Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    73

Standard Valg av platform, PC/Mac, FinalCut/Avid

Hei.
    Står nå ovenfor et valg. Har planer om å kjøpe en ny maskin, og da kommer jo valget: Mac eller PC.
    Sånn jeg ser på valget, så er det egentlig et valg mellom Avid og FinalCut, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva som lønner seg.

Får opplæring i Avid på skolen, men har også erfaring med FinalCut, så klarer ikke helt å bare velge.

Har dere noen tips? Pros/Cons?

Lieutenant Commander fullbartender sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Norway/Vestfold/Oslo
    Svar
    217

Standard

Final Cut har begynt å overta Avid brukere, så det sier vel seg selv =P

Avid er et bra program, men for min del er Final Cut og Adobe programmer som har flere muligheter for integrering med thirdparty soft/plugins og div.

Om du skal ha Mac eller PC finnes det så mange cons og pros at du får nsten bare google det. Jeg personlig liker PC bedre enn mac, men mac EIER i Graphics arbeids flyt..

Gått fra å redigere på kraftig PC til MB Pro og er veldig fonøyd forhold til redigering =)
    www.kkbfilm.no
    www.vimeo.com/user3576675
    www.youtube.com/fullbartender
    www.bagamoyo.no

Canon 7D
    SONY HDR-FX1 - Soon 2 be proud owner of RED EPIC-S
    RÖDE NTG-3
    BACHTEK DXA-6A
    MB Pro 17" - 3,06 Ghrz - 8Gb RAM
    Steadicam Merlin

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av fullbartender Vis post
    Final Cut har begynt å overta Avid brukere, så det sier vel seg selv =P

Avid er et bra program, men for min del er Final Cut og Adobe programmer som har flere muligheter for integrering med thirdparty soft/plugins og div.
    Dette er ett litt fugl eller kanari spørsmål, budsjett og bruk avgjør mye.

At det jevner seg ut Avid/FCP er naturlig, men at det overtar mye av markedet er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes vel flere rimeligere plugins til Adobe/FCP enn til Avid, men det finnes en del plugins til Avid og, problemet er bare kostnaden.

Evnt kan man velge Mac som plattform, da har du mulighet til å kjøre både Avid og FCP. Det er trolig valget jeg gjør en gang i nær fremtid, vil ha mulighet til å bruke begge...samt at FCS gir meg Color...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Hvilke behov har du? Dette burde gjøre valget for programvare avgjørende.

Final Cut Studio gir deg programvare for klipping, color grading, DVD programmering og komprimering for distribusjon på nett, mobile enheter etc.

Jeg aner ikke hva Avid har som kan svare på dette. Evt. må du ut med enda mer penger for å få tilsvarende fra andre leverandører, som Final Cut Studio har i èn pakke til under 9000,-

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    73

Standard

Har også sett litt på å kjøre Avid på Mac, men Avid Mojo er kun til PC, og det er litt interesant å kunne oppgradere til det etter hvert også. Men, igjen, så har jeg på følelsen av at PC'r/Mac'er etter hvert blir så kraftige at Mojo etterhvert blir overflødig? Spesielt innen jeg tar meg råd til det...?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Mojo fungerer fint både på Mac og PC.

Avid Mojo SDI er etter mitt syn ubrukelig, ikke HD monitoring og ikke monitoring fra 720p50 prosjekter. Du må opp på Mojo DX og da er vi på priser som ikke passer annet enn større firmaer...godt over 50 lapper for den boksen.

Mojo DX har ingen akseleratorer, kun scaler mellom 720p/1080. Avid har sluttet å lage hardware akseleratorer, kun decoder kort som står i Nitris DX. Resten er overlatt til CPU og GPU. Sistnevnte vil vi se mer og mer bruk av i både PC og MAC da en GPU har mye kraft. For å ta to eksempler her, Avid DS har kun ett Aja kort for I/O og resten er cpu/gpu, Davinci, Autodesk og alle andre store tunge leverandører av etterarbeidsutstyr bruker GPU som arbeidshest i sine maskiner.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    73

Standard

Det var jeg faktisk ikke klar over. Har kun vært borti Mojo SDI..

Så da er det nesten smak og behag om man velger Mac/PC, så lenge man har en relativt kraftig CPU og GPU?

Lieutenant Commander fullbartender sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Norway/Vestfold/Oslo
    Svar
    217

Standard

Sitat Opprinnelig postet av hrisebro Vis post
    Det var jeg faktisk ikke klar over. Har kun vært borti Mojo SDI..

Så da er det nesten smak og behag om man velger Mac/PC, så lenge man har en relativt kraftig CPU og GPU?
    Feil!
    OS X har en finere teknologi for "system communication structure"; komponentene i maskinen jobber bedre sammen. Dette gir deg en flyt i arbeidsprosessen din som er ganske essensiell når man sitter flere timer og redigerer/animerer/whatevah graphics arbeid.. Dette gjelder selvfølgelig ikke alt, men forhold til grafisk arbeid når ikke Windows helt opp.

http://apcmag.com/15_reasons_macs_ar...an_windows.htm

Om du betaler nok så kan vel for eksempel 24 x 256GB Samsung MLC SSD'er satt sammen til et RAID system gi deg artige Windows resultater..
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs"]YouTube- Samsung SSD Awesomeness[/ame]

Men Mac gir deg mer for pengene om du skal drive med video redigering.
    Punktum finale ^^

Dette er nå i allfall min mening etter hva jeg selv har lest og selv erfart.
    Men hva vet jeg.. noen liker PC mer enn MAC bare fordi man har lov.
    www.kkbfilm.no
    www.vimeo.com/user3576675
    www.youtube.com/fullbartender
    www.bagamoyo.no

Canon 7D
    SONY HDR-FX1 - Soon 2 be proud owner of RED EPIC-S
    RÖDE NTG-3
    BACHTEK DXA-6A
    MB Pro 17" - 3,06 Ghrz - 8Gb RAM
    Steadicam Merlin

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

"Avatar" ble laget med Adobe sine programmer, på Linux-basert PC-park-greier, om jeg ikke tar feil - så det er absolutt ingenting som tilsier at man ikke skal kunne eie en Mac på det grafiske. Ser det er spesifisert Windows her, men det kan man vel ha på en egen partisjon. Uansett så har W7 skikkelig 64-bit som gir deg massevis av kraft.

"Avatar" hadde imidlertid hakket større budsjett enn det du sannsynligvis har her og nå, så det er fritt frem hva du velger. Til mitt bruk er PC overlegen, men Mac er bra til videoredigering. Det er dessverre der det stopper for min del. Er ingen gamer selv, men om jeg legger ut 15 000 kroner for en maskin så skal den ha muligheten til å dra noen spill også.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Er ingen problemer å installere Windows på en Mac maskin.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Valg 09
    Av Kenny Wang i forumet Generelt
    Svar: 1
    Siste tråder: 25th September 2009, 23:31
  2. Lage Psyko effekt i film. Bruker Finalcut
    Av Fotokyrre i forumet Visuelle effekter
    Svar: 1
    Siste tråder: 21st December 2006, 16:21
  3. Valg år 2005
    Av Van_Brand i forumet Generelt