Viser resultater 1 til 5 av 5
    DT
    DT er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    bodø
    Svar
    99

Standard Vidvinkel linse

Hei
    Bruker pro'ene vidvinkel linser?
    Det kommer vell helt ann på hvem jeg sikter til, men bare generelt? Hva er vanlig?

Mvh Daniel

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Vidvinkel linse

Proffer innen hva? Filmskaping? TV-produksjon?

Filmskaping: Ja, men proffene bytter linser hele veien for de forskjellige skuddene. Vidvinkellinser blir brukt, ja.
    TV-produksjon: Jepp, da som oftest på dollyer, kraner, steadicam og håndholdt kameraer, og ellers der det skulle være nødvendig. Ellers brukes zoomlinser.

DT
    DT er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    bodø
    Svar
    99

Aha, Selv bruker jeg ett helt vanelig camera, ikke noe spessielt.
    Jeg merker at når jeg ikke har zoomet i det hele tatt, så virker det fortsatt som den har zoomet litt.

Men er det noe spessielt navn for noen gode og billige vidvinkel linser innen filmskaping?
    Mvh Daniel

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av DT Vis post
    Men er det noe spessielt navn for noen gode og billige vidvinkel linser innen filmskaping?
    Billig blir ett relativt begrep når vi snakker om optikk, uansett om det er 35mm linser, ENG/EFP linser eller disse "addon" linsene i form av feks. tele, vidvinkel og fisheye. Skal du kjøpe nytt får man som regel hva man betaler for, vil du ha en vidvinkel linse til ett kamera uten utskiftbar optikk er det det som gir best bilder Schneider(gamle century) optics. Rimligere alternativer er 16x9 inc, Raynox og sikkert noen flere.

Man må og se det i forhold til kameraet man har og bruksområdet, alt du plasserer foran bildebrikken bør ha så høy kvalitet som mulig om du ikke vil forringe kvaliteten unødig. Jeg mener at billige linser og filtre ofte de dyreste fordi dem "ødelegger" mye av bildet til ett dyrt kamera. Man kjøper det man har budsjett til, men kvalitets optikk har aldri og vil aldri bli billig fordi det er en krevende og dyr prosess å lage det.

DT
    DT er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    bodø
    Svar
    99

Okey, Takk!
    Mvh Daniel