Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    15

Standard Viktig med GB ledig på mac?

Jeg har nå 2 GB ledig på macen min og redigerer med Final Cut... Er det viktig mye GB ledig for at macen skal gå fort? Går den saktere med 2 gb ledig enn f.eks. 10?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Viktig med GB ledig på mac?

Ja. Det er anbefalt å ha minimum 5 GB ledig for å få en optimal opplevelse i Mac OS X. Du trenger enda mer hvis du skal jobbe i Final Cut, rendring og ting krever litt plass det og.

Moe
    Moe er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    57

Final Cut kan maks bruke 2,5g med minne
    pmw-ex1+macpro+studio2+ae

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Det er snakk om harddiskplass. Tror forresten det du sier ikke stemmer lenger, såvidt jeg vet er Mac OSX nå 64-bit, ihvertfall på Mac Pro'en min og kan derfor utnytte mer enn 2,5 GB.

Edit: Ser ut til at jeg tok feil, Final Cut kan ikke bruke mer enn 2,5 GB RAM. Fatter ikke dette. Håper de gjør noe med det snart!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Denne er riktignok fra 2006, men fant ikke noe nyere.
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93844
    Why can't Final Cut Pro use more than 4 GB of RAM?
    Mac OS X is, at present, a 32-bit addressable operating system. This means that any single program running on the computer can take at most 2^32 bytes, or 4 GB, of memory. Final Cut Pro is subject to this ceiling just as any other program would be and is restricted to allocating no more than a total of 4 GB of RAM.

Why can't I allocate more than 2.5 GB of RAM to Final Cut Pro?
    The memory available for allocating in the Memory &; Cache tab of the System Settings window includes memory directly used by Final Cut Pro, but the program loads many other frameworks, libraries, and drivers, which may also allocate memory. Although this memory isn't directly allocated by the program itself, the allocation still falls into Final Cut Pro's address space and contributes to the 4 GB limit. Final Cut Pro reserves 1.5 GB of RAM for these frameworks, libraries, and drivers and so only allows a maximum of 2.5 GB to be allocated by the user.

Det betyr ikke at det er mindre lurt å ha mer RAM, bare at programmet bruker minimum 2,5GB (eller hva du nå enn skulle sette denne verdien til) til ditt bruk - i tillegg til de andre oppgavene maskina setter i gang bak fasaden.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Jeg fant den og. Men det har ikke noe med denne tråden å gjøre, etter som jeg forstod det handler tråden om harddiskplass og ikke RAM.

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    194

Litt offtopic: Tusen takk for den avklaringa Moe, om det med RAMen. Jeg har nesten revet håret av meg og lurt på hvorfor det står maks ca 2500MB på den ruta som Ola Haldor linker til. Det er den beste avklaringa jeg har fått på lenge. Håper de ordner på det. Har jo 4GB RAM på mcen. Til Tabbs: Du må få deg ekstern hardidsk, når du ska lage film og render osv, kreves det mange, mange GB plass..
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Moe
    Moe er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    57

Beklager, missforstod litt spm. Kjøp deg en ekstern hardisk og sett den som scratch. Men husk å la wave cache osv ligge internt.
    pmw-ex1+macpro+studio2+ae

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •