Viser resultater 1 til 6 av 6
    Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Utstyr for å spille av det en skaper

Dette forumet har mange meningsfylte diskusjoner rundt utstyr og verktøy for å produsere teknisk gode filmer, multimediapresentasjoner osv. Men jeg kan faktisk ikke huske i min mangeårige deltakelse på forumet å ha sett en tråd som omhandler utstyr en trenger for å spille av ferdige resultater i den kvalitet de fortjener.

Og nå sitter jeg her, med tanker om innkjøp av totalt hjemmekinoanlegg. Det vil si surround-anlegg samt noe som viser bilde (TV eller prosjektor).

Jeg har ikke så veldig mye kunnskap på slike ting annet et at jeg vet hva 5.1 er, hva en progressiv DVD vil si osv... Er det noen der ute som kunne opplyst meg litt rundt hva jeg bør ta en nærmere titt på.

En har selvfølgelig alltid et budsjett, og i mitt tilfelle er nok ikke det så høyt at det gjør noe, jeg tenker på å kanskje bruke ca. 15000 på hele pakka.

Dette er hva jeg ønsker å kjøpe:

Lyd:
    5.1 surround-pakke som spiller av filmlyd bra. Et anlegg som samtidig takler stereolyd (musikk) bra er ikke å forakte da jeg hører mye på musikk, da gjerne klassisk. Men film er altså det vesentlige her.

Bilde:
    En skjerm som viser et klart bilde fra dvd-spiller (og fra datamaskin). Et krav er vel at skjermen er HD-ready og er over 30 tommer. Hvor bra skjermen er på å vise TV-signaler er ikke så viktig da jeg ikke ser så mye på TV som trenger å ha sinnsyk kvalitet. Det er film/PC-delen som må være klar og pen. Ser også på skjermen som en fin mulighet til å kunne redigere på. (altså i stedet for å benytte skjermen på den bærebare PowerBooken min. TV eller prosjektor har ingen praktisk betydning for meg, men jeg ser for meg at en skal opp på en litt høyere pris for at prosjektor skal lønne seg, men dersom ikke, så fyr i vei.

Tillegg:
    I tillegg trenger jeg altså en DVD-spiller dersom dette er et bedre alternativ enn å benytte den bærebare Powerbooken min som avspiller.

Så kom gjerne med tips til en fullstendig pakke jeg bør ta en nærmere titt på, eller deler (enkeltkomponenter) som kan være aktuelt for meg innen prisrammen jeg har lagt meg på. Opplys meg gjerne dersom jeg også har lagt meg på en prisramme som er alt for lav for å kunne få greit utstyr, har ikke lyst til å kaste bort penger.

Hadde vært veldig takknemlig om noen opplyste meg litt...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    73

Ja det kan være litt av et styr å bestemme seg for tv, musikkanlegg og slikt. Kommer mye ann på hvor kresen du er. Det som kan være lurt er å sjekke ut forum som www.avforum.no og lignende. Også tester fra forskjellige nettsider kan være til hjelp.

Jeg har selv Surround Anlegg med 5.1 lyd, 32" HD-klar LCD-Tv og bruker PC'en som DVD-spiller.

Surround anlegget er et gammelt et jeg kjøpte på Elkjøp for en del år siden, men det funker helt fint til mitt behov. Er ikke så kresen på lyd. Vil anbefale å ikke satse på mikroanlegg, hvis du ikke har veldig dårlig plass. Kostet vell i sin tid rundt 6-7000 kroner, men idag tror jeg du får like bra for mindre penger. Eventuellt kan du bygge høytalere selv.. De som er mer audiofile vil nok peke i retning av Hifi-klubben og slike butikker, men de kan nok bli dyre med ditt budsjett.

Tv'en jeg har er en Viewpia 32" HD-Ready tv som jeg nettopp kjøpte fra www.elprice.no for 10000 kroner. Jeg er veldig fornøyd med bildekvaliteten og bruker den som PC-skjerm med DVI kabel. Tok litt tweaking til for å få riktig oppløsning, men nå funker alt fett! Bruker som sagt pc'en som dvd-spiller og en datamaskin kan funke bedre enn mange billige og moderat prissatte dvd-spillere. Finnes haugevis av codec'er og software (mye er faktisk gratis) som kan forbedre bildekvaliteten. www.hardware.no har guider for hvordan bruke pc'en som dvd-spiller også da kalt HTPC(søk på det).

LCD-Tv er helt klart det å gå for hvis du skal bruke som PC-skjerm fordi den kommer i grei størrelse (Plasma kan bli for stort mener da jeg) og har god oppløsning.

Håper dette var til noe hjelp iallfall!
    vh.
    Espen Olaisen[/url]
    ------------------------------------------
    If you want to sing out, sing out! - Cat Stevens

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Det er alltid lurt å ha en dvdspiller - for å teste om DVDen din virker på andre enn pcen din. I begynnelsen har det skjedd ofte at dvdene ikke klarer å spille enkelte dvdspillere. Men feilen ble forminsket etter flere sjekk

Så er det hjemmekinoanlegg - jeg kjøpte mine hos Elkjøp for 3000 kr. Anlegget + dvdspilleren. Fant ut at jeg ikke kunne koble 5.1 lydkortet mitt med dvdspilleren. Dumt

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Standard Re: Utstyr for å spille av det en skaper

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Bilde:
    En skjerm som viser et klart bilde fra dvd-spiller (og fra datamaskin). Et krav er vel at skjermen er HD-ready og er over 30 tommer.
    Sjekk også oppløsningen på TVen. At den er "HD-ready" betyr først og fremst at den er i stand til å motta HD oppløsning, men om den er i stand til å vise bildet i HD (og i hvor høy oppløsning) er en annen sak. Mye forskjellige oppløsninger på "HD-ready" TVene.
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    vest agder
    Svar
    165

vil bare si at du for all del ikke må kjøpe et komplett micro anlegg på elkjop e.l. det er utrolig dårlig kvalitet for veldig mye penger. unødvendig.

du burde heller satse på å bygge et selv.
    Du er på jakt etter et annlegg som også spiller av stereo lyd bra, det får
    du ikke med et slikt microannlegg.

kan tipse deg med min(og mine venners) framgangsmåte. Begynn med å
    kjøpe en god forsterker. Det bør være en med som har 5.1 / 6.1 / 7.1
    6.1 og 7.1 spiller også av 5.1 uten at du burde være redd for det.
    Forsterkeren din burde da ha 100w til vær høytaler (komponent) eller bedre, men blir oftest dyre da.
    Prisklasse på en slik forsterker er fra 3000 - 7000.
    Se på sony sine, de ligger mellom 3000-5000

Så fortsetter du med å kjøpe fronthøytalere.
    Du burde da stikke innom hi-fi center kjeden. De har ofte gode høytalere til veldig rimelige penger. Proson er bra og billig.
    Hi-fi klubben har Cerwin wega høytalere som er litt dyrere med spiller som bare det.
    Jeg fikk mine proson høytalere dobbel 10" til kun 2000 op hi-fi center kjeden.
    DU burde ha høytalere med basselementer mellom 8" og 12"
    hør på lyden når du er innom.

Nå er det på tide å kjøpe center og bakhøytalere. DEt som er viktigst nå er centerhøytaleren, fordi det er her all snakkingen i filmen foregår. DEn burde være rimelig bra. Bakhøytalerne behøver ikke å være så store eller dyre.

Subwoofer kan du vente med. Er ikke viktig hvis du har gode fronthøytalere.

Digital-kabel må du ha for å kunne få ekte souroond sound. DEtte bør være en coaxial-kabel, pris 300- 1500 et sted midt på treet der burde gi deg en god en. husk at dvd-spilleren din må ha det (med tanke på at du ville beholde den gamle tingen din)

så er det hd-tv (for en hd-prosjektor vil koste rundt 20 000 og vil knekke budsjettet ditt med en gang)
    HD-TVen du skal kjøpe bør være LCD med tanke på at du vil fortsette med film og kvalitet videre. Fordi den viser beste bilder, nå og i framtida mens PLASMA viser bilder som minner om dagens bilderør tver, og er kanskje best nå, men vil bli dårlig nå som alt snart blir HD (også de nye HD-DVD eller BLUERAY)
    den burde også ha 1028i er litt viktig.
    priser her ligger fra 8000 - 30 000
    elkjøp og expert har tilbud hele tiden

EN dvd-spiller trenger ikke å koste mer enn 1500. bare få med at den har coaxial kontakt, og at den tar dvd formatene du vil ha, og at den har kodec for Dolby Digital og DTS (som er det beste innen lyd)

budsjettet ditt på 15 000 vil bli sprengt, men hvis du bygger sourround settet ditt, kan du spare opp penger til neste gang du skal kjøpe et nytt komponent. altså du trenger ikke å kjøpe alt på en gang.
    og ikke kjøp høytalerne på elkjøp eller expert.

håper dette hjalp litt.

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

www.dynabel.no har mange gode selvbyggingssett. Har kjøpt høytalerelementer der før, og dei er veldig greie å ha med å gjøre. Her er et ganske bra tillbud på en grei lydpakke.

Når det kommer til forsterker... Du trenger ikkje 100w på hver høytaler. De billig-forsterkerne oppgir den dynamiske effekten, ikkje den effektive, slik at effekten alltid er betydelig lavere enn det som blir oppgitt. Kjøper du for eksempel en forsterker fra NAD, holder 50w rikelig. De fleste subwoofere av akseptabel kvalitet trenger som oftest høyere effekt, men disse har innebygd forsterker.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •