Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Tips ved bruk av Sony HDV-Z1E

Jeg skal i februar gå igang med en liten produksjon av en kortfilm.
    Jeg har fått tak i Sony HDV-Z1E og lurte på om dere har noen tips til å få best mulig bilde, på den tekniske biten. Tenker da på muligheter rundt interlace vs cineframe og andre tekniske preferanser som dette kamerat har.

Vil ikke ta opp diskusjonen rundt HDV vs DV.

Takk på forhånd

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Re: Tips ved bruk av Sony HDV-Z1E

Sitat Opprinnelig postet av jaran
    Tenker da på muligheter rundt interlace vs cineframe og andre tekniske preferanser som dette kamerat har.
    Bruk interlace hele veien, når selve redigeringen er ferdig da kan du vurdere om du har lyst å deinterlace. Innkamera deinterlacing (cineframe) er ca. halvering av vertikalt oppløsning. Men, dersom sluttproduktet blir standard definisjons DVD da kan du bruke cineframe i HDV og skalere ned ferdigredigert videoen til standard definisjons video.

Resten er opp til deg. Jeg går ut fra det at du ikke ønsker å høre om elementare kameraopplegg, som WB, Iris ... osv. Bare erfaring med cineframe.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Når du skal redigere kan det om du har mulighet være en fordel å ikke bruke hdv/mpeg2 som format. HDV er helt ok som opptaksformat(disse kompromissene...), men ikke spesiellt egnet til redigering.

Ellers er spørsmålet om man skal skyte i hdv i det hele tatt, hva som er hensiktsmessig kommer ann på hva for medie dette skal ut til.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Jeg har kun hørt at cineframe funker ganske dårlig. Hvis det er "film look" du er ute etter bør du heller deinterlace på andre måter i post -- jeg foreslår DV Film Maker.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Cineframe 25 funker utmerket på PAL. På NTSC har cineframe 24fps problemer som også lar seg å fikse, men krever ekstra arbeid. Jeg ser ingen problemer ved å bruke cineframe, men grunden til at jeg nevnte det var at cineframe er en type field duplikering, ikke helt 100% deinterlacing eller hva det måtte være. Så man taper i vertikal oppløsning. Jeg må også nevne at horisontal oppløsningen er fortsatt 1920, som er veldig bra, der taper man ingenting.

F.eks hvis man tar opp alt i HDV og interlace 50i, og velger å bruke en smart deinterlacer dersom progressive er en møst, da kan man gå for f.eks dvfilms programvare for å deinterlace.

HDV, mpeg transport stream redigering er ingen problem idag. Det var litt vanskelig i begynnelsen, bug og lite støtte fra softwareprodusenters side, men idag går det veldig bra.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    HDV, mpeg transport stream redigering er ingen problem idag. Det var litt vanskelig i begynnelsen, bug og lite støtte fra softwareprodusenters side, men idag går det veldig bra.
    HDV er designet som opptaksformat, ikke redigeringsformat. Siden vi ikke har den villeste anelse om hva for programmer trådstarter kommer til å bruke, like lite hvor den skal spres og evnt om det vil bli gjort mye etterarbeid med bildet så er det litt vanskelig å argumentere for a eller b.

Men uansett så kan det å velge ett annet arbeidsformat både gjøre redigeringen mye mer effektiv, hdv krever MYE av maskinen og ved gjentatte rendringer kan man i teorien oppleve kvalitetsforingelse ved feks. overganger fra klipp til klipp pga. at du ikke jobber med ett og ett bilde. Nei jeg prøver ikke starte noen hdv vs. dv diskusjon, bare gjøre folk oppmerksomme på litt teknisk ang. hdv i redigeringen.

Skulle jeg jobbet med hdv ville jeg som avidbruker kjørt det over i dnxhd, men så er jeg verdens mest pirkete person også da.

Og hva angår deinterlace eller ikke, det kommer vel helt ann på hvor dette skal spres. Overføres til film? Sendes på Tv? på nett? dvd? osv. Jeg ville uansett forhørt meg med evnt de du skal levere til hva dem ønsker.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

For det første. Jeg viste at HDV diskusjonen ville komme opp. Sjekk siste linje i min første post.
    Dette er ett prosjekt jeg har satt i gang for at jeg skal lære mer. Jeg ønsket å vite litt om det tekniske på kamera Sony HDV-Z1E. Ingen kameraer er like, og jeg har aldri brukt dette, og poenget mitt ar derfor at jeg ønsket litt informasjon om de tekniske finessene på dette kameraet.

Angående cineframe. Jestorius, du sier at cineframe for pal fugnerer bra. Men at man taper vertikal oppløsning? Hvor mye er dette?

Jeg bruker Final Cut Studio Pro (Final cut pro 5.1.2 og Motion 2)

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Jeg må også nevne at horisontal oppløsningen er fortsatt 1920, som er veldig bra, der taper man ingenting.
    HDV er ikke 1920. Ikke DVCPROHD for den saks skyld. Begge lager et anamorfisk bilde som skaleres ut til 1920 ved avspilling.

HDV er 1280, DVCPRO HD er 1440 AFAIK

Gunleik
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •