Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Super 8 mm film

I det pågående prosjektet vi driver med skal vi ha en liten sekvens med Super 8 film. Han ene på gruppa har kamera, så den delen er fixa.
    Men da jeg satt og putlet litt med kamera hans fikk jeg plutselig lyst på mitt eget. Har lenge vært fortvilet at vi aldri får den "film" looken alle går å maser om hvordan fake på Dv, så nå har jeg innsett at ekte film og ikke video er den enkle løsningen, uansett om det ikkje er fult så skarp, det er faktisk noe av saken, Dv blir pixlete skarpt. Så nå har jeg snakket med Antonio Stasi her i Bergen (en kamera entusiast med en haug med gamle kamerar i sjappa si) Kan vell si jeg vart bitt av en eller annen basill angpende dette, å faktisk jobbe med FILM. Ja jeg veit det er dyrt i lengden, så det får bli med spesielle anledninger. (16 mm va grisedyrt så den planen gikk skeis) Men jeg er ute etter å få tak i litt info om Super 8, har vært innom Wikipedia og google, men det var ellers tamt. Vil gjerne vite litt bruks områder og praktisk bruk (lyssetting, farge korrigering f.eks) Og om hvordan det kan bli digitalisert og hvor stor oppløsning Super 8 kan få i digital form. Og om den kan croppest til 16:9 format.

Var masse dette, men om du selv har noe praktisk erfaring så del gjerne en god nostalgi historie :wink:
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2004
    Svar
    213

Standard Super 8 mm film

ikke at jeg har så mye erfaring med det enda men..
    driver med 16mm film prosjekt på skolen nå! kjempegøy er bare i ide fasen enda da. men ja det er dyrt, og hvis du skal få den digitalisert vil det også koste deg endel! jda kan du redigere den på valig måte hvertfall, så 16:9, og fargekorigering skal du nok få til
    kjenner en som har en sånn fremkallingsmasjin hjemme, men det er vel ikke så vanlig.. sikkert ikke så billig å få tak i heller :P

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Standard Super 8 mm film

Super 8-film er mer brukt enn de fleste aner, bl.a. i Autofil:
    http://www.smalfilm.no/index.php?opt...=82&;Itemid=99
    - og i den nyeste videoen til Tone Damli Aaberge:
    http://www.smalfilm.no/index.php?opt...=83&;Itemid=99

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Standard Re: Super 8 mm film

Sitat Opprinnelig postet av THX
    Så nå har jeg snakket med Antonio Stasi her i Bergen (en kamera entusiast med en haug med gamle kamerar i sjappa si)
    Hehe, eg har sikkert lagt igjen over 2 000 kroner der i det siste :P Har kjøpt meg super8-kamera, klippemaskin, film, objektiv og eit speilreflekskamera der no, i løpet av kort tid. Utruleg grei fyr, det der.

Ein filmrull (ektachrome 64t) kostar 300 kroner. Dette tilsvarar om lag 3 min ved 24 fps. Når du kjøpar filmen, får du med ein kvittering som du skal leggje i saman med filmen når du skal sende den til Tyskland for å få den framkalla. For 300 kroner får du altså film og framkalling, og det einaste ekstra du treng å betale, er portoen for å sende til Tyskland.

Når du har fått filmen tilbake etter framkalling, kan du anten klippe filmen manuelt med splicer og sement før du får det digitalisert, ellers kan du gjere dette etterpå. Antonio Stasi har forøvrig eit telecine-apparat på bakrommet, og han kan digitalisera filmen din. Prisen på dette er eg ikkje heilt sikker på, men eg meinar det ligg rundt 25 kroner pr minutt. Dette av hengar jo også sjølvsagt pa kva oppløysning du vil ha det scanna ved.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    93

Standard Super 8 mm film

bare av ren nysjerrighet! hvor får man digitalisert en 8mm film?? :?:
    lt;div>Recon Pictures</div><br>

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Super 8 mm film

Jeg skjønner ikke at Afga, Canon el. andre scanner produsent ikke har satt sammen en film-scanner som kunne mate inn fra filmrull automatisk og scanne de bildene etterhverandre.

Super8 skulle teoretisk levere en bedre enn DV, kanske en HD oppløsning, og det jeg har sett hittil idag er bare dårligere enn DV-oppløsning. Grunnen til det må være at telecine-ing er ikke noe annet enn rent opptak med DV-kamera instedenfor scanning hvor man kunne kjøre både støyreduksjon og sharpening på de innscannende bilder.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Sitat Opprinnelig postet av THX
    Så nå har jeg snakket med Antonio Stasi her i Bergen (en kamera entusiast med en haug med gamle kamerar i sjappa si) (...) Men jeg er ute etter å få tak i litt info om Super 8, har vært innom Wikipedia og google, men det var ellers tamt. Vil gjerne vite litt bruks områder og praktisk bruk (lyssetting, farge korrigering f.eks) Og om hvordan det kan bli digitalisert og hvor stor oppløsning Super 8 kan få i digital form. Og om den kan croppest til 16:9 format.

Var masse dette, men om du selv har noe praktisk erfaring så del gjerne en god nostalgi historie :wink:
    Leste litt om dette i høst, kom over et engelsk forum med en egen super 8 avdeling, hva i hule het det forumet da... Skriver om jeg finner det igjen.
    Har selv litt lyst å prøve dette, mormor har et super 8 kamera liggende, men etter hva jeg fant ut i høst tviler jeg på at det kjenner igjen følsomheten på filmen så det er fare for at filmen blir over eller undereksponert.
    Tror det har noe å gjøre med at kodak sluttet å produsere en film med en spesiell følsomhet som svært mange kameraer hadde som eneste innstilling.
    Er heller ikke noen manuelle instillinger på kameraet...
    Leste på dette forumet som jeg ikke husker navnet på( :roll: )om flere som filte vekk noe av den ene siden i filmgaten slik at det kom lys på den siden av filmen som egentlig var beregnet til lydsporet.
    Da fikk man visst nesten 16:9.
    Hvor holder denne Antonio Stasi fyren til?
    Driver han en bruktfoto/filmutstyrbutikk?
    Hvor ligger den?
    Og ser ikke dette ut som en filmscanner super8?(eller roter jeg nå?)
    http://home.broadpark.no/~tstein-1/_sgg/f10183.htm
    Hadde foresten mistanke om at Autofil bruke super 8 i år men var ikke sikker.

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Sitat Opprinnelig postet av Henriken
    Tror det har noe å gjøre med at kodak sluttet å produsere en film med en spesiell følsomhet som svært mange kameraer hadde som eneste innstilling.
    Det er riktig. Den vanlegaste filmen før heiter Kodachrome 40, men produksjonen på denne vart avslutta i 2005. I staden kom Ektachrome 64t, som har høgare sensitivitet enn kodachrome 40. Difor blir bildene gjerne overeksponerte. Her er ei liste over kamera som fungerar med ektachrome 64t.

Sitat Opprinnelig postet av Henriken
    Hvor holder denne Antonio Stasi fyren til?
    Driver han en bruktfoto/filmutstyrbutikk?
    Hvor ligger den?
    Det er ein liten bruktbutikk som ligg rett ved siden av fløyen i Bergen. Veldig grei fyr, og han har omtrent alt du treng

http://www.antoniostasi.com/
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Super 8 mm film

Nå har jeg vertfall skaffet meg et Super 8 kamera fra Antonio
    Det ble et "Canon 814 XL -S" til en relativt hyggelig pris :wink:
    Det hadde hvertfall litt å by på:

- 9, 18 eller 24 bilder i sekundet
    - 8X zoom + "elektronisk zoom"
    - Lysmåler
    - Timelaps funksjon (Tar bilde 1, 5, 20 eller 60 gang i minuttet)
    - Audio inn og ut + monitor + limiter
    - Mikrofon/lys sko + standard stativ feste på undersiden
    - Mulighet til å låse opptaksknappen
    + noe annet jeg ikke har funnet ut hva er, får lese bruksanvisningen :wink:

Så er det bare å sette kreativiteten ut i spill 8)

Fant forresten en side/forum som hadde litt om Super 8:
    http://www.filmshooting.com
    Forum:
    http://www.filmshooting.com/scripts/...wforum.php?f=1

Og en norsk en:
    http://www.smalfilm.no/

Og en musikk video som er laget i Super 8 (2006):
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=IV97byy1ibE[/ame]
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Standard Super 8 mm film

Gratulerar med nytt kamera

Kor mykje betalte du for herlegheiten?
    Pettersen