Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    54

Standard Tips til 35mm adapter

Holla

Jeg vurderer å kjøpe meg et 35mm adapter til Sony EX-1, med objektiv. Noen som har tips om hvor jeg bør kjøpe dette? Evt hvilket?

Har hørt at Letus skal være gode til EX-1, er dette riktig?
    Jeg har et Redrock micro shouldermount, slik at jeg vil gjerne at adapteret skal passe til dette.

Tusen takk for alle svar.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Ditt Redrock shouldermount bruker nok standard 15" stenger. Disse passer på det aller meste.

Kan vaaaarmt anbefale SGpro, eller SGblade som det heter nå.

www.sgpro.co.uk

Man får en veldig fin filmfølelse av dette adapteret. Det holder meget lenge på 2 standard AA batterier. Aldri hatt noe trøbbel med det, en fornøyelse å bruke.

Glem for guds skyld ikke å kjøpe en monitor.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    54

Standard

nei, det ser ikke så alt for dumt ut.

Mener du det er smartere å kjøpe til en monitor, enn å kjøpe et adapter som kan snu bilde?
    Kanskje du har noen tips på hvor jeg bør kjøpe objektiv også?

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

De aller fleste adaptere som jeg vet om snur bildet. De fleste tilbyr derfor en såkalt "flip-modul" som flipper bildet riktig vei. Dette funker sikkert bra, men da må altså bildet gjennom enda mer dilldal, og du mister mer lys.

En slik flip-modul koster noen tusen også. Jeg kjøpte min 35mm adapter i lykkelig tro på at "dette skal gå bra, alle som maser om flip-modul og monitor veit ikke hva de snakker om". Vel, det var tidvist håpløst. For å få bildet riktig vei måtte jeg snu lcd skjermen på kamera, og altså se FRA retningen jeg skulle filme, og når du da styrer kamera, skjer alt speilvendt, og mye går til helvete.

Så jeg sparte til monitor, som er verdt sin vekt i gull. Virkelig. Det er et av de beste anskaffelsene jeg har gjort til kamera. Du får bildet mye større og klarere, det blir myyyyyyyyye lettere å stille fokus og det blir morsommere å filme. kjøp monitor.

Objektiver er jeg ikke så god på, arvet noen vanvittige greier av min bestefar. Men du må altså ha gamle objektiver, med manuell fokus. Har skjønt at det ER MULIG å få det til å funke med autofokus også, men ikke prøv det. Let på Finn og Ebay etter gamle Nikon eller Canon objektiver med manuell fokus.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Må objektivene være gamle, da? Alle objektivene jeg har nå, som er kjøpt i år, har en bryter på siden hvor man velger mellom autofokus og manuell fokus. Selv kit-objektivet. Så klart, om det funger bedre eller dårligere enn et gammelt objektiv - eventuelt om det ikke er noen forskjell - har jeg ingen formening om. Tenkte bare jeg skulle nevne det, da jeg personlig liker å ha en fysisk butikk å handle i

Har hørt mye bra om SGblade, og det vil nok ta bildene til et helt nytt nivå.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Jeg er som sagt ikke ekspert på objektiver til 35mm adaptere. Bare hørt rådet: kjøp et godt, gammelt, helmanuelt objektiv.

Men skaff deg et 35mm adapter, det er helt fantastisk

Commander
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog
    Svar
    403

Standard

Hva er det billigste man får et 35mm adapter på? Kan man kjøpe dette i fysisk butikk i Norge?

- Dilorko
    Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
    Post-production: Final Cut Studio 3
    Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Encinema35 koster 199 $ - ca 229 $ med frakt til utlandet - men kan bare kjøpes på produsentens hjemmeside. Vet ikke om dette er noe å satse på, dog. Har ikke prøvd det, men lav pris er alltid grunn til å være skeptisk. Du kan søke på testfilmer på vimeo og se hva du synes selv. Spørs sannsynligvis på bruksområdet.

Tror du er nødt til å betale 25 % av varens pris i mva. Likevel skulle det komme på under 2 000 kroner (uten objektiv).

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

når man først kjøper kamerautstyr bør man legge litt penger i det. Bedre enn å betale litt mindre for noe man ikke blir helt fornøyd med, og som holder kortere. Det er i alle fall min filosofi

Lignende tråder

1. 35mm Adapter
    Av Trym i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 11
    Siste tråder: 25th October 2009, 15:02
  2. 35mm adapter til HDR-HC9E
    Av martinbremnes i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 0
    Siste tråder: 22nd September 2009, 16:21
  3. 35mm adapter til hf100
    Av Krsk0 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2