Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24
    Ensign
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Stavanger
    Svar
    23

Cool Trenger hjelp. Skal bygge ny redigeringstasjon

Heisann. Jeg takker veldig for alle som orker å hjelpe meg litt her med et vanskelig valg.

Den gamle PC'n har tatt kvelden etter mange fine år, så nå er jeg på utkikk etter ny stasjon, tar i mot alt av tips, men ikke nevn Apple produkter, det er ikke ønskelig.

HOVEDSAKLIG trenger jeg ny pc til bruk av 3D programmer, Adobe CS5 After Effects og Premiere, og for å redigere i HD.

Jeg har sett på noen produkter på komplett, å det jeg får til er en arbeidstasjon med disse kvalifikasjonene:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hovedkort:
    ASUS P6T WS PRO, X58, Socket-1366
    DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Pris: kr 2.595,-

CPU/Prosessor:
    Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930
    Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

Pris: kr 2.395,-

MINNE:
    Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB
    Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v

Pris: kr 2.899,-

SKJERMKORT:
    MSI GeForce GTX 465 1GB PhysX CUDA
    PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus

Pris: kr 2.495,-

TOTAL PRIS: ca 10.500,-

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Resterende produkter som kabinett, vifter, powersupply, skjermer ect har jeg fra før av.

Vil DU anbefale denne pcen? Noe annet du vil anbefale om ikke? Jeg lurer også på om jeg får full utnytte av ram'en? Jeg tror windows krever 1GB, og andre applikasjoner trenger 2GB, så jeg tenkte 5GB holder vel i massevis til å begynne med til adobe ?

Jeg føler jo at 10K er mye og betale for en redigerings pc på hobby basis, så dersom du klarer å sette sammen en billigere en ser jeg på det som en stor takk på forskudd.

Takker veldig for alle innlegg. Alt hjelper. PC'n skal bestilles i midten av neste måned.

Svar enten her eller på mail: marius@holsty.com

Mvh Marius.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

5 GB RAM? Du mener vel 8? 8 går greit. Du får full utnyttelse så lenge du kjører CS5 og 64-bit Windows. Jeg synes du bør handle deg et mye råere skjermkort om du skal fikle med 3D - da har du også noen år framover i stedet for å bytte til jul.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Han trenger ikke et råere skjermkort for å drive med 3D. Et hvilket som helst gaming-kort vil klare å drive ethvert OpenGL eller D3D-basert program (Max, Maya, Blender, LightWave, C4D etc) uten problemer. GTX 4xx-serien er relativt ny også. Sitter eksempelvis med en GeForce 8800GT i Mac Pro-maskinen min - går så det suser.

Når det gjelder CS5 må du ha 64-bit operativsystem, da CS5 er kun 64-bit og ikke 32-bit som før.

Om du bruker PCen til spill eller video, hobby eller ei - 10.000,- er en fin pris for en maskin etter dagens standard.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2010
    Svar
    43

Standard

Jeg lurer også på om jeg får full utnytte av ram'en? Jeg tror windows krever 1GB, og andre applikasjoner trenger 2GB, så jeg tenkte 5GB holder vel i massevis til å begynne med til adobe ?
    JA! med after effects CS5, og de andre cs5-programmene fra adobe får du FULL UTNYTTELSE av all ram, skjermkort og cpu-kjerner.
    Nvidia har en løsning som kalles CUDA som lar deg utnytte gtx til andre ting en ren grafikk.

En stor del av i7-hovedkortene støtter den nye 6-kjerners i7 (12 threads),
    så når man handler såpass dyrt utstyr kan man i det minste trøste seg med at den er litt "future proof".
    Om noen år, når i7-cpu'er har gått ned i pris, så vil det være en betydelig oppgradering å få 2 ekstra kjerner. Jeg planlegger iallefall å kjøpe en i7-980x (6 x 3.33ghz kjerner) når denne faller i pris.

Akkurat nå koster den ca 7000kr.

Angående powersupply/psu:

Så mye ram, denne cpuen og spesielt dette skjermkortet bruker mye watt! SJEKK NØYE om ditt powersupply leverer denne mengden watt uten problemer.

Jeg tillater meg et kjapt regnestykke utifra at du da har gtx465, i7-930, 8gb ddr3 ram, gjetter meg til at du f.eks skal ha 2 stk 7200rpm hdd's, et par usb enheter som trekker strøm, en dvd'brenner , noen 80mm vifter osv.

Jeg anbefaler da minimum 500watt powersupply, men gjerne ha mer å gå på enn dette.
    Sist endret av Domino; 16th June 2010 kl 17:27

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Skal nevnes at CUDA ikke er nevneverdig utbredt innen programvare for som Ola Nordmann bruker, så å bruke det som argument er litt svakt. Men er ellers fornøyd med nVidia etter å ha opplevd skuffende mye drit med ATI de gangene jeg har prøvd å gi dem sjansen til å loppe meg for penger.

Det første jeg kan tenkte meg CUDA er brukt i og som trådstarter kanskje kan dra nytte av, spesielt mtp. 3D, er 3DCoat. Foruten dette finnes det et par kommende programmer til Mac som krever CUDA for å kunne drives.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2010
    Svar
    43

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Skal nevnes at CUDA ikke er nevneverdig utbredt innen programvare for som Ola Nordmann bruker, så å bruke det som argument er litt svakt. Men er ellers fornøyd med nVidia etter å ha opplevd skuffende mye drit med ATI de gangene jeg har prøvd å gi dem sjansen til å loppe meg for penger.
    .
    CUDA utgjør en betydelig forbedring for min del i premiere og photoshop cs5. Og derfor nevnte jeg det siden det var en av de tingene trådstarter nevnte. Faktisk så nevnte jeg det kun i sammenheng med adobe cs5. Det var forresten ikke et argument, men bare et fakta.
    Sist endret av Domino; 16th June 2010 kl 20:29

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Stavanger
    Svar
    23

Smile

Dette må jeg takke masse for, god informasjon.

Sitat Opprinnelig postet av Domino Vis post
    JA! med after effects CS5, og de andre cs5-programmene fra adobe får du FULL UTNYTTELSE av all ram, skjermkort og cpu-kjerner.
    Nvidia har en løsning som kalles CUDA som lar deg utnytte gtx til andre ting en ren grafikk.

En stor del av i7-hovedkortene støtter den nye 6-kjerners i7 (12 threads),
    så når man handler såpass dyrt utstyr kan man i det minste trøste seg med at den er litt "future proof".
    Om noen år, når i7-cpu'er har gått ned i pris, så vil det være en betydelig oppgradering å få 2 ekstra kjerner. Jeg planlegger iallefall å kjøpe en i7-980x (6 x 3.33ghz kjerner) når denne faller i pris.

Akkurat nå koster den ca 7000kr.

Angående powersupply/psu:

Så mye ram, denne cpuen og spesielt dette skjermkortet bruker mye watt! SJEKK NØYE om ditt powersupply leverer denne mengden watt uten problemer.

Jeg tillater meg et kjapt regnestykke utifra at du da har gtx465, i7-930, 8gb ddr3 ram, gjetter meg til at du f.eks skal ha 2 stk 7200rpm hdd's, et par usb enheter som trekker strøm, en dvd'brenner , noen 80mm vifter osv.

Jeg anbefaler da minimum 500watt powersupply, men gjerne ha mer å gå på enn dette.

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Stavanger
    Svar
    23

Standard

Da burde jeg vel absolutt gå for Nvidia sitt skjermkort ? Noen anbefalinger?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2010
    Svar
    43

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ShortyHolst Vis post
    Da burde jeg vel absolutt gå for Nvidia sitt skjermkort ? Noen anbefalinger?
    Det er ingen klare svar på om du burde gå for nvidia. Men jeg kan gi deg et klart svar på Adobe Premiere cs5;

Det er KUN nvidia/cuda kort som er støttet av mercury, lettere sagt direkteavspilling mens du redigerer. ATI vil ikke utgjøre noen forskjell der. Så i akkurat premiere, så er det liten diskusjon - nvidia cuda er best.

Her er det viktigere å velge riktig nvidia kort, og tro det eller ei men nvidia lager single kort som koster opp mot 100 000kr. Bevis fra komplett her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=434506

Jeg kan ikke gi deg noen konkret anbefaling, men jeg ville faktisk bekymret meg mindre for ytelse per krone. Med andre ord har du bestemt deg for en prissjanger, la oss si 2500kr - så er det mange andre ting som kan være viktig for deg uten om å få mest mulig gigabyte ram og ghz ut av hver krone.

Som de fleste vet så er det en tredjepart inne i bildet her, som selger skjermkort med nvidias chipset (msi, asus, evga, gainward osv) Det er veldig like kort utseendemessig, men det finnes kort med dårligere og bedre komponenter. Det kan være vifter som kjøler dårlig, slik at kortet knapt lar seg bruke overhode på en varm sommerdag, eller at viftene bråker forferdelig mye.

Akkurat når det gjelder ytelse, så tror jeg du kan føle deg trygg på valg av kort når det innenfor de forskjellige prissjangerne. I det øverste sjiktet blant konsumerkort, betaler du kort sagt ganske mye for å få moderat bedre ytelse. Derfor bør du ikke se deg blind på "høyest mulig tall" men les omtaler av de spesifike kortene, hvor varme de blir under normal bruk osv.

Jeg hater pc-støy, og hater å se at skjermkortet krabber oppover mot 90-100grader, så jeg valgte sist et 280gtx og kjøpte vannkjøling til kortet , noe som var ganske dyrt - men er verd det for min del.

Nå er jo klart et gtx 465 mye bedre enn et gtx 280, men ville bare du skulle være klar over varmeproblemene mange av disse kortene har
    Sist endret av Domino; 17th June 2010 kl 00:03

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Om man skal kjøpe nVidia skjermkort for CS5, mye verdt å vite her:
    http://www.nvidia.com/object/builtforadobepros.html

Iflg. nVidia sin egen Premiere side er følgende kort støttet av Mercury playback engine:

> Quadro FX 5800 - 23196kr
    > Quadro FX 4800 - 12796kr
    > Quadro FX 4800 for Mac - 13995kr
    > Quadro FX 3800 - 6396kr
    Priser eks mva.

Noen sider lister og opp GTX285 og Quadro CX.

Quadro blir nok litt ut over budsjett, men er og en helt annen type kort selv om de hardwaremessig er veldig like. Det som blir nevnt med varmeproblemer på de rene gaming kortene er strengt tatt ikke noe problem på Quadro kort, de går gjennom helt andre tester med full last, de skal tåle full last over mye lenger tid enn Geforce kort uten stabilitetsproblemer. Men man betaler og for dette....

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Skal kjøpe mitt første kamera, trenger hjelp!
    Av Petterfred i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 21
    Siste tråder: 1st July 2009, 13:15
  2. Svar: 12
    Siste tråder: 26th March 2009, 06:25
  3. Skal kjøpe meg kamera! trenger hjelp
    Av Slaur3n i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 5
    Siste tråder: 22nd July 2008, 19:56
  4. Hjelp med å bygge "STEADI-CAM"?
    Av unas i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 3
    Siste tråder: 9th June 2006, 12:08
  5. Skal kjøpe sminke! Trenger litt hjelp!
    Av Trazzer i forumet Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer
    Svar: 8
    Siste tråder: 9th January 2006, 12:40

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •