Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23
    Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    93

Standard Stabilisere steadicam?

I går bygget jeg meg et stedicam, men jeg klarer ikke å få det stabilt!
    jeg bruker 2 kg nederst på stanga.
    det jeg lurer på er hvordan jeg skal få det stabilt, skal jeg øke vekten eller er det noe annet jeg har blingsa?..
    kan ikke akurat si at det ble et "stedicam" :roll:
    må jeg øve meg på å gå riktig eller hva?....

jeg bygget etter denne modellen, bortsett ifra at jeg har brukt et kosteskaft, el teip, vinkler, skruer, det ser bra ut, men funker ikke så bra..

lt;div>Recon Pictures</div><br>

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Det er som regel finpuss som skal til.

Ting som kan forårsake det:
    1. Kameraets vekt
    2. Vektenes vekt (haha)
    3. Hvor håndtaket er plassert på resten av innretningen

Om du prøver å endre litt på disse tingene kan det hende det går seg til.

Spør gjerne om du lurer på noe mer.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    93

oki jeg spør mer.
    ca hvor tung skal veta vere i forrhold til kameraet? kameraet mitt veier ca litt over en kilo.

Ensign
    Medlem siden
    May 2007
    Svar
    30

Hei

Jeg har sett på samme patent selv - trikset for å balasnere er at når du holder steadicamen i enden av den korte armen, med kamera festet på - skal du ha så mye vekt i andre enden at den lange armen blir hengende
    horisontalt vannrett.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

personlig ønsker jeg meg Steadycam

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Vel, jeg har et Steadicam rigg og jeg kan si litt om hvordan denne balanseres. Det viktigste er egentlig hvordan du kan få stilt inn statisk balanse.

Vekt topp/bunn:
    Typisk så skal vekten i bunn gi deg 2 - 2.5 sek vandring fra bommen er horisontal til den er vertikal. Begynn med perfekt vater mellom top og bunn, deretter flytt feste 8-12 mm mot kamera.

Balanse:
    Balanse sideveis og forover/bakover. Begge deler skal være helt rett og bommen perfekt vertikal når den er uten påvirkning.

Så har man dynamisk balanse som går på balansen når man panner. Neppe viktig for din rigg, så jeg dropper det her :-)

Men ærlig talt så skjønner jeg ikke hvordan denne modellen skal gi noe mer stabilitet overhodet. Se heller på noe som ligner på Glidecam 2000 eller Steadicam Merlin. Hele poenger er at vekten, bommen og kamera hviler på et kuleledd el.l. http://www.steadicam.com/handheldmerlin.html

Lykke til,
    JR
    ac Pro 8 Core, MacBook Pro, Steadicam Flyer, Sony Z1E, Olympus E1

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    93

er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det som "berten" viser til?

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Fordi Steadicam har en heller dårlig tilstedeværelse i Norge, så handler vi hos Hofmann Teknik i Sverige - drar du til Göteborg får du svenske priser, men de sender også. http://www.hofmann.se/

Men du finner ikke Merlin på sidene deres tror jeg. Jeg har hørt med dem om pris og kommer tilbake til deg. De har Steadystick som du kan lese om. Jeg har en slik som jeg selger billig, men det er et enklere alternativ - mer avlastning enn iso-elastisk stabilisator.

GlideCam fikk en venn av meg tak i hos B&;H, http://www.bhphotovideo.com/ Egentlig det beste stedet på nett (og New York). De har alt mulig rart. De har egen kategorier for stabilisatorer for både amatører og proffe.

EDIT:
    Pris på en Merlin er kommet- "Den koster 6.170,- + mva. Du kan få et specialpris på 5.500 på en demo Merlin som vi har"

Kontakt meg på PM om du synes dette er interessant.

Hvordan kamera har du?

JR

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    93

jeg har for tiden et Canon MVX 150i, men vurderer ett nv-gs500, men det blir ikke før til høsten.

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Begge kamera er i hverfall helt kurrant å bruke med både Merlin og GlideCam.

Merlin ligger på 4835,- NOK hos B&;H + frakt og moms, så prisen fra Hofmann er bra. GlideCam 2000 ligger på $300 (1813,-) så den er langt rimeligere, men jeg har jobbet med begge og Merlin er både enklere å jobbe med, justere og pakke sammen. Den kan også bygges ut med arm og vest. http://www.steadicam.com/handheldmerlin.html

http://www.vetv.no/ har GlideCam i Norge, men sidene deres er helt på trynet og jeg vet ærlig talt ikke helt hvem de er, men du kan jo prøve å ringe...

JR

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •