Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24
    Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Standard Trenger tips til bra low-light HD-cam

Er på utkikk etter et semi-proft HD-videokamera som gir bra resultater med opptak i lavt lys.

Sist jeg sjekket markedet (5-6 mnd siden) fant jeg ut at 3CCD fremdeles var bedre enn de nye CMOS-brikkene som begynte å komme i markedet.

Ente vel egentlig opp på PANASONIC AG HVX200, men dette er et temmelig dyrt proff-kamera med bitrate langt over HDV på 25mbit/s , og det har veldig mange bra funksjoner. Fant en pakkepris på eBay på ca 30.000 for det + diverse, men det ble ikke bestilt.

Nå har behovet dukket opp igjen, og det er kommet en god del nye produkter i markedet, så jeg lurer på om noen har noen gode tips å komme med.

Krav er egentlig:

- HD, helst ikke interlace siden opptak ikke er beregnet på TV-produksjon.
    - Bra ytelse i lavt lys
    - Videolys-sokkel.
    - Mulighet for ekstern mikrofon og gjerne opptak fra flere mic.
    - pris rundt 25.000
    - Harddisk eller minnekort. Tape er uaktuelt.
    - Nytt eller brukt.

Takknemlig for alle tips og innspill.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Nytt kamera får du ikke til den prisen for bare å ta det først.

Skal ikke utale meg for mye direkte om HD feks. fra Hvx200 da jeg ikke har erfaring med bruk av det. Men Stort sett er det enten HDV med lav bitrate eller dvcprohd man havner på i den prisklassen det er snakk om her. HDV har sine ulemper, men de kan og leveres som 720p fra Jvc, mens Sony/Canon er interlaced.

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Takk for tips, kan forsåvidt klare meg uten HD, men da må bildekvaliteten være over snittet god. Utvalget er kanskje ikke det helt store der ?

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Re: Trenger tips til bra low-light HD-cam

Sitat Opprinnelig postet av vidor

- Harddisk eller minnekort. Tape er uaktuelt.
    Med dette kravet, er nok alternativene HVX200 og det kommende Sony PMW-EX1. Begge disse koster mye mer enn 25k, så da blir det eventuelt å se etter en brukt HVX.

Hvis tape skulle bli aktuelt igjen, er Canon XH-A1 et veldig bra valg, nypris ca 30.000.

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Har fått litt mer klarhet i kravene, og kravet om at det ikke skal være tape kan kanskje sløyfes hvis det er det det står på.

Fikk et tips om Canon HV20. Sjekket det litt opp på camcorderinfo.com
    og det så faktisk ganske potent ut for å være så lite.
    50 IRE på 3lux er vel temmelig brukbart ?

Link til gruppetest på camcorderinfo.com:
    http://tinyurl.com/37veyk

Skal vel primært brukes som reportasje-kamera med ekstern mic, så det er kanskje ikke så dumt at det er lett å få meg seg som håndbagasje.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Har ingen erfaring med HV20 heller, så hvordan det med så liten optikk takler dårlig lys vet jeg ikke. Men det har ingen sikkelig mic inngang, altså med sikkelig mener jeg XLR.

Er 16:9 vitkig? Er det evnt snakk om publisering for nett?

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Det blir nok nett-publisering ja, og 16:9 er vel "kjekt å ha", selv om det nødvendigvis ikke er noe direkte krav.

Litt dumt at HV20 ikke tar 720p, men kun har 1080 PAL.

Edit: Tar faktisk Wide NTSC (848x480) og vanlig PAL (720x576) alt etter om det er NTSC eller PAL utgaven av kameraet. Wide-PAL som jeg skrev først, og nå har fjernet, var derfor helt feil.

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Fant en interessant sammenligning mellom HVX200 og HV20

Er på tysk, men siden det er teknisk sammenligning var det rimelig lett å fatte.

http://tinyurl.com/3e5y7r

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Da ser det ut som det blir HV20. Eneste jeg savner på det er vel XLR, men 2,5mm minijack lyd-inngangen er vel bra nok ?

Så litt på vidled video-lys (www.vidled.com), og de virka jo veldig bra.
    Det lyset som selges løst fra Canon til denne modellen så ganske puslete ut.

Etter å ha sjekket litt på nettet, sitter jeg med et inntrykk av at Fuji-taper og Sony HDV premium miniDV er det som er noe å satse på, og at Maxell og TDK er best å unngå. Noen tips og erfaringer der utenom at man bør holde seg til en serie når man først bruker den.

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    11

Da var utstyret kommet, så tenkte bare å oppdatere dere kjapt og komme med erfaringene så langt.

Shoppa noen HOYA filter (UV,Circular POL og Warm pakke) + et B+H 0.3 ND

Er vel i prinsippet bare behov for Polaroid-filteret og gråfilteret, og kanskje UV hvis man skal filme i alpene eller noe. Warm-filter burde være unødvendig om man bruker manuell hvitbalanse med kort.

Hørte igjennom opptak gjort med Intern-mic og bl.a. Røde Vide Mic men ble ikke overbevist, så jeg landet på en Zoom H4 for lyden, siden den har intern stereo kondis-mic og to XLR-innganger med phantom og veldig lite egenstøy. Hodetelefon-utgangen på den har forresten mye mer støy enn opptaket har

Vidled lyset funket også veldig bra, og blir nok fast inventar på kameraet når det filmes inne i lavt lys.

Nå blir vel det neste Steadicam Merlin (ufattelig bra stabilisering)
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=J6HDUDbeEJw[/ame]

og et WhiBal-kort:
    http://www.whibalhost.com/_Tutorials.../01/index.html
    http://www.rawworkflow.com/products/.../purchase.html

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •