Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Synkronisering av flere fotokamerar

Har noen peiling på hvor høyt opp i pris en må gå for å koble flere fotokamerar sammen og ta bilde samtidigt?
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Noe sier meg at det er bullettime på gang?
    Laks

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

På gang og på gang, mest på utforsknings stadiet :wink:
    Sjekka litt på 400D kameraet mitt, og den hadde tilkobling for en fjernutløser med ledning på samme måte som Super 8 kameraet mitt har, dvs at det man trenger er en sluttet krets som gjør at bildet blir tatt. Så med litt paralell kobling og lodding av samme utløser så skal jeg kunne klare å få synkronisert bilde tagningen.

Fant Nikon D40 med objektiv til 3000 kr, og jeg kunne tenkt meg en 90 graders kjøring, med diameter på 2-3 meter, så det gjelder bare å finne ut hvor mange kamerar som trengs for et slikt prosjekt.

Om det lar seg gjøre og det noen gang blir bygget, så tenker jeg det kunne gjort seg bra til utleie. Dette er mest tiltenkt for bruk i sport vell og merke.

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

En som jobbet med Digital Air sa en gang at man KAN få til OK resultat med seks kamera.

Mener å ha lest et annet sted at man med bortimot 16 kamera kan slippe unna med en relativt god halvsirkel, derav 32 for en full sirkel. Kanskje åtte kamera er den ideelle løsningen for deg?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Kommer ikke dette helt an på hvor sakte du vil ha kjøringen? Dersom du vil at kameraet skal bruke 1 sek på rotasjonen, så trenger du vel 24 kamera?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Det ser sikkert bra ut å la et bilde vare to eller kanskje tre frames.

Kanskje man bruke frameblending i After effects for å få overgangen mellom de like bildene mer mykl

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    230

Var med HIL og OB-team å lage bullet-time på en konsert på Rockefeller, der brukte vi en rigg med 8 videokameraer og tok opp hele konserten med alle kameraene, til timing brukte vi et stroboskoplys. Dersom du har muligheten til å låne flere videokameraer med mulighet for manuelle instillinger såer det greieste kanskje å gjøre dette med så mange kameraer som mulig. Jeg vet at mk-linjer og lignende kan være et greit sted å få lånt slikt utstyr(kanskje ikke akurat i sommerferien da), men hør litt rundt og se hva du får til.

Bjørn
    ww.blender3d.no

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Utifra denne demoen ser det ut som om de har brukt 10 kameraer, der for min del så er videokameraet det første og siste bildet, og fotoapparatene er de 8 i mellom. Men å faktisk bruke videokamerar på alle sammen er ikke en dum ide. Da slipper en å tenke så mye på timingen med at motivet kommer forbi akkurat på det punktet en vil ha det, bare å bruke multicam funksjonen i Avid og bytte til det ønskede kameraet i tidslinja

http://www.digitalair.com/techniques...l_capture.html

Frameblemding kan være en løsning og, med ja faktisk 3 frames per bilde, der den første og den tredje framen blandes inn med den først og tredje neste bilde.

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Bruker du videokamera vil du fortsatt trenge å synkronisere dem slik at de tar rutene nøyaktig samtidig. Det billigste vil nok være å kjøpe et dusin billige digitalkamera og sette dem på bulb, og da ha blitz som eneste lyskilde. Da slipper du timingsproblematikken.

Det andre alternativet som stadig blir billigere er et høyhastighetskamea som beveger seg veldig raskt.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av pylon
    Bruker du videokamera vil du fortsatt trenge å synkronisere dem slik at de tar rutene nøyaktig samtidig. Det billigste vil nok være å kjøpe et dusin billige digitalkamera og sette dem på bulb, og da ha blitz som eneste lyskilde. Da slipper du timingsproblematikken.

Det andre alternativet som stadig blir billigere er et høyhastighetskamea som beveger seg veldig raskt.
    Er jo bare å bruke en klapper eller som Polarbear sa, et objekt som det går an å time etter, i hans tilfelle et stroboskoplys.

Å bruke bulb funksjonen har ingen hensikt, da all bevegelse blir hengene igjen i bildet som fartstriper.

BERGEN

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •