Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Tips vedr. DVD-kvalitet

Har flere ganger forsøkt å lage DVD av filmene mine, men blir alltid skuffet over kvaliteten.

Hvis jeg kjører det redigerte opptaket tilbake til miniDV på kamera med DV-in og deretter spiller dette over på en VHS-kassett (good old days) så blir kvaliteten etter min mening bedre enn når jeg lager en DVD av opptaket. Bildene blir både skarpere og mindre blasse....

Har forsøkt flere forskjellige encodere for Mpeg2 - både CCE, TmpgEnc, Adobe Encore CS3 og masse forskjellige innstillinger. Sist nå forsøkte jeg på Adobe Encore å sette encoding settingene til max i bitrate på både min, max og target og kjøre encoding med 2-pass.... og den 50min filmen ble på nesten 4GB - men fremdeles blir bildekvaliteten på TV'en ved avspilling av denne DVD'en dårligere enn ved tilbakekjøring på miniDV og avspilling fra denne etterpå, evt. overføring til VHS.... synes dette er rart.... DVD burde jo ikke ha dårligere kvalitet enn VHS, og originalformatet er jo miniDV i begge tilfeller, og miniDV har samme oppløsning etc som DVD så burde jo blitt omtrent like bra iallefall.....Og hollywood-produksjoner kjører jo 90 min filmer ca 4GB og disse er jo overlegne VHS i kvalitet etc.....og milevis over den kvaliteten jeg får fra miniDV - nå er jo sikkert originalopptakene her i svært forskjellig kvalitet også så er vel neppe helt sammenlignbart, men mener at miniDV ikke burde bli dårligere på DVD enn på miniDV - iallefall ikke i så stor grad som jeg får.....

En DVD har jo vesentlig lenger levetid enn et VHS-bånd eller miniDV bånd, så lager jo DVD av filmene uansett, men synes det er demotiverende at kvaliteten blir så merkbart dårligere.....

Er det noen som har erfaring/tips på dette området ? Hvordan får jeg bedre DVD-kvalitet av miniDV-filmene mine?? Er det noen magiske instillinger, eller tips til sjekkpunkter for å få en best mulig overføring uten alt for mye kvalitetstap....

--
    An10Bill

Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    299

Hei An10Bill.

Skjønner at du er frustrert over dette. Jeg selv var det i mange år. Alt dette har med komprimering å gjøre, og å finne de beste komprimeringsmulighetene. Jeg redigerte på PC før og hadde ingen anelse om komprimering. Jeg prøvde meg frem med diverse MPEG komprimeringer, men ble aldri fornøyd.

Nå sitter jeg på Mac, og Final Cut studio 2. Her følger det med et program som heter Compressor. Den komprimerer med ferdiglagde presets som gjør at filmenene dine passer perfekt til DVD. Kvalitet blir god, til tross for lite plass.

Så jeg vet ikke hva annet du kan gjøre nn å prøve å finen noen gode komprimeringsmuligheter. På pc har jeg desverre ingen anelse om hva du kan gjøre.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Det er ingen PC eller MAC sak. Han nevner at han har brukt CCE. CCE er en av de alle beste software basert encoder i verden. Bare se på pris hva det ville koste deg dersom du har kjøpt den! De har også en bilig ca. 50 usd utgave. Det betyr slett ikke at kvaliteten må være billigere, men at de ekstra mulighetene for innstillinger er borte.

Med mpeg encoding er saken slik: Det minste bevegelse eller støy i bildet kan ta opp mye plass. At du har til slutt bra VHS kvalitet, i hvert fall bedre enn DVD, sier meg at kanskje du har litt støy i originalen. Støy som kanskje du ikke registrerer, f.eks i mørke område. Mye bevegelser? Og ikke minst dårligere lyd enn det du er vant til. Husk at 70% av det du ser hører du. Slår du av lyden på beste hollywood filmen din da ser du hva forskjellen er i bildekvalitet. Øynene våre tilgir ganske mye dersom lyden er perfekt.

De hollywood filmene går gjennom en ganske betydelig prosess. Først så har de mye bedre , kanskje jeg skulle si perfekt underlag, bedre enn det du har. Riktig eksponert bildet, nøye planlagt lyssetting, dypdeskarphet (mindre detailer) osv.

Før mpeg encoding bruker de støyreduksjon. Ved å bruke "letterbox"-ing i 16:9 øker du mpeg kvaliteten en litt. Svart stripe som står stille hele veien og er uten støy tar ikke opp mye plass og det som ble frigitt kan brukes i aktiv bildefelt.

Man kjører filmen flere ganger gjennom encoderen, bruk variabelt bitrate, det kan du stille inn i f.eks CCE. Tar mye tid. Du kan sette opp min. og max for datamengde.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Sitat Opprinnelig postet av Andyax
    Hei An10Bill.

Skjønner at du er frustrert over dette. Jeg selv var det i mange år. Alt dette har med komprimering å gjøre, og å finne de beste komprimeringsmulighetene. Jeg redigerte på PC før og hadde ingen anelse om komprimering. Jeg prøvde meg frem med diverse MPEG komprimeringer, men ble aldri fornøyd.

Nå sitter jeg på Mac, og Final Cut studio 2. Her følger det med et program som heter Compressor. Den komprimerer med ferdiglagde presets som gjør at filmenene dine passer perfekt til DVD. Kvalitet blir god, til tross for lite plass.

Så jeg vet ikke hva annet du kan gjøre nn å prøve å finen noen gode komprimeringsmuligheter. På pc har jeg desverre ingen anelse om hva du kan gjøre.
    Takk for svar - Mac ligger dessverre ikke for meg, så holder meg på PC - synes imidlertid det er rart at dette skal være så vanskelig å få til på PC - Adobe Encore er jo et kommersielt produkt og man skulle jo tro man da fikk god kvalitet, særlig når man lar det komprimere meg tilnæremst frie tøyler og låser det til maks kvalitet....og dette gjelder jo for CCE og TmpgEnc også...... disse er også kommersielle betal-produker og burde jo da gjøre en godkjent jobb. kanskje jeg bør lete etter noen nifty utilities laget av hobby-hackere på gutterommet.....Så lenge kvaliteten blir bra spiller ikke verktøyet noen rolle for meg, men å kjøpe MAC blir litt i overkant :-)

--
    aN10bILL

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Det er ingen PC eller MAC sak. Han nevner at han har brukt CCE. CCE er en av de alle beste software basert encoder i verden. Bare se på pris hva det ville koste deg dersom du har kjøpt den! De har også en bilig ca. 50 usd utgave. Det betyr slett ikke at kvaliteten må være billigere, men at de ekstra mulighetene for innstillinger er borte.

Med mpeg encoding er saken slik: Det minste bevegelse eller støy i bildet kan ta opp mye plass. At du har til slutt bra VHS kvalitet, i hvert fall bedre enn DVD, sier meg at kanskje du har litt støy i originalen. Støy som kanskje du ikke registrerer, f.eks i mørke område. Mye bevegelser? Og ikke minst dårligere lyd enn det du er vant til. Husk at 70% av det du ser hører du. Slår du av lyden på beste hollywood filmen din da ser du hva forskjellen er i bildekvalitet. Øynene våre tilgir ganske mye dersom lyden er perfekt.

De hollywood filmene går gjennom en ganske betydelig prosess. Først så har de mye bedre , kanskje jeg skulle si perfekt underlag, bedre enn det du har. Riktig eksponert bildet, nøye planlagt lyssetting, dypdeskarphet (mindre detailer) osv.

Før mpeg encoding bruker de støyreduksjon. Ved å bruke "letterbox"-ing i 16:9 øker du mpeg kvaliteten en litt. Svart stripe som står stille hele veien og er uten støy tar ikke opp mye plass og det som ble frigitt kan brukes i aktiv bildefelt.

Man kjører filmen flere ganger gjennom encoderen, bruk variabelt bitrate, det kan du stille inn i f.eks CCE. Tar mye tid. Du kan sette opp min. og max for datamengde.
    Som du nevner har jeg brukt CCE ja - og den går for å være bra (eller best avhengig av hvem man spør) - problemet mitt er at selv om jeg kjører den med 3-4 passes, og masse instillinger (har forsøkt å følge div guides for å få bra dvd-kvalitet) som jeg ikke skjønner et kvidder av, så blir ikke kvaliteten slik jeg ønsker..... man ser tydelig forskjell på miniDV opptaket og DVD-encodingen.....

Det du nevner med støy i bildet kan være riktig, men mye bevegelse er det ikke snakk om - er en vielse, så bevegelsene begrenser seg til et og annet hode som snur seg, bruden som reiser seg etc..... Lysforholdene er imdilertid ikke perfekt, og det er helt sikkert støy i enkelte partier - dog ikke nok til å skulle få såååå stor innvirkning på dvd-encoding (mener jeg da - men jeg tartydeligvis feil....).

Kan jo selvsagt forsøke å kjøre den gjennom støyfiltrering først, og kanskje letterbox'e den litt også for å se om det hjelper, men har liten tro på det.

Artig sak det du nevner om bilde vs lyd, kan til dels si meg enig i deler av det, men selv om jeg slår av lyden på TV ser jeg klar forskjell på avspillingen fra miniDV og DVD-materialet...... Men at en hollywoodproduksjon har bedre underlag er det vel liten tvil om (de filmer vel neppe med gammelt miniDV handycam heller :-) )

Kankskje jeg skal prøve en nyere versjon av CCE (tror det er 2.67 jeg har.....)

--
    An10Bill

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Det er en ting vi må være enige om. Man kan ikke få bedre resultat etter encoding enn det man har på originalen.

Dersom det er støy.. partikler, som ikke er så "farlig" for øynene våre, de spiser opp antall bit du kan bruke i mpeg-stream.

Film har grain. Vi kan kalle det for støy i bildet. Livsfarlig for mpeg encoder. De må "rense" opp bilde, bruke støyreduksjon ( her får du det du betaler for ).

Du kan gjøre en enkelt test for å teste om innstillingene dine er bra nok for DVD. Du har sikkert rippet opp en del dvd filmer, hvis ikke da kan du begynne nå å ta sikkerhets copy av de filmene du selv har kjøpt og har hjemme.

Gjør om en DVD9 til DVD5, dvs du må kjøre hele filmen gjennom encoderen og gjøre det mindre. Se om du får så "dårlig" resultat som du får med dine egene filmer fra dv. Hvis resultaten er bra nok, da kan du være sikkert på at feilen ligger i dine egene dv-filmer.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Det er en ting vi må være enige om. Man kan ikke få bedre resultat etter encoding enn det man har på originalen.

Dersom det er støy.. partikler, som ikke er så "farlig" for øynene våre, de spiser opp antall bit du kan bruke i mpeg-stream.

Film har grain. Vi kan kalle det for støy i bildet. Livsfarlig for mpeg encoder. De må "rense" opp bilde, bruke støyreduksjon ( her får du det du betaler for ).

Du kan gjøre en enkelt test for å teste om innstillingene dine er bra nok for DVD. Du har sikkert rippet opp en del dvd filmer, hvis ikke da kan du begynne nå å ta sikkerhets copy av de filmene du selv har kjøpt og har hjemme.

Gjør om en DVD9 til DVD5, dvs du må kjøre hele filmen gjennom encoderen og gjøre det mindre. Se om du får så "dårlig" resultat som du får med dine egene filmer fra dv. Hvis resultaten er bra nok, da kan du være sikkert på at feilen ligger i dine egene dv-filmer.
    Hehe, encoding av DVD9 til DVD5 er ikke noe problem (har unger, så det bli en del backup av barnefilmene for å si det slik) - her blir ikke kvaliteten merkbart dårligere så er klar over at problemet ligger i input - altså mine egne dv-filmer - garbage in er garbage out....., men hvorfor blir det så mye dårligere når man exporterer til AVI og deretter encoder med CCE enn når man exporterer til tape og deretter dumper til VHS ? - er det fordi Microsofts DV codec er bare møkka ? Er det bedre å skippe hele AVI-delen og exporte direkte til CCE eller Encore ?

Testet igår og forsøkte en export direkte til encore fra premiere - estimert tid på dette ble 25 timer og litt for lang ventetid for min del.... export til AVI tar 2 timer, import og transcoding av denne AVI med encore i etterkant tar 2 timer.... totalt 4..... Hvorfor premiere da skal bruke ytterligere 20 timer på å kjøre prosessen direkte mot encore uten å gå veien om AVI virker litt bort i natta - men om det gir meg bedre kvalitet så er det selvsagt overkommelig - men hadde som sagt ikke tid til å kjøre komplett test på dette i går.... andre som har efaring her ? Export direkte til CCE har jeg ikke forsøkt da jeg ikke har premiere plug-in til cce....

Kan jo selvsagt også se om jeg finner en annen dv-codec for encoding enn hva Premiere/MS leverer.....for skal ikke lete mye på google for å finne mye dritt om MS-sin......dog ser det ikke ut til at premiere vil ha noe med de andre codecene å gjøre.....

--
    An10Bill

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

ProCoder er industristandard på dvd-komprimering

bruk det og komprimer 5000-7000 VBR, 2-pass + ac3 lydfil 256 kbit e.l.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av An10Bill
    [
    Kan jo selvsagt også se om jeg finner en annen dv-codec for encoding enn hva Premiere/MS leverer.....for skal ikke lete mye på google for å finne mye dritt om MS-sin......dog ser det ikke ut til at premiere vil ha noe med de andre codecene å gjøre.....

--
    An10Bill
    Det er ikke dv-codec. Jeg bruker også samme codec og funker fint. Og ikke minst dersom du er fornøyd med export2tape kvalitet da codec-en har gjort en riktig job. AVI er bare en container for å transportere video filen ved bruk av en codec.

Tross at vi ikke ser hva som skjer bak programmene så gjør de det samme som du selv har gjort. Premiere exporterer til avi og filen leses av mpeg-pluginn. Skal du bruke Encore eller det som ble anbefalt IDvd på Mac så gjør de det samme.

Du sier 2 timers rendring i Premiere. Nå vet jeg ikke hvor langt filmen er, men rendringstiden forteller meg at enten har du en litt treig maskin eller har du gjort betydelig korrigeringer som krever for mye av maskinen.

CCE er bra, vi kan si perfekt. Du kan teste encoding slik at du velger en uberørt kort avi file (dv inn fra kamera) og encoder det til DVD standard mpeg 2. Velg VBR 1500 - 7500 - 1 pass , audio er ikke viktig nå. AC3 hjelper ikke med bildekvalitet, men gjør audio filen mindre og derfor la deg bruke mere data for bilde.

Gjør det samme med 2 pass encoding og se om du får bedre bilde.

Ikke skru på alt mulig innstilleng i Q dersom du ikke vet hva du gjør. Alt du skrur på skal bare "ødelegge" bildekvalitet.

Du kunne også legge ut 3-4 sec video slik at alle ser hva underlaget er og hva de kan få opp etter encoding.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Det er ikke dv-codec. Jeg bruker også samme codec og funker fint. Og ikke minst dersom du er fornøyd med export2tape kvalitet da codec-en har gjort en riktig job. AVI er bare en container for å transportere video filen ved bruk av en codec.

Tross at vi ikke ser hva som skjer bak programmene så gjør de det samme som du selv har gjort. Premiere exporterer til avi og filen leses av mpeg-pluginn. Skal du bruke Encore eller det som ble anbefalt IDvd på Mac så gjør de det samme.

Du sier 2 timers rendring i Premiere. Nå vet jeg ikke hvor langt filmen er, men rendringstiden forteller meg at enten har du en litt treig maskin eller har du gjort betydelig korrigeringer som krever for mye av maskinen.

CCE er bra, vi kan si perfekt. Du kan teste encoding slik at du velger en uberørt kort avi file (dv inn fra kamera) og encoder det til DVD standard mpeg 2. Velg VBR 1500 - 7500 - 1 pass , audio er ikke viktig nå. AC3 hjelper ikke med bildekvalitet, men gjør audio filen mindre og derfor la deg bruke mere data for bilde.

Gjør det samme med 2 pass encoding og se om du får bedre bilde.

Ikke skru på alt mulig innstilleng i Q dersom du ikke vet hva du gjør. Alt du skrur på skal bare "ødelegge" bildekvalitet.

Du kunne også legge ut 3-4 sec video slik at alle ser hva underlaget er og hva de kan få opp etter encoding.
    Filmen er på 50 min, og maskina mi er ikke spesielt treg. Laptop med T7500 prosessor (2,2Ghz core2duo), 2GB ram og 120GB harddisk 7200 rpm - men ja jeg har gjort en god del endringer, og komplett fargekorrigering gjennom hele filmen etc så er nok en god del arbeid som maskinen skal håndtere.

Kjørte en encode til DVD i helgen som var og da brukte Premiere 25 timer på å convertere filmen, kjørte den som CBR 9000 (den går uansett inn på en DVD så trenger ikke kjøre VBR for å få den optimalt minst mulig, ei heller 2-pass etc.... Kvaliteten ble faktisk bra - på TV'en var det ikke noe nevneverdig dårligere da enn fra tape, så ser ut til at kvaliteten blir merkbart bedre ved encoding rett fra Premiere til MPEG uten å gå veien om AVI først......

Har reinstallert maskina med XP nå (hadde vista 64 bit når dette ble gjort), og skal nå prøve med encode direkte fra premiere til cce og se om det går raskere og blir enda bedre.....XP virker betydelig raskere enn vista 64 bit, og kanskje dette også gir utslag totalt på rendering/encoding.

Men er uansett fornøyd med den m2v-filen jeg fikk ut av premiere i helgen, så anser dette for å ikke være noe issue lenger...

Takk til dere som har kommet med forslag og tips....

--
    An10Bill

[/quote]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •