Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard Videoredigering: PC vs. Mac

Heisann!
    Etter et halvt år med rot fikk jeg omsider kjøpt meg proffesjonelt kamerautstyr via Video4. Nå står oppgradering av redigeringsutstyr for tur.

Til nå har jeg benyttet en Powerbook G4 (siste solgte modell) til redigeringen (Final Cut Studio).

Hvilke maskin vil dere anbefale meg? Den må kunne håndtere Final Cut Studio pakken og Adobe CS2 pakken bra (programmene jeg bruker mest er Final Cut, Motion, Photoshop og Illustrator).

Har selvsagt sett på Macbook Pro, men den er dyrere og gir mindre for pengene sammenlignet med iMac. Har også sett på PC, som er mye rimeligere enn mac-maskinene...

Hva mener dere?

På forhånd takk

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Greit, da er det på tide med en av de store diskusjonene igjen: Mac vs. PC

Personlig så ville jeg ha valgt PC, men hva du skal velge kommer ann på hva du foretrekker og ønsker. Vil du heller legge til noen tusenlapper og få nydelig design fra Mac, eller vil du heller ha de høye klokkehastighetene som du kan få på PC.

Jeg vil annbefale deg å gå inn på sider der du kan sette sammen din egen PC/Mac.

Generelle ting jeg annbefaler:

- Dobbelkjerne prosessor
    - 2 GB Ram
    - 256 MB ram på skjermkort
    - Stor skjerm
    - 400 GB hardisk plass
    - Mulighet for 2 skjermer
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Jeg ville også valgt PC, rett og slett på grunn av de lave prisene. Men proffene går hvert fall for Mac (de fleste rettere sagt), dog ikke med Final Cut Pro men med Avid selvsagt :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Uansett om du vel PC eller Mac, so hugs på nokre ting:

So mykje RAM du har råd til,
    Ikkje bruk for mykje på skermkort med mindre du skal jobba med 3D,'
    Dobbelkjerne-prosessor,
    Massevis av diskplass.

Forresten, kva kamera/anna utstyr har du kjøpt deg?
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Standard Re: Videoredigering: PC vs. Mac

Sitat Opprinnelig postet av Thonhaugen
    Hvilke maskin vil dere anbefale meg? Den må kunne håndtere Final Cut Studio pakken og Adobe CS2 pakken bra (programmene jeg bruker mest er Final Cut, Motion, Photoshop og Illustrator).
    Då er du låst til Macar, men akkurat kva maskin som er å anbefale kan ikkje eg seie noko om. Ein ting du bør tenkje på at at Creative Suite frå Adobe ikkje har kome ut i Universal Binary-versjon for Mac endå, og vil ikkje gjere det før til våren (kjelde) so du kan ikkje køyre PS og Illustrator direkte på ein Intel-Mac endå.

Redigert: Vil du trenge ein berbar er nok Macbook Pro det beste alternativet (det kraftigaste iallfall), men om du ikkje treng det, og får meir for pengane med ein iMac, so er vel det eit godt argument.

Kjøper du PC får du ekstrautgåver på programvare og ein opplæringsperiode for dei programma i tillegg.

Sitat Opprinnelig postet av Toby
    eller vil du heller ha de høye klokkehastighetene som du kan få på PC.
    Ikkje at klokkehastigheitane nødvendigvis hadde so veldig mykje å seie i utgangspunktet, men ettersom Apple på alle nye maskiner bruker dei same Intel-prosessorane som mange PCar, so gjeld ikkje det argumentet i det heile.
    Jeg vil annbefale deg å gå inn på sider der du kan sette sammen din egen [...] Mac.
    Apple Store...

Generelle ting jeg annbefaler:
    - Dobbelkjerne prosessor
    - 2 GB Ram
    [...]
    - 400 GB hardisk plass
    -Alle nye Macar har dobbelkjerne-prosessorar.
    -So mykje som mogleg er lurt. (RAM er forresten veldig dyrt på Apple Store, ein kan spare ein del ved å kjøpe frå andre butikkar.)
    -Ein bør ha (minst) to harddiskar: Ein til operativsystem og programvara, ein til all video osb.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Egentlig har jeg intet nevneverdig behov for en bærbar. Jeg trodde det først, og kjøpte powerbooken jeg har i dag. Men jeg har innsett at en bærbar ikke er det beste å bruke som hovedstasjonen for all videoredigering. Jeg tror derfor at jeg vil satse på en stasjonær denne gangen.

Det første jeg har sjekket er muligheten for å spare en del ved å kjøpe brukt. Fant bl.a. denne annonsen på finn: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...108349&;pos=19

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Forresten, kva kamera/anna utstyr har du kjøpt deg?
    Det ble til slutt et DVX100BE med ekstern mikrofon (ECM-674), kamerabag og regntrekk fra petrol og stativ m/ stativbag (libec tc-60)

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=vvt1znXURjk]Denne lille filmsnutten[/ame] er forresten en artig sak å ta en titt på hvis man er usikker på om Mac er det rette :P
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

[ame=http://youtube.com/watch?v=ul4KGi0sAXI]Denne og![/ame]
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Sitat Opprinnelig postet av Yadda
    Denne lille filmsnutten er forresten en artig sak å ta en titt på hvis man er usikker på om Mac er det rette :P
    Den filmen er bare så sinnsykt genial!
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    61

Jeg hadde brukt mac til redigering. Så til vanelig bruk hadde jeg brukt en vanelig PC. For Mac er best til redigering.
    De brukte for ekspemel Shake, når de laget King Kong og Ringenes Herre osv.
    ennelig hilsen
    SunStar Pictures

http://bjorblogg.blogge.no/

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •