Viser resultater 1 til 4 av 4
    Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Standard Timelapse, blenderinnstillinger

Driver på med en timelapse til en skoleoppgave.
    Timelapsen skal vise et døgn i fast motion

så har jeg et problem:

Om natten er det som kjent mørkt, og jeg må operere med åpen blender for å kunne se noe, så blir det lysere og lysere etterhvert som solen kommer opp, og til slutt blir bildet helt totalt overeksponert på grunn av snøen. (bruker auto blender så jeg slipper å stå med kameraet selv i 24 timer) så blenderen står på det høyeste (minst åpning) men bildet er allikevel overeksponert, til vanlig ville jeg fyrt på 1/8 ND filter, men dette blir litt vanskelig hvis timelapsen skal se naturlig ut i forhold til lys.

Noen tips?

Kamera: DVX-100e

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Timelapse, blenderinnstillinger

Gjør to døgn, og juks i "skjøtene"... Jeg kjørte på auto blender en gang, og det resulterte i at når sola gikk ned, så det fremdeles ut som lyse dagen, og det var ikke videre pent. Og når den stod opp igjen, så det like mørkt ut en stund ut i opptaket.

Kjør manuell blender, still blenderen når dagen er på det lyseste, og kjør opptak... Så kan du eventuelt kjøre en natt med helt åpen blender og kjøre dissolve.

Jeg vet ærlig talt ikke hva annet du kan gjøre - timelapse over så store perioder av døgnet er veldig vanskelig, rett og slett.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Timelapse, blenderinnstillinger

Lurer på hvordan ble resultatet? (hvis du har gjennomført det)

Canon XL2'en min har bare lukkertid på 1/6 og tar 0.5 sekund klipp hver 30 sekund. Det blir veldig hakkete bevegelser hvis man bruker mennesker eller biler i bildet. Iallfall på meg selv. Været der ute vet jeg ikke enda.

Jeg tror timelapse fungerer bedre med et digital speilreflekskamera. Jeg har akkurat skaffet meg et kamera med lukkertid opptil 30 sekunder. Bevegelsen mellom bildene ble mye smoothere da jeg prøvde på meg selv inne. Jeg gleder meg til å prøve utendørs.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Standard Re: Timelapse, blenderinnstillinger

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Lurer på hvordan ble resultatet? (hvis du har gjennomført det)

Canon XL2'en min har bare lukkertid på 1/6 og tar 0.5 sekund klipp hver 30 sekund. Det blir veldig hakkete bevegelser hvis man bruker mennesker eller biler i bildet. Iallfall på meg selv. Været der ute vet jeg ikke enda.

Jeg tror timelapse fungerer bedre med et digital speilreflekskamera. Jeg har akkurat skaffet meg et kamera med lukkertid opptil 30 sekunder. Bevegelsen mellom bildene ble mye smoothere da jeg prøvde på meg selv inne. Jeg gleder meg til å prøve utendørs.
    Brydde meg ikke særlig mye om lukkertiden når jeg tok opp timelapse til akkurat dette bruket, det blir isåfall kun når det skal være lysere/mørkere
    tar selv 0.5 sek hvert 30. sek og det funker på typiske naturting som skyer, sola som beveger seg, planter som vokser osv.. men det funker ikke så bra på ting som biler og folk som gjerne forsvinner forbi før det har gått 30 sekunder. Du speeder jo klippet opp i etterkant, og da forsvinner hakkingen fra de "treige tingene" fordi det er en bevegelse som finner sted over lengre tid. Ser ganske kult ut

Skal prøve å få lastet opp noe.. fikk aldri skikkelig løst det problemet med lys da.. Ikke så veldig fornøyd med resultatet, ble en typisk abstrakt kunstfilm ut av det (fint å bare kunne kalle den det...)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •