Viser resultater 1 til 3 av 3
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    149

Standard Top gear DOP? Hva bruker de på film sekvensene?

[ame]http://youtube.com/watch?v=hrwPjHoAe2M[/ame]

Her er en liten snutt med lekkert videomatriale fra tv serien top gear på bbc.
    Det som fasinerer meg gang på gang med top gear, er deres lekre kameraføring og effekter.

Noen her som har litt peiling på hvordan de får til den klassiske skyggelagte looken på noen av vinklene?

Skyter de til film, eller er det effektiv bruk av matteboks og filtre som gjør den smoothe skyggeleggingen.

For oss vanlig dødelige som sitter på dv cams må det da være en måte å få til en lignende effekt på?

En måte å gjøre det på i etterarbeid kan jo være å legge til en rund solid i AE og fade kantene på den men jeg vet ikke helt jeg..

Noen som har noen tips?

Cadet 1
    Medlem siden
    Jul 2005
    Svar
    2

Har pratet mye med BBC-gjengen tidligere om teknikkene de bruker, og de deler gjerne med oss...

Dear Ivan,
    ../.. Lots of grads (les: graderingsfilter) used in the shooting, depending slightly on director/cameraman preferences; digibeta cameras used except for the in-car minicams, which are DV.
    Hope this helps
    Best
    Top Gear
    ../..
    Så dette gjøres altså primært optisk, og ikke digitalt.
    Effekten som sees ligner mye på vignettering, og den er enkel å få til i de fleste videoredigeringsprogrammer. Lag en mal i f.eks photoshop som har graderte hjørner, slik at man ikke engang tregner å fyre opp AE for dette.
    Selv bruker jeg dette mye, både til video og stills.
    ww.subloop.com

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

+ En solid dose i Online redigeringen før man mastrer det tenker jeg, men mest mulig optisk er alltid best. For med Digibeta har man betraktelig mer data å jobbe med i Post og kan skru farger mye lenger før du får artifacts enn feks. med DV.

Men det er nok hvor gjennomført det er laget som imponerer mest, bilder, farger, musikk, effekter og kameraføringene.

Jupp, TG er en like stor fryd for øyet...og ørene(humoren og hvor politisk ukorrekt det er) hver gang...og er nå tilbake for dem som har tilgang til engelsk tv...eller... http://www.finalgear.com/news/2007/0...-on-july-25th/
    Man får vel understreket budsjettene disse gutta har å operere med, men og hvor hystrisk morro det blir å se på.

Om vi dødlige kan få til det samme så er svaret først nei, du kan ikke få bilder som er like teknisk bra som Digibeta om du bruker dv kamera. Men du kan komme ganske nær om du har mulighet til å bruke filtre optisk og/eller har MYE tid og kunnskap om fargekorrigering, Topgear er en fin blanding riktig utstyr og folk med MYE erfaring.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •