Foreslår at du tar en kikk her:
http://produkt.akam.no/cat.php?cat_i...ring=min_price
Veldig god guide som lar deg sammenligne priser fra ulike butikker. Bare still inn kravene, som HD-film og MP, og sorter etter pris. Skulle funke for deg![]()
har tenkt meg å gå litt opp i kvalitet på kamera. men ikke speilrefleks. synest det er litt mye styr med linsene og vil heller ha et fast et
et kompaktkamera lignende HX1 er det jeg tenker på.
kriterier: BRA bildekvalitet(viktigst)
ikke mere en 7-8 store
mere en 8 mp
HD-film
minst 15* optisk zoom
vidvinkel
raskt og brukervennlig samt frihet til å bestemme selv!
men jeg synest HX1 har litt lite mp med tanke på at man får kameraer til 1000 med 10 mp. og jeg lurer på om det er mange kameraer som kommer innen denne kategorien som er bedre.( ultrazoom)
men hvis det er flere utenom denne prisen så sleng på med de og... jeg vil ha masse å velge mellom
Foreslår at du tar en kikk her:
http://produkt.akam.no/cat.php?cat_i...ring=min_price
Veldig god guide som lar deg sammenligne priser fra ulike butikker. Bare still inn kravene, som HD-film og MP, og sorter etter pris. Skulle funke for deg![]()
Okey, her kommer det:
Megapixler er ikke alt. Det er absolutt ikke alt. Det er faktisk veldig lite. Og det er enda mindre på små kompaktkameraer. Faktisk, for mange pixler tettpakket inn på en for liten bildebrikke gir mer støy (?). Et kompaktkamera til 1000 med 10 mp trenger ikke være bra. Jeg kan nesten garantere deg at et kompaktkamera til 2000 med 3 mp vil gi mye bedre bilder.
Uansett, du sier at 7 - 8 store er budsjettet? Og du vil ikke engang vurdere å kjøpe et speilrefleks?![]()
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...kAAAEOA.M03xiL
Nei, det er ikke speilerfleks.
Det som er litt kjipt med det kameraet, er at det ikke kan ta bilder i RAW.. du ville fått mye mer ut av kameraet hvis du kjøper et speilrefleks kamera til samme pris, f.eks Nikon D40 eller Nikon D60. Å ta bilder i RAW gir deg mye bedre redigerings muligheter uten tap av kvalitet etc, og bildene blir bare generelt bedre med et speilrefleks.![]()
Purple Cow Pictures
Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
Røde NTG-2
Regi & Foto
Selv har jeg både kompaktkamera og speilrefleks. Førstnevnte brukes nesten ikke, men jeg var på Folgefonnen i helgen og stod på ski, og da tenkte jeg at det var lurt å ta med kompaktkamera, i frykt for å tryne og ødelegge alt som er av linser. I ettertid angrer jeg. Et pek-og-klikk-kamera er knotete å innstille, med mindre du kjører det på full auto (om det er tilfellet så er det ikke nødvendig å investere i et speilrefleks heller). Dersom du liker å ta bilder, så ligger det mer innsats bak et speilreflekskamera med manuelle innstillinger, enn et kompaktkamera - og det vises. Om du bare skal ta bilder av ferieturer, og gjerne filme litt her og der, så kan du klare deg med noe billig fra en produsent som Canon, Casio, Sony, Nikon eller Olympus. Sistnevnte kjører hardt med vanntette saker au. Det er litt tøft.
har et 300d og synes det er litt mye å dra på når du skal ut å fotografere+ at jeg liker ikke å skifte linse... men jeg skal ha et kompaktkamera.
har sett på SX1. 20* zoom(hvis du bruker digitalzoom blir det over 1000mm(tilsvarende 35mm)) HD filming CMOS sensor...+++
for å si det sånn så er vel det kameraet på grensa mellom speil og kompakt, hvis du ikke tenker på selvespeilet og avtakbar linse.
og en annen ting... er det noen som har erfaring med SX1 og kan si litt om det? det høres bra ut men vil ha respons fra tidligere eiere av kameraet
sjekka litt rundt.. og fant et anna som høres ganske bra ut
KODAK EASYSHARE Z980
er det et bra eller? og åssen måler seg det opp mot SX1 og SX10
Har ikke hørt om noen av de kompaktkameraene, men vil bare få sagt èn ting:
Digital zoom må du holde deg langt unna. Absolutt ingen vits i å bruke det. Å croppe ("zoome inn") kan du gjøre etterpå.
Og CMOS sensor høres sikkert bra ut, men trenger ikke være det. Du får nok mest sannsynlig en slags jelly-look når f.eks. panorerer raskt.
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Om du ønsker et billig bra kamera kan jeg anbefale Fuji s2000HD.
Bruker det mye på ferie, går tur eller når jeg ønsker å ha kamera og video i ett.
Det tar brukbare bilder og filmer i 720P HD i mp4 format på SD minne brikke. Filformatet aksepteres av Youtube (HD) om det betyr noe. Du kan filme kontinuerlig i 15 minutter.
Et lite tips, ikke bruk bildestabilisator når du filmer, det er lett å se at den jobber og kan ofte gi uskarpe bilder. Ellers så blir video opptakene ganske skarpe og med god farge gjengivelse.
Optikken tilsvarer ca 28- 410 mm i 35mm format (15x),
Koster ca 2100 på pixmania
Bokmerker