Det finnes PC'er med bluetooth ogsåDu har hørt min mening på skolen. Kanskje best å ha trådtastatur med USB porter når du skal redigere osv, men ser da langt i fra så tøft ut
![]()
Lurer på hva dere synes, Apple Wireless Keyboard (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk) VS. Apple Keyboard med talltastatur (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk).
Den med num-pad har også to ekstra USB porter...Denne antar jeg man kan bruke på en PC i tillegg via USB kabel.
Den trådløse går på batteri, noen som har erfaringer(med batteritiden)?
Den trådløse går jeg utifra man ikke kan bruke på en PC pga bluetooth...
PS: Tastaturene skal brukes til iMac.
Takker for alle svar, inspill, erfaringer og anbefalinger...!
Idè-layout-opptak-redigering-premiere!
Det finnes PC'er med bluetooth ogsåDu har hørt min mening på skolen. Kanskje best å ha trådtastatur med USB porter når du skal redigere osv, men ser da langt i fra så tøft ut
![]()
Nå er det vel smaken din som burde avgjøre. Men på sikt er det kjipt å gå tom for batterier og dermed ha en utgift for å holde det i gang.
Personlig liker jeg å ha kabel på ting som ennå fåes kjøpt med kabel. Tastatur, mus, nettverk.. Også liker jeg å ha numpad til rådighet når jeg en og annen gang skal klippe flerkamera. Da kan jeg stille inn numpad til å gå i tråd med flerkamera-visningen f.eks.
Jeg har da lagt på noen tuselapper og gått til innkjøp av en iMac 21,5"
- 21,5"
- 3.06GHz Intel Core 2 Duo
- 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
- 1TB Serial ATA Drive
- ATI Radeon HD 4670 256MB
- Apple Keyboard med talltastatur (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk)
- 8x double-layer SuperDrive
- Apple Magic Mouse
- iWork
- Apple Remote
Idè-layout-opptak-redigering-premiere!
Hvis du vil ha begge deler, så er det samme pris for trådløst og usb-versjonen når du bestiller iMac, men separat koster det trådløse et par hundre mer.
Jeg fikk med usb med numpad med iMacen, men kjøpte det lille trådløse her om dagen, og synes det er bedre å skrive på fordi du har tastaturet i senter. Irriterendes å ha numpad på siden.
For redigering er det sikkert greit med numpad (jeg skal kjøpe sånn trekk til å legge over det med symboler til final cut pro). Ellers får en tak i egne tastaturer til det ganske billig på nettet.
Batteritid ved jeg ikke. Ledningen derimot blir liggende i en krøll på bordet, det er ikke så estetisk.
Magic Mouse er veldig effektiv også, med touch-funksjon til skrolling. Du wiper to fingre til venstre eller høyre for å bla fram og tilbake i nettleser, kjempebra funksjon. Kan også scrolle gjennom film i redigeringsprogram.
Bokmerker