En kjappis på google løser mange av spørsmålene dine.
Ta kontakt med http://www.smalfilm.no og se om de kan hjelpe deg.![]()
tro det eller ei så fant jeg et komplett sett av et 8mm kamera på loppemarked i dag. Selv har jeg alltid hatt lyst å skyte en snowboardkortfilm i dette formatet og nå får jeg sjansen!
For 85kr fikk jeg dette;
Kameraet,
Videvinkellinse,
liten "tv-fremviser" for å titte på frames.
klipper,
ekstern lampe til kameraet.
og en ekstra filmrull! (pluss en ny som sitter i allerede)
Det jeg egentlig da lurer på er dette;
er det noen "guider" over hvordan å operere dette kameraet på nett?
hvor selger/fremkaller de slikt i norge?
noen tips og triks??
Shit å happy jeg er for det her kameraet =) dumme jævelen som solgte alt for 85 kr, hahaha.
Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no
En kjappis på google løser mange av spørsmålene dine.
Ta kontakt med http://www.smalfilm.no og se om de kan hjelpe deg.![]()
Hvem skal du bruke for å fremkalle filmen, og telecine?
http://super8wiki.com/index.php/Main_Page en kjekk side med forskjellig info om Super 8.
Antonio Stasi her i Bergen selger film inkludert fremkalling (300 kr)
noe som vil si 100 kr minuttet for å filme. Men han har bare Ektachrome 64T, dvs standard filmen som fungerer best med lysmålerern i kameraet. Denne filmen er veldig grov kornet og gir mest Super 8 look.
Det finst noen andre filmer farge/svart-hvit og positiv/negativ film, disse er noe mer finkornet og gir klarere bilder (ikke nødvendigvis skarpere)
Men tingen med disse er at du må ha en ekstern lysmåler for å stille inn kameraet. Snakket med en hyggelig kar på nettopp smalfilm og han antydet en par tusinger for en skappelig lysmåler. Disse har det litt større utvalget av filmer, men fremkallingen kommer i tillegg. (Som jeg ikke er 100% sikker hva koster, men rundt 100-150 kr vil jeg tro, må sendest til tyskand bl.a for fremkalling)
Telecine tilbyr de både hos Stasi og Smalfilm. Hos Stasi'en er det mer til hjemmevideo bruk, mens Smalfilm har til hjemmebruk og litt mer (Autofil får sine Super 8 filmer sendt dit for digitalisering)
Men jeg råder deg til å få fatt i en prosjektor og en "fjernstyringsknapp", veding hendig om du skal filme bilder fra stativ slik at du slipper å holde record knappen på kameraet nede hele tiden mens du filmer, kan risikere å få den ut av position. (om "remote" funksjonen går på strøm, så kan du lage en selv, består av en mini-jack plugg, ledning og en på og av knapp)
Ta deg en tur på http://www.widescreen-centre.co.uk/C...er_8_Film.html De selger også film.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
beklager om jeg kommer med idiotiske spørsmål. men her kommer det =)
Så det vil si at det er 3min film på 15m rull?
hvis jeg fyller en hel rull, og vet at jeg ikke skal bruke mer en halve, kan jeg da klippe, eller må filmen fremkalles først? (den blir vel fuckd up hvis det kommer lys på?)
ved fremkalling ender jeg da opp med filmrullen på samme måte som man får negativer med når man fremkaller fotografier?
Ja du får 3 min film på 15 meter, men det er i 24 frames, du får trøkt ut litt mer i 18 frames, men tror det er snakk om 30 sekunder eller no, har rett og slett ikke testa så veit ikke helt.
Går ut i fra at du må fylle en hel rull ettersom det er en "Cartridge" man putter inn. (kan sammenlignes med analogfilmen vi puttet i eldre fotoapparat, det må være helt tett ellers ødelegger man filmen) Så ja den må fremkalles først.
Det du får igjen etter fremkalling er en liten rund sak med størrelsen av en snusboks, halvparten så høy, med filmen på. Om filmen er negativ eller positiv kommer an på hvilken film du kjøper, det er den som er klar til framvising med en gang du får den og en som er negativ som må digitaliserest og få fargene invertert i f.eks After Effects.
Men en liten ting, du skriver Super 8 i tittel teksten og 8 mm i innholds teksten, hvilken er det? Har en anelse om at det er 8 mm siden du har fått det til den prisen. 8 mm filmen er nesten dobbelt så dyr som Super 8.
Hadde vært kjekt å sjekka opp i hvilken type du har før du går på shopping av film :wink:
BERGEN
det er super 8 =) ikke meningen å lage forveksling her i teksten =)
testet det forøvrig i dag, det hørtes og virket som det funket i beste velstand, men det gjenstår vel å se etter fremkalling =)
håper egentlig at kameraet gir et litt slitt bilde, etter som det er det jeg liker med super 8mm klipp jeg har sett før.. =)
edit: forresten, jeg leser at man kan endre framerate, vet ikke om dette gjelder alle kameraene... men jeg finner absolutt ikke noen måte å gjøre dette på..
Tror det kan bli litt stress å filme når du hele tiden har i bakhodet at hvert minutt koster 300kr :P Blir somregel en bedre film hvis man har mye materiale å arbeide med i etterkant.
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Tja... jeg må si med tvert om uenig der.. når man vet at hvert sekund koster penger så bruker man bedre tid på planlegging, dessuten vil både foto og regi bli bedre fokusert. ihvertfall jeg..Opprinnelig postet av Plecto
Det er jo slik film alltid har blitt produsert...
Må si meg 100% enig i dette, bedre planlegging og mer fokus.Opprinnelig postet av Ustabil-Kim
Det skal være en knapp med vertfall valget mellom 18 og 24 frames. Om det ikke er det, så vil jeg tippe kameraet tar 18 frames i sekundet, liksom mer økonomisk back in the days :wink:
Om du vil ha mest mulig av Super 8 looken så vil jeg tippe at du bør bruke den mer grovkornete filmen, har liksom ikke fått testa ut alt ennå.
BERGEN
Bokmerker