Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    52

Standard Stor forskjell i lydkvalitet Røde Videomic kontra NTG 2 ?

Har en Røde videomic, og er ikke helt fornøyd med gjengivelsen av forskjellige lyder som f.eks cymbal/skarptromme. Høres nesten ut som om det er lagt "lokk" over lyden, og ikke så krystallklart som det burde. Er det noen som har erfaring med begge mic-ene og kan fortelle om det er stor forskjell mellom dem? Eller om jeg burde satse på et annet merke? Bruker stort sett 3,5mm jack-kontakt, så kjøper jeg NTG2, må jeg ha en overgang. Takker for inlegg.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

NTG2 vant en test over forskjellige mikrofoner for ikke så alt for lenge siden. Da jeg undersøkte markedet for denne type mikrofoner før jeg kjøpte NTG2 fikk jeg en klar følelse at dette var den beste mikrofonen. NTG2 har et frekvensområde mellom 20-20000hz, altså ca. samme som øret. Videomic har vel 40-20000hz trur jeg så NTG2 vil jo få med seg de dypeste lydene bedre. Har ikke hatt mulighet til å testet dem mot hverandre da
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Bruker en NTG-2 sammen med mitt eminentet dvc30 og er fornøyd med både lyd og byggekvalitet.

Røde pleier å komme ut bra av testene de er med i, spesiellt pga. prisen. Det finnes nok micer som gir enda bedre lyd, Schoeps, neumann osv, men man kan liksom ikke helt rettferdig gjøre prislappen på dem...

Hvis du skal bruke xlr-micer på kamera uten xlr-input ville jeg kjøpt en adapter hvor du kan styre feks. nivået, IKKE bare en overgang på kabelen.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Hvorfor ikke bare en overgang?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    52

Følger det med feste til blitz-sko til NTG2? Kan ikke se det på noen bilder. Bør kanskje kjøpe shockmount til den også? Ser det er tilbehør i tillegg til evt vindhette. Ang. overgang til 3,5mm minijack. Tenkte du på en volumekontroll Christian m? Den gir kanskje like høyt utsignal som Røde videomic? Blir visst mange spørsmål. Takknemlig for svar. :lol:

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    ... NTG2 har et frekvensområde mellom 20-20000hz, altså ca. samme som øret. Videomic har vel 40-20000hz trur jeg så NTG2 vil jo få med seg de dypeste lydene bedre. Har ikke hatt mulighet til å testet dem mot hverandre da
    Tror ikke vi hører så bra under 40 Hz.

Menneskets øre kan oppfatte lyd som ligger mellom 16 Hz (svingninger pr sekund) og ca 24 000 Hz. Dette omfatter 10 oktaver tonespenn i musikkspråket. (Et piano omfatter litt over 7 oktaver).

Men jeg tror fortsatt at det er ikke mellom 20 og 40Hz som vi karakteriserer som viktigst område i lydbildet.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Vel, jeg ser det på ganske viktig faktisk. Det er jo fra 80hz og nedover som er dundringa når man lager/ser på film Så har man anlegg til å spille av filmen på (Ikke alltid like heldig med tanke på kvalitet :P) så er det mye godsaker som ligger på de 20hz der Dessuten tviler jeg sterkt på at Røde Videomic kjører 40hz helt nydelig, trur nok NTG2 drar med seg de dype frekvensene langt bedre. Det var det jeg merka når jeg kjøpte den At det faktisk ble bass når personen prata var tøft :P

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •