Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2006
    Svar
    102

Standard Tips til en lydamatør

Skal kjøpe lydutstyr til en film som skal lages i sommer, og vil gjerne ha det beste ut av pengene.

Det jeg tenker på er:
    - lydopptager
    - mikrofon
    - boom
    - vindhette

Jeg har sånn 5000 kr til rådighet, men skal bruke litt til å kjøpe noen 500 W-lamper.

Jeg har litt lite peiling på lydopptak, så jeg lurte på om dette kanskje er litt for mye for en som ikke har lagd veldig mye film før? Det man kan finne ut av uten bakgrunnskunnskap kan jeg, men hvis jeg må jobbe med å lære meg masse om lyd i flere måneder tror jeg kanskje jeg sparer pengene og bare kjøper en RØDE Videomic i stedet.

Hvis noen kunne hjelpe meg hadde jeg vært veldig takknemlig.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Du får ikke alt dette til 5000 uansett.. hehe. Lyd er ikke noe du plutselig lærer deg. Det tar tid å trene ørene til å høre forskjellen på frekvenser osv.

Noen ekstern lydopptaker under 2500 kr tror jeg ikke du får.. Ihvertfall ikke noe som duger. Har du XLR-inngang på kameraet ditt? Isåfall kan jeg anbefale en Røde NTG-2 eller NTG-3. Husker ikke hvilken av dem, men den ene går på phantompower, er ikke sikkert kameraet ditt har dette. Ellers, hvis du kun har minijack mic-inngang på kameraet så er Røde VideoMic garantert det beste valget. Du kan kjøpe deg en 5 m forlengelseskabel hvis du skal ha den på boom.

Den billigste boom'en jeg har sett er Røde Boompole, til cirka 800 kr. Jeg har lagd min egen boom, og det funker ganske greit igrunn. Kostet meg ikke mer enn 50 kr for en teleskopstang, og litt kreativitet til å feste Røde VideoMic.

Vindhette: Vet ikke hvor mye du har tenkt å legge i dette, men jeg vil anbefale deg en Rycote vindhette. Disse er veldig gode! Kjøper du Røde VideoMic så kan du jo bestille en Røde Deadcat vindhette også, men den er ikke så veldig god.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2006
    Svar
    102

Jeg har et Panasonic NV-GS120, så det er ikke rare greiene nei.

Jeg tenkte på en http://www.m-audio.com/products/en_u...2496-main.html, som jeg kanskje kan spare litt penger til, også slenge den på lasset. Men med en mikrofon fra Røde, blir en sånn opptager overkill? Kanskje jeg bare burde slappe litt av med dette i oppstartsfasen kanskje. :P

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Angående boom; Her på huset bruker vi en standard Jordan moppe-stav, som man kan vri og dra/skyve sammen for ønsket lengde. Gjengene i enden av skaftet er samme type som det er i pistolgrepet til Sennheizer-mikrofonen. Om disse er å få kjøpt lenger vet jeg ikke, men om de er - det er dødsbillig!

Utrolig lette i vekt er de òg.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    52

Jeg tenkte også på MicroTrack 2496, men denne lydoppptakeren brukte hverken vanlige batterier, noe som er kjekt å kunne bytte når du er tom, og den hadde ikke innebygde mikrofoner. Mitt valg falt på Roland Edirol R-09. Har faktisk ryddet bort Røde Videomic da lyden i de interne mic-ene på denne opptakeren er mye bedre en Røde-micen. Du får også mic-bomfeste til denne opptageren. Lydopptakeren koster ca 3000,- + ekstra SD-kort + eventuellt ekstra tilbehør. Anbefales på det varmeste.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2006
    Svar
    102

Tusen takk for tipset Anulaibar, tror kanskje valget faller på den, også dropper med Videomic.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •