende scenario er mange dessverre blitt veldig brent på:
- Import av .mov
- Lager menyene, kapitler, sceneindex etc
- Trykker "Burn" - og venter veldig lenge på encoding og compile før brenning faktisk går i gang
- Brenningen er gjort, og man oppdager at det er noen små skrivefeil, knapper som linker feil e.l.
- Man går inn i DVDSP igjen for å rette på feilene
- Trykker "Burn" - og må på nytt vente i evigheter på encoding osv
DVDSP lagrer ikke MPEG2-fila den lager uten videre. Gjør du encoding til MPEG2 på forhånd, er den jobben allerede gjort og du slipper å tenke videre på dette - og ved neste compile før brenning vil du bli spurt om å bruke eksisterende mediafiler og endre kun script/menyer etc som er endret - eller slette alt og skrive ting på nytt. Velger du førstnevnte er compile gjort på noen få halvminutt.
Du kan forøvrig heller ikke importere en FCP prosjektfil i DVDSP - kun video, lyd, og bildefiler.
Når det gjelder spørsmålet om å fjerne støy, kan du gjøre dette via Compressor. Der har du et godt utvalg med filtre som vil påvirke bildet - legge til eller fjernre farge, øke kontrasten, fjerne støy, etc.
Tusen takk for nyttig info !
Da skal jeg prøve det. Jeg er som sagt ganske ny i dette, så dette hjalp veldig![]()
Fantastisk ! Nå ble det bra kvalitet på den ferdige dvden også. Tusen takk !
Bokmerker