Det einaste i den prisklassen som har betre kvalitet enn DV, er HDV-kameraet Sony DCR-HC1, som du får til ca. 14 000kr.
http://www.prisguide.no/vis_produkt....oduct_id=31955
Hei!
Vi er en gjeng med film-entusiaster som gjerne vil prøve å satse stort. Vi vil prøve å lage en storfilm som vi skal få forsøkt vist på den nye kinoen i kommunen. Til dette har vi tenkt til å søke om penger, og vi lurer på hvilket kamera vi skal velge. Vår kameramann har mye erfaring fra vanlige DV-kamera, men vi vil helst ha noe over den kvaliteten siden det skal vises på kinoen. Vi lurte på om dere eventuelt kunne komme med noen gode forslag på kamera til oss, det bør være rimelig god bildekvalitet, ha utgang for ekstern mikrofon, og ikke være for dyrt. Prisklasse ca. 7-15.000.
-Ullteppe
Det einaste i den prisklassen som har betre kvalitet enn DV, er HDV-kameraet Sony DCR-HC1, som du får til ca. 14 000kr.
http://www.prisguide.no/vis_produkt....oduct_id=31955
Gå opp til 17500 og kjøp Canon XM2Knallbra kamera med tonn av bra kritikker. Les testen på akam.no
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Jeg tror i likhet med incanus at dere må gå til innskjøp av et DV kamera eller et HOV kamera hvis dere skal ha den prisen. Og det er ikke noe i veien med å få et DV- format vist på en kino. (eller? :? )
Vil annbefale de to kameraene som er blitt nevnt til nå med bare gode ord, men kan jo komme med mitt forslag også, Panasonic NV- GS400. Det har muligheter for ekstern mikrofon som dere la som et must. Bildekvaliteten er stort sett den samme som Canon XM-2, og hvis dere går til innskjøp av en sikkelig mic i tillegg, så har dere et meget godt kamera! :wink:
Lykke til!
NV-GS400 er nok eit bra kamera, men har no vorte erstatta av NV-GS500, og er vanskeleg å få tak i trur eg. GS500 er billegare, litt mindre og har mindre (eller dårlegare) manuelle kontrollar.
Edit: Når det gjeld DV-format på kino, so går det vel, men resultatet avheng nok av kva kamera ein har. Domino til dømes er jo filma på DV, og etter kva Henrik Solberg sa, so såg det bra ut på kino. Men det er jo eit veldig bra kamera, med optikk som nok er ein god del betre enn kva ein får på kamera i prisklassen det er snakk om her.
Edit 2: Gløymde å nemne kva kamera det var: Canon XL2.
Film fra mitt DVX100 har blitt vist på kino, ikke noe problemer med det
btw, vinner du tilfeldigvis 30000kr vet jeg hva du skal kjøpe:
Finn link
Ganske bra pris..
Ja, jeg har kikket litt på dette, men jeg fant ikke ut om det var utgang for ekstern mic på det... :S Syns nemlig jeg har lest i Digital World at det manglet på dette kameraet. Bekreftelse/Avkreftelse noen??Opprinnelig postet av incanus
EDIT: Fant ut at lillebror HC3E hvertfall ikke har utgang for mic. Noen som har erfaring fra HC1E og vil uttale seg?
Jeg kan avkrefte dette! Det er tilgang til ekstern mic på dette kameraet :wink:
![]()
Det har ikkje lydinngang, so ein kan ikkje kople ein kva som helst mikrofon til det, men det har ein tilbehørssko (biletet til Lalo) der ein kan setje på mikrofonar som denne.
Incanus, får man ikke kjøpt et slags adapter eller noe sånt, som man setter i skoen, og der i fra har man mulighet til å plugge i en mic? :? Men jeg har sett det....
Bokmerker