Viser resultater 1 til 5 av 5
    Krsk0
    Guest

Standard Tape, noe å satse på?

Hei,

Skal investere i nytt kamera. Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal gå for tape, eller p2 kamera. For min del ser jeg ikke noe bakdel med å gå for tape, bortsett fra overføringstiden.
    Med tape vil du jo ha en ekstra backup.

Hva syns dere? Kom gjerne med fordeler/ulemper

Takk!

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Jeg foretrekker fremdeles teip. Som du nevner er det en egen backup, og den kan ikke kræsje. Den tar også relativt liten plass. Minnekort kan ta høyere oppløsning, men jeg synes ikke 1080p-en som de nye kameraene lager nå er så bra at det er noen hensikt i forhold til 1080i. Personlig foretrekker jeg fremdeles teip og siden jeg ikke lager daglige tv-programmer, så er ikke overføringstiden noe problem. Man får dessuten bedre kamera for pengene om man velger HDV framfor full-HD og linser og kamerainnstillinger er mye viktigere enn oppløsning når det som skiller bare er progressive bilder og man faktisk ikke har budsjett til å bare handle det nyeste kameraet hvert år.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Nå vet jeg ikke hvilket budsjett du har, men jeg antar det er Panasonic HPX 171 eller der omkring du tenker på? Canon har et kamera i samme område økonomisk sett.

Og ut fra erfaring med mulighetene du har i Canonkameraet vs. Panasonic ville jeg helt klart gått for Canon med tape ene og alene pga de store mulighetene du har rett i kamera. Du kan justere og lagre mange presets. Den uka jeg hadde med HPX171-testing i februar var kronglete og uvant, og jeg syns det var svært få innstillinger sammenlignet med Canon. Det største plusset var stor skjerm, mulighet for remote iris/fokuskontroll, 50fps. Opptak som er gjort på P2 må konverteres før du faktisk får gjort noe med opptakene. Det er raskere enn real-time, men vi opplevde ikke at det var nevneverdig raskere. Vi gjorde opptak av revy den uka vi hadde kamera på prøve, og ca 1t20m tok bortimot 30-40 minutter å overføre. Dette var forøvrig DV PAL. For alt jeg vet er minnekortet tregt eller USB-porten treg.

Til sammenligning overførte vi 1t36m full HD av en musikaloppsetning, gjort opptak på JVC GY-HM700 nå i oktober. Det tok bortimot 12-15 minutter med minnekortleser. Tilsvarende, dedikert P2 minnekortleser koster flesk.

Tenk på det som en langsiktig invistering. Tape koster jo noe pr. enhet, mens et minnekort kan gjøre x antall formateringer før du bør bytte ut. Minnekort på sin side koster mye den ene, sjeldne gangen du må kjøpe ett.

- Hvor mange taper må du kjøpe før du har brukt tilsvarende sum for ett P2-kort?
    -Hvor mye lagringskapasitet trenger du for DVC ProHD vs. HDV ?
    - Og evt. backup av dette?
    - Får du de mulighetene du ønsker med P2-kameraet vs. Canon (eller annet fabrikat) ?
    - Hvilke krav og ønsker til innstillinger rett i kamera?
    - Hvilke innstillinger har du faktisk behov for?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Og ut fra erfaring med mulighetene du har i Canonkameraet vs. Panasonic ville jeg helt klart gått for Canon med tape ene og alene pga de store mulighetene du har rett i kamera. Du kan justere og lagre mange presets. Den uka jeg hadde med HPX171-testing i februar var kronglete og uvant, og jeg syns det var svært få innstillinger sammenlignet med Canon. Det største plusset var stor skjerm, mulighet for remote iris/fokuskontroll, 50fps.
    Panasonic har og mye mer justeringsmuligheter enn Canon med sine scene files, man kan både lage egne samt laste ned ferdige fra Panasonic. Panasonic Hpx171 tar og opp progressivt på "ekte" vis ikke den litt mystiske 25F som Canon definerer det som. Ellers er det og verdt å nevne i forhold til Canon A1 og feks. Panasonic Hpx171, HDV vs DvcproHD. Med sistnevnte har man en intraframe codec, 4:2:2 og mye høyere båndbredde. HDV kan se fint ut, men det tåler svært lite fargekorrigering og er ikke ideelt til feks. keying
    Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Opptak som er gjort på P2 må konverteres før du faktisk får gjort noe med opptakene. Det er raskere enn real-time, men vi opplevde ikke at det var nevneverdig raskere. Vi gjorde opptak av revy den uka vi hadde kamera på prøve, og ca 1t20m tok bortimot 30-40 minutter å overføre. Dette var forøvrig DV PAL. For alt jeg vet er minnekortet tregt eller USB-porten treg.

Til sammenligning overførte vi 1t36m full HD av en musikaloppsetning, gjort opptak på JVC GY-HM700 nå i oktober. Det tok bortimot 12-15 minutter med minnekortleser. Tilsvarende, dedikert P2 minnekortleser koster flesk.
    Opptak som er gjort på P2 må IKKE konverteres, med mindre du skal redigere i en eller annen elkjøp software. FCP må rewrappe filene til en Quicktime container for å bruke dem, men dette konverterer ikke filene, kun filtypen. Avid kan klippe rett av P2 kort da den kan lese MXF filer.

Med P2 så vil kortet ha raskere lese hastighet enn noen grensesnitt ala USB/FW klarer å levere. Pci-express kortleser vil tømme kort ekstremt fort, men du må ha ett RAID i andre enden som kan matche hastigheten.

Men man må til syvende og sist tenke på budsjett og bruksområde. Alle former for minnekort basert opptak koster mer enn tape fordi man må ha backup i en eller anen form, tape er fremdeles mest praktisk her. I tillegg koster feks. P2 litt penger å starte med. Fordelen når dette passer budsjettet og bruksområdet er at det er ekstremt effektivt å jobbe med og det er mye mer slitesterkt enn tape kameraer...i den grad det evnt har noe å si til hobby og litt jobb.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    Rena, Hedmark
    Svar
    199

Standard

Dette er nok en smakssak på linje med at noen liker Mac og noen liker PC. Jeg personlig gikk lei av å ha arkiv med taper overalt, så jeg har nå kjøpt et brukt HVX200 som er forgjengeren til APX171.
    Er veldig fornøyd med den enkle workflowen:
    - DVCPRO50/100 er leveringskodec og trenger ikke å transkodes som HDV må. Redigerer også dette uten problemer.
    - Importen er en drøm. Kobler i kamera og får opp klippene som om de var på maskinen din. Utrolig enkelt å scrolle gjennom timeline for å sortere ut det du vil ha. Jeg gikk lei av spoling av kassett med HDV
    - Utrolig mange innstillinger og presets å leke med på hvx200 iallefall, så ser ingen grunn til at det skal være dårligere på 171. Men dette er nok noe man også må bli vant med, vanskelig å sette seg inn i et kamera mens man har det til testing.
    - Som sagt er kodeken mindre komprimert og tåler mer fargekorrigering, men jeg har sett utrolig mange fine gradede HDV-filmer, så det er ikke noe stress.

Men har du god tid og ikke et alt for stort budskjett så vil jeg anbefale HDV, her får du mer kamera for pengene. Liker du effektivitet og har et bra budskjett vil jeg anbefale P2, jeg skal ikke tilbake til HDV for å si det slik.

- "Opptak som er gjort på P2 må IKKE konverteres, med mindre du skal redigere i en eller annen elkjøp software. FCP må rewrappe filene til en Quicktime container for å bruke dem, men dette konverterer ikke filene, kun filtypen" bruker du Firestore så kan den gjøre opptak rett i quicktime.

Lignende tråder

1. Burde jeg "Satse" på film?"
    Av Petterfp94 i forumet Generelt
    Svar: 10
    Siste tråder: 28th July 2009, 23:06
  2. 8mm tape til dvd
    Av -Tommy- i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2
    Siste tråder: 13th April 2009, 14:26
  3. Tape og tap
    Av niklnikm i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2