Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Ute etter ny mikrofon

Hei. Jeg ser etter en ny mikrofon. Jeg har nå en Røde NTG-2 som jeg har vært veldig fornøyd med, men jeg savner litt bedre kvalitet på lyden, spesielt muligheten til å ta opp høyere volum når lydkilden er et stykke unna. Hvilke mikrofoner har jeg å velge mellom hvis jeg skal strekke meg et hakk over NTG-2? Jeg bruker nå kameraet hovedsakelig til filming av ferieturer og bursdagsselskaper så mikrofonen sitter alltid fast på kameraet.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Du kan kjøpe en MKH-416 til mangfoldige tusen kroner uten å få den lyden du ønsker å få. Mikrofonen må nærmere. Enten må du ha en boom operatør eller så må du tåle den kvaliteten du får nå, for det kommer ikke til å bli noe særlig bedre om du kjøper en ny mikrofon. Det er bare sløsing med penger. Behold mikken din, og om mulig, få den nærmere personene/hva enn du skal ta opp lyd av.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Øret tar jo opp bedre kvalitet fra samme avstand, da burde det jo være mulig for en mikrofon også?

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Enig med alekstef2, har NTG-2 selv, og vet at den ikke fanger opp lyd langt bortefra i god kvalitet. Men når den er rett foran noen så er kvaliteten upåklagelig, så skjønner ikke om du ønsker deg enda bedre lyd enn det?

Du bør vurdere å kjøpe en mobil opptaker, det gjorde jeg. da kan du ha mikrofonen lenger unna kameraet og enda flere valg med å styre lydinnspillingen

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Nei, det blir litt vel vanskelig :S Da må jeg jo alltid ha med meg en kar til å holde en boom så straks jeg skal filme noe. Jeg tar bare kamerat opp nå og da hvis det er noe som skjer, er somregel ikke spesielt planlagt. Tar jeg opp en person som prater f.eks. 5 meter unna vil jeg helt klart høre at lyden som tas opp fra mikrofonen er langt dårligere enn slik jeg hører den. Så det er virkelig ikke mulig å finne en mikrofon som tar opp lyden vel så godt som jeg hører den når jeg filmer?

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Øret tar jo opp bedre kvalitet fra samme avstand, da burde det jo være mulig for en mikrofon også?
    Mikrofoner er en simpel innretning i forhold til øret / hjernen. Hjernen vår filtrerer ut alt det vi ikke vil høre, og forsterker det vi vil høre. Veldig fascinerende, men mikrofoner kan ikke gjøre dette, og de vet heller ikke hva du vil

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

gå inn på http://www.rodemic.com/microphones.php og let litt rundt der, da må du ha en annen type mikrofon, ikke en shotgun som NTG-2 er :wink:

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Jeg selger min Røde M3 for 800 kroner hvis denne er intr. for deg

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av TrendyMessiah
    M3 er en god mikrofon, men som sagt så kommer ingen mikrofon til å gjøre det han vil.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Ellers takk, trur nok at NTG-2en min er vel så bra.

M3 er en god mikrofon, men som sagt så kommer ingen mikrofon til å gjøre det han vil.
    Nei, det er kanskje så, men så NTG-2 er helt på toppen når det gjelder kvalitet, lydnivå og frekvensregister? Jeg ser litt på Røde NT2000 (http://www.musikklink.no/aspx/loginV...386&;plid=1386). Hvordan vil denne være i forhold til NTG-2?

Og en sak til... Hvilke teknikker har dere for å unngå at kabelen til mikrofonen ikke fanger opp forskjellige dunk fra kameraet? Har shock-mount men så straks noe er borti kabelen eller litt hardt borti kameraet vil man høre det godt.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •