Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 1
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    3

Standard Videokamera til jakt?

Hei! Driver en del hjortejakt++ og har lenge tenkt på å begynne å filme litt. Men har veldig lite peiling på dette området. Men det jeg trenger et kamera som tåler mye fukt og som også er robust. Har en drøm om at dette kan bli mer en bare hobby med tiden, men først og fremst må jeg komme igang. Så får vi se hvor det bærer

budsjettet bør ikke overstige mer en 10k helst en del under. Skal helder kjøpe bedre utstyr etterhvert om dette blir suksess.

Redigering er også noe som er veldig ukjekt for meg, så trenger tips her og :lol:

Takker for svar på forhånd!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Vel, hvis ambisjonen bare er å filme mens du er på jakt - uten spesiell vekt på filmkvalitet, så burde det holde med et kamera til fra cirka 3 000 - 8 000 kroner.

Og hvis du ikke har mye erfaring med film fra før av så kan det også være lurt å starte med et "nybegynner-kamera", som du kan øve deg med. Så kan du eventuellt avansere til et bedre senere.

-

Et robust og enkelt kamera (og ganske stillig etter min mening) er SANYO Xacti CA65.

Linken under henviser til en nærmere beskrivelse av kamera, samt andre tilsvarende kameraer:

http://www.pixmania.com/no/no/594019...i-ca65-hv.html
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Jeg vil nok heller anbefale Pansonic sin NV-GS serie.
    Disse er lave i pris, gir kjempegode bilder, tåler både mye fukt og annen dritt og er veldig enkle for en nybegynner å lære seg.
    Laks

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg kan anbefale NV-GS serien. Er selv eier av et GS500, og har vært strålende fornøyd med dette. Hvis du søker litt rundt på forumet her ser du at jeg selger det, og det er rett og slett fordi jeg (som MrJonez sier) ønsker å avansere til et bedre kamera. Hadde helst sett at jeg kunne ha både GS500 og et nytt et, men det tilater rett og slett ikke lommeboka
    Uansett, et strålende kamera. Veldig fine bilder, og fine farger rett fra tape. Har ikke utsatt kameraet for hard behandling, eller fuktige omgivelser, så på dette punktet kan jeg ikke uttale meg.

Anbefales :wink:
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Cadet 1
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    3

Takker for gode tips

NV-GS ser ut som et bra alternativ for mitt bruk men er litt skeptisk til fukt, bør helst tåle rein. men man kan vel eventuelt isolere kameraet med plastfilm eller lignende etter behov? Vil prøve å filme i litt "lars monsen stil", men med mer fokus på ren jakt. Lurer litt på hvilke kamera han bruker, er vel langt over mitt budsjett :lol:

et annent problem er hvordan jeg skal klare å filme mens jeg skyter, har vurdert å lage feste for kameraet på rifla, men rekylen vil gjør at de blir mye bevegelser akkurat i de skuddet går av :?

ser at Monsen bruker noen fester han bare huker rundt trær eller lignende, ser ut som en stiv slange han kan forme som man vil. noen som har sett noe sånt til salgs?

Lieutenant
    Medlem siden
    Apr 2006
    Svar
    121

Kjøp deg ett av kameraene i Panasonic NV-GS-serien du, høres ut som det beste valget for ditt bruk. Regntrekk kan du få kjøpt med litt leting rundt omkring på webben. Anbefaler ikke å velge det aller laveste i NV-GS-serien, tror 230 er rimelig for deg. Koster rundt 3k og har 3CCD som sikrer god fargegjengivelse. Når det gjelder hva Monsen bruker høres det ut som du beskriver en Gorillapod. http://www.prisguide.no/product.php?productId=70814

Panasonic NV-GS230
    http://www.prisguide.no/product.php?...specifications

m.k
    m.k er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    20

NV GS 230 er et bra valg..
    Jeg driver også med naturfilm, jeg bruker hv20 og eelsker det
    kjøp deg også en rode videomic og en vidvinkel linse.
    men må bare si det.. Jeg er aktiv jeger selv, og det å lage jaktfilm alene er nok litt for krevende. hvis det er sånn type film som det Martin Blom lager, så har han altid med seg fotograf. filme mens man skyter er nærmere umulig. med mindre du har utrolig flaks og har satt stativet opp akkurat der det skjer...

ps. Monsen bruker Sony HVR A1E. koster 23 000 så det er nok litt over ditt budsjett.
    her er kameraet til monsen:
    http://www.fotovideo.no/aspx/loginVn...60&;plid=39660
    V20
    Rode VideoMic

m.k
    m.k er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    20

sorry.. glemte at det var hjortejakt du skulle filme.. det gjør det mye enklere.. da kan du sette opp ett stativ bak deg før du skal skyte..
    (tenkte på fuglejakt jeg, hehe)
    V20
    Rode VideoMic

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Sitat Opprinnelig postet av m.k
    NV GS 230 er et bra valg..
    Jeg driver også med naturfilm, jeg bruker hv20 og eelsker det
    kjøp deg også en rode videomic og en vidvinkel linse.
    men må bare si det.. Jeg er aktiv jeger selv, og det å lage jaktfilm alene er nok litt for krevende. hvis det er sånn type film som det Martin Blom lager, så har han altid med seg fotograf. filme mens man skyter er nærmere umulig. med mindre du har utrolig flaks og har satt stativet opp akkurat der det skjer...

ps. Monsen bruker Sony HVR A1E. koster 23 000 så det er nok litt over ditt budsjett.
    her er kameraet til monsen:
    http://www.fotovideo.no/aspx/loginVn...60&;plid=39660
    Det kameraet til monsen. Er det bra for annen filming og? Jeg fikk litt lyst på det =)

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Et kamera til 23.000 funkerer nok ypperlig til det aller meste. Iallefall på amatørnivå. Men google det. Les reviews :wink:
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •