Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard Tablet til filmredigering?

Hei,

Jeg har hørt at noen bruker sånne drawing tablets til å redigere film med, og siden jeg selv fort får vondt i armen av å sitte med en mus i handa i timesvis, har jeg veldig lyst til å skaffe meg en.
    MEN så lurer jeg på om alle tablets kan brukes både til filmredigering og bilderedigering?
    Og hvis noen har erfaringer med tablets, har dere noe å anbefale som ikke koster så alt for mye? Gjerne rundt 1000 kr.

Takk!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Til noe omkring den prisen er du igrunn låst til low-end tablets, men de fungerer veldig bra. Det du ikke har i et billigere tablet versus et dyrere er større spenn i trykkfølsomhet og oppløsning, dvs. hvor hårfint du kan peke på brettet og få samsvar i hvor pekeren er på skjermen.

I den prisklassen er nok Wacom Bamboo det beste alternativet. Om du har litt mer å rutte med kan jeg glatt anbefale Wacom Intuos 3- og 4-serien.

Det er flere andre aktører som lager tegnebrett, men Wacom er ledende innen dette feltet - og det er ikke uten grunn! Har prøvd to andre merker, men de ville enten ikke fungere i det hele tatt, eller var veldig kronglete og døde etter svært kort tid. Kan du gjøre et godt kjøp med en gang er du totalt sett spart for penger om du kjøper noe halvgodt og vil ha noe som er bedre etter en stund.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Takk for raskt tilbakemelding!

Kan du si litt om hvordan det er å redigere film med tablet vs. mus, hvis du har noe erfaring med det? Lurer litt på hvordan det funker.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Det er intuitivt og veldig kjapt. Kan jobbe MYE raskere med tegnebrett enn med mus fordi jeg peker pennen mot venstre hjørne, så er pila i venstre hjørne. Har jeg pennen i midten av tegnebrettet er pekeren i midten på skjermen.

Med mus må man fort dra, løfte og sette ned igjen, dra videre, evt har man for sensitiv mus slik at man bommer litt, eller er generelt vanskelig å være hårfin når man må være det.

Ellers er tegnebrett veldig bra ergonomisk fordi du bruker mer av arma slik at du ikke får betennelser i skulder, albue eller håndledd. Får du det når du bruker tegnebrett holder du penna for hardt !

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Tusen takk! Kommer nok til å kjøpe meg nå om ikke så alt for lenge! Men takk for tipsene

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

En billig løsning på vond arm pga bruk av mus er strengt tatt å lære seg mere av tastatur snarveiene..slik at man bruker mus kun til det helt nødvendige i redigeringen.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Jeg bruker for det meste snarveier, så tror jeg får vondt fordi jeg etterhvert begynner å anstrenge meg for mye og begynner å holde hardt rundt musen. Men en tablet er jo praktisk til andre ting en videoredigering også. Så tror nok jeg kommer til å skaffe meg en etterhvert Men takk for svar!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Jeg har alltid èn hånd på en ShuttlePro og en på tegnebrettet når jeg sitter å grader eller klipper. Alt jeg trenger har jeg bare et finger- eller håndbevegelse unna. Igjen, tegnebrett og den arbeidsflyten det åpner for er veldig presis. Jeg har i SVÆRT få (kan sikkert telle det på et par fingre) tilfeller hatt behov for å bruke mus etter jeg bytta til tegnebrett for 4-5 år siden. Dette i jobbsammenheng vel og merke. På tulle-PCen bruker jeg fortsatt mus og tastatur til spill og fjas.

Bruker forøvrig tegnebrettet til alt. Final Cut, Color, Syntheyes, LightWave, og absolutt alt annet hvor man ønsker å jobbe flittig og presist.

Lignende tråder

1. Hvordan sette sammen pc/mac beregnet for kun filmredigering?
    Av morteym i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 3
    Siste tråder: 23rd July 2009, 20:26
  2. Filmredigering
    Av BexN i forumet Programvare
    Svar: 38
    Siste tråder: 23rd April 2007, 17:14
  3. AGP-Skjermkort egnet til Filmredigering/Effekter
    Av ZtilongZ i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 3
    Siste tråder: 10th August 2006, 12:50

Regler for innlegg