Fins noen bedrifter som selger film og fremkaller/digitaliserer opptakene.
Kommer ikke på noen i farta.
Bruk google.
Jello!
Får snart et Super 8-kamera av en slektning som ikke bruker det mer og har tenkt å bruke det i noen filmer, kan noen fortelle meg hva som skal gjøres med filmen etter opptak, hvor den skal sendes og hva som skal til for at jeg skal kunne klippe den på Macen min. Håper noen har tips og anbefalinger!
Hilen Eirik![]()
Fins noen bedrifter som selger film og fremkaller/digitaliserer opptakene.
Kommer ikke på noen i farta.
Bruk google.
Laks
Fremkalling aner jeg ikke, men vi gjør digitalisering av Super8 fra tid til annen.
Norsk Smalfilm i Kristiansand både selger, framkaller og skanner super 8:
http://www.smalfilm.no/
De brukes bl.a. av NRK, som har brukt endel super 8-opptak i Autofil.
Arbeidsgangen er i korte trekk slik:
* Gjør opptakene
* Send kassettene til framkalling
* Når du får dem tilbake, rediger vekk det som er ubrukelig og skjøt sammen det du skal bruke på en større spole (forutsetter at du har redigerings- og skjøteapparat for super8).
* Send spolen(e) sammen med en USB2-harddisk til Norsk Smalfilm , som skanner filmen(e) og legger dem på harddisken i DV-AVI-format.
Betaler du ekstra, får du profesjonell fargekorrigering og ekspressbehandling, ellers kan det gjerne ta minst en måned.
Tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer.
Du har også JaDu videoservice i heggedal, hvis du bor i nærheten av Asker. De er ett litt mindre firma men er veldig raske og lager gode priser for unge filmskapere.
NPS Film &; Video
www.npsfilm.com
*Sony - HVR-V1e - Solgt
*Canon EOS 7D
*SG Pro r3
*Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
*RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
*RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
*MacBook PRO 17" (4GB ram)
*Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm
Samt Moving Images i Rakkestad - http://www.movingimages.no/MovingImages/. Men Norsk Smalfilm i Kristiansand er de eneste med flying spot scanner, som gir best resultat.
Takk for flere tips. Noe skjøte- eller redigeringsapparat har jeg ikke, går det an å leie? Det høres dyrt ut. :?
(Jeg begynner å se dollartegn fly ut av vinduet ... 8O )
Både skjøte- og redigeringsapparater kostet bare noen få hundrelapper på 70- og 80-tallet. Hovedproblemet er å få tak i dem. Men i likhet med super 8-kameraer og framvisere ligger de vel og tar opp plass i kjeller og loft i de tusen hjem.
Etter å ha skrevet ovenstående tittet jeg på Moving Images' nettbutikk og fant ut at de selger skjøteapparater - hele fem modeller. Men i tillegg trenger man spesiell filmsement (lim) eller spesialtape med perforering, avhengig av type skjøteapparat. Forhåpentlig selger det det også der.
Hva slags størrelse osv. får jeg til å redigere med når digitaliseringa er gjort da?
Bokmerker