Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Tråd: Tegnebrett

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Tegnebrett

På oppfordring fra Tom i tråden "Vis oss arbeidsplassen din" lager jeg en ny tråd. Har dere spørsmål videre om tegnebrett, fyr løs! Så skal jeg svare så godt jeg kan.

Det siste spørsmålet var om hvordan det er å tegne masker i After Effects.
    - Ikke noe problem, og med en presisjon så fantastisk at det er til å grine av! Det forutsetter at du har et av de dyrere variantene i Intous-serien. De billigere tegnebrettene holder rett og slett ikke mål. For å ta en visuell sammenligning er de mindre tegnebrettene som kampesteiner man må hoppe over for å navigere seg rundt på skjermen - ikke mye presisjon pga. lav oppløsning, mens Intous er som sand fra en hvilken som helst sydhavsøy.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard Sv: Tegnebrett

Jeg har aldri prøvd et tegnebrett, så dette kan virke som et dumt spørsmål, men ser du et bilde på selve tegnebrettet eller er det bare ensfarget? Nå tenker jeg for eksempel på masker i AE: man bør jo helst se hva man skal tegne rundt, bør man ikke?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Du kan få kjøpt dyrere tegnebrett med bilde på selve brettet, men disse koster fort oppmot 20.000,- og opp.. Og er ikke egentlig nødvendig for andre enn de som illustrerer spør du meg. Disse heter Cintiq.

Det er en læringsfase man ikke kommer utenom - men som med alt annet - det kan læres. Kan se om jeg får gjort opptak av når jeg fikler rundt med penn på tegnebrett både på brettet og på skjermen.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Hei Ola, ser du har litt erfaring med Tegnebrett.
    Har tenkt litt på om jeg skal anskaffe meg en slik røver.

Hva mener du er godt A3 eller A4, og har det veldigt mye å si om den er widescreen eller ikke. Sånn jeg forstår tegnebrettet fungerer så representerer flaten på brettet ditt skjermen din, men hva om en har widescreen monitor?

Anyhow, har sett litt på Wacom Intuos3 A4

http://prisguide.hardware.no/product...roductId=23282

Avid klipperene i TV2 bruker vist bare tegnebrett, så hadde vært interesangt å testa ut dette her.
    Skal seff bruke den til å tegne i Illustrator

EDIT: Etter litt mer titting rundt omomkring, så tror jeg prismessig at jeg må gå for "Wacom Intuos3 A5 Wide SE" istedenfor (1000 kr i fårskjell)
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg bruker tegnebrettet nå når jeg klipper i Final Cut, in this very moment. Har også tatt i bruk en annen gammel rakker, ShuttlePRO2 som jeg i utgangspunktet brukte til Color, men har nå lagd meg et sabla godt oppsett - nå er jeg så og si ALDRI nær tastaturet mens jeg klipper.

Så til spørsmålet ditt - Jeg aner rett og slett ikke hvordan A3 eller A4 oppfører seg versus A5 Wide mtp. widescreen-monitor. Jeg har en A5 Wide, som er ca like stor bruksflate som et A4-ark. Om denne har en pixel aspect-ratio-greie i og med at den heter Wide, eller om det er 1:1 vet jeg ikke. Fungerer GODT med widescreen skjerm gjør det i alle fall. I tillegg er A5 Wide noen tusinger billigere enn A4 også. Jeg for min del ville ikke hatt en A3 - det ville blitt alt for voldsomt, i alle fall til mitt bruk. A5 Wide er til tider noe stort syns jeg, dersom det av praktiske årsaker ikke fungerer helt å plassere det slik jeg vil på bordet når jeg farter hit og dit - og da må jeg bruke hele kroppen for å komme helt opp til hjørnene - tungvindt.. Med en A3 ville dette blitt dagens trim.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Så drit i A4 med andre ord. Så forresten et bilde av A4'en i brukt, og den er svæær, altfor svær faktisk. Så også A5'en i bruk, og den virker som en passe størrelse som du sier, men uansett vil det vise seg når jeg får bestilt og testa ut om det er noe fres i den.

EDIT:

A4:

A5 wide:
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2011
    Svar
    3

jeg har et litt vanskelig spørsmål. jeg har Trust Tegnebrett Slimline Widescreen Tablet, og jeg kan ikke 'røre musa' lenger, det bare sluttet etter to uker jeg har eid tegnebrettet. jeg kan trykke,men ikke røre. det er vanskelig å tegne, ser jo ikke hvor 'musa' er...

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg kjenner ikke til hvordan det brettet er. Min erfaring av Trust er at det dessverre ikke er noe å "stole på", som navnet sier.

Prøvd å avinstallere og reinstallere drivere? Koble til en annen USB port?

Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2011
    Svar
    3

skal prøve og avinstallere og installere på nytt. men jeg har 2 års garanti på den, egentlig 3 år for jeg betalte mer. så jeg kan prøve og sende den inn og få en ny.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Du kunne ikke eventuelt bedt om å få byttet til en Wacom Bamboo ?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •