Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Vidvinkel vs. vanlig linse?

Hello, jeg har et sony dsr-pd170p kamera, jeg nylig kjøpte brukt, og har ikke noe erfaring med slike kameraer som er større enn slike fine små man får på elkjøp, og vidvinkelen er skrudd på. Det eneste som er litt dumt er at jeg ikke har noe sted å oppbevare linsen hvis jeg skulle ta det av. men hvorfor skal jeg ta det av? hva er egentlig forskjellen på vidvinkel og vanlig linse? eneste forskjellen jeg kan se er at du får med litt mer av bildet med vidvinkel enn uten. hvis det ikke er andre forskjeller enn det kan jeg jo like så godt la det være på?

eller er det andre forskjeller jeg ikke ser sånn med en gang?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Tjohopp! Har hatt et PD-150 til disposisjon siden det kom tidlig i dette tiåret, så den er jeg vandt til - både med og uten vidvinkelforsats.

Det burde vært med et etui samt linsedeksel både foran og bak - fulgte ikke dette med, syns jeg du skal ta kontakt med selgeren.

Forskjellen med eller uten vidvinkel er veldig synlig når du zoomer inn en del - bildene blir betydelig softere MED vidvinkel. Det er igrunn det.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Oki takker da lar jeg vidvinkelen være på

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    - bildene blir betydelig softere MED vidvinkel. Det er igrunn det.
    Softere? Det vil vel avhenge av kvaliteten på glasset?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Kanskje - kanskje ikke. Erfaringsvis med det kameraet vi har hatt siden PD-150 kom, og de fire PD-170 jeg pakka ut ny når jeg jobba på Danvik FHS, så blir bildene softere når man zoomer inn, og har på vidvinkel.

Kan jo forsåvidt tenkes at det er kvaliteten på glasset - det er noe "billigskrap" som er bundla med kamera. :roll: Men på den annen side, "mannen i gata" vil kanskje ikke legge merke til dette før man drar en wipe og viser materiellet med og uten vidvinkelforsatsen.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Sant nok at man kanskje ikke ser det uten å vise med og uten for noen.
    Kun min erfaring med hvor bra bra bildene fremdeles ser ut med bruk av Century Fisheye/Schneider linser som gjør at jeg er blitt veldig "bestemt" eller hva man vil kalle det at kvalitetsglass er alfa omega 8)

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Så hva er egentlig vidvinkellinsa for? Har alltid trodd at vidvinkel ga et veldig bredt og bøyd syn, sånn som ofte vises på skatefilmer etc. men det er vel kanskje fisheye det heter, er i så fall dette en ekstrem vidvinkel?
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Vidvinkel gir et større synsfelt enn et normalobjektiv.

Fisheye er ekstremvidvinkel som gir "buet"/sirkulært bilde, mens vanlig vidvinkel er rettegnende. I 35mm-format finnes rettegnende vidvinkelobjektiver fra 12 til 35mm, mens fisheye finnes fra 8 til 16mm. (Finnes enda videre?)

Når det gjelder vidvinkelforsatser (som det er snakk om i denne tråden) gir de som regel merkbart buet/forvrengt bilde i kantene, selv om det altså ikke er fisheye. Dette gjelder bl.a. Century Optics'en jeg har.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Vil en vidvinkellinse forbedre film-looken eller er det andre linser man må ty til for å få dette?
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Du vil ikke få økt "filmlooken" ved å bruke vidvinkel, med mindre det er snakk om scener der det er SÆRDELES trangt å gjøre opptak. Du får ikke mindre DOP av vidvinkel, som ofte er det som faktisk gir mer autentisk "filmlook".

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •