Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 28
    Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Standard Videoutstyr, tips angående bruk av HDV?

I dag dukket filmlæreren jeg hadde under grunnkurs på Kommunikasjon og medier opp på døren.

I bilen hadde han med seg Sony HDR-FX7, stativ, bæreveske, HDV tapes, vidvinkel, ekstra batterier osv. Alt dette i uåpnet eske rett fra butikken. Dette er innkjøp til skolens neste semester. Men jeg får lov til å bruke det helt frem til skolestart. Noe som inspirerer meg til å filme veldig mye i sommer.

Jeg skal dermed filme Endemi 2 med dette utstyret, i tilegg til at jeg fikk 10,000 av frifond så lover dette prosjektet godt.

Jeg er helt blank når det kommer til HDV, så om noen har noen tips ol. til dette så si gjerne i fra.

Og, ja... Jeg har verdens greieste filmlærer =)
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

En ting du hverfall bør passe på, ettersom du lager blodig film. IKKE søl blod på kameraet. Har hendt meg flere ganger, heldigvis har jeg aldri fått blod på linsen, men kameraet har fått kjørt seg. Dette tviler jeg på skolen vil like :lol: Har ikke peiling på HDV.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Er vant til overdreven bruk av blod =)
    Pleier som regel bare å være noen dråper på baksiden av lcd skjermen osv.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Tror mange brenner seg på at det praktisk talt krever litt mer maskin å klippe HDV enn DV. Ikke hovedsaklig pga oppløsningen, men pga. dekodingen av MPEG2-signalet.

Sjekk hva programvareutvikleren til programvaren du benytter, anbefaler ved redigering av HDV-materiell.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Hvis PC-en er for svak (eller mac-en for den saks skyld, men det sier seg selv), så kan man fint bruke omkodere (fåes som plug-in) som lager AVI av filene med nesten null tap - det eneste problemet da blir at fila blir fire ganger så stor hvis man ikke skal tape kvalitet.

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Kan du gi meg et eksempel/link til et slikt plug-in, Kenny Wang? Pc`n jeg bruker for øyeblikket er for svak, så hadde vært greit med et slikt plug-in inntil jeg får kjøpt meg ny pc :wink: Jeg bruker Premiere Pro 2.0

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Cineform har noe som kalles AspectHD som jeg brukte engang på den gamle pc-en min. Det gikk som en drøm. Jeg brukte det riktig nok på PP 1.5, og jeg vet ikke om den finnes for 2.0. Du får lese litt på sida og finne ut.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Eller bare droppe HDV i det hele tatt? Skal man levere i HD så skyt hdv, levere i SD skyt Dv så sparer du masse tid og mas.

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Poenget var vel at det ferdige produktet skulle være HDV, men at maskina var for svak for Mpeg2-komprimeringa, så forslaget ditt er fullstendig på villtur.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Jeg leste ikke noe om at produktet måtte være hdv, men skulle det være HD er jo svaret HDV, ut over det ser jeg ikke noe poeng å skyte HD bare for å skyte HD. Men kan jo leke litt og teste hdv..

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •