Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard Webstreame en flerkameraproduksjon?

Halla!

Noen som har noen erfaring med hva man trenger av utstyr utover vanlig f.eks 4-kanals mixer for å få streama en sending live på nett?

La oss si en produksjon med 3 kameraer, som kjøres på en eksisterende nettside. Vet ikke hva mer info som trengs for å få svar egentlig, siden jeg aldri har vært borti det...

- Calle
    Coming soon...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Webstreame en flerkameraproduksjon?

Om du ikke har peiling på hva du gjør - gjør det enkelt. NewTek Tricaster høres ut som det er midt i blinken.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    17

Det er nok den enkleste måten, men det er nok ikke den billigste... Billigste Tricaster løsning er er på ca kr. 34.000,- ++. Det går jo an å gjøre dette rimelig enkelt, det viktigste er å få utgangssignal fra Edirolen til pc'en/mac'en. Derfra fins det forskjellige lavkostløsninger. Ville ha googlet dette for å få flere alternativer.

AB

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Takk for svar, peiling på noen som eventuelt leier ut utstyr?
    Coming soon...

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2009
    Svar
    9

Søkte litt rundt på forumet og fant akkurat den tråden jeg var ute etter. Men må si jeg ble ikke mye klokere av den grunn.

Så derfor gjenopptar jeg denne tråden siden den er gammel og kanskje noen kan komme med flere opplysninger nå.
    Det som er mest interessant for min del er hvilke streamprogram og alternativer som finnes og kvaltet på sendingen. (oppløsning osv)

Håper noen kan bidra med noe råd og tips på denne fronten.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Vi har ved et par anledninger brukt Livestream.com..

Kamera -> bildemix -> SDI og XLR til Mac Pro -> Livestream programvare -> internett.

Fungerer greit. Får ikke helt vanvittig bildekvalitet. Men det avhenger mer av hvilken ut-hastighet man har enn noe annet.

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2009
    Svar
    9

Ja opplastingshastigheten på nettet spiller selvfølgelig en rolle. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Hva er minimum hastighet for å få et akseptabelt resultat?

Det jeg er ute etter er å få så god kvalitet at man kan ta ned igjen filmen fra nettet og vise den på en "storskjerm"(lerret/TV). Er det mulig å definere minimumskvaliteten på streamen for dette?
    Dette handler om et idrettsarrangement som skal vises på et oppholdsted ca 3km fra selve stadioen.
    Kan det evt. være andre løsninger på dette?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Siden storskjerm og god kvalitet er målet er nok ikke Livestream noe å satse på. Livestream fungerer fint i et lite bilde eller evt. fullskjerm på en PC, men å blåse det opp til en mange meter stor skjerm er å ta i.

Er usikker på hvor mye du må ha som minimum. 5-10mbit kanskje? Du kommer nok på vei, men om du får særlig god kvalitet tør jeg ikke love. Det blir sebart i alle fall.

Vet det skal finnes andre løsninger. Vet ikke helt hva de koster, men opp mot 5000 for en mnd var det sikkert. Jeg fikk noe demonstrert en gang, og da streamet vi HD. Det var utrolig flotte bilder. Kan se om jeg finner ut hva det var for slags servere.

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2009
    Svar
    9

Flere meter stor skjerm var vel å ta i, men i det minste en normal stor TV kan være aktuelt.

Jeg har sett litt på livestream.
    For den gratis versonen kan man streame opp til SD-kvalitet 400Kbps.
    Men for den nette sum av ca kr. 3000,- pr. mnd. kan man streame i HD-kvalitet 1700Kbps.

Er det det mulig å bruke et USB videokort for tllkobling til PC fra bildemixen? Jeg har bare analog utgang på mixeren.

Er det noen som vet om andre enkle løsninger for live-stream i god kvalitet? Jeg har hørt at man kan bruke skype...?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Er usikker på hvor mye du må ha som minimum. 5-10mbit kanskje? Du kommer nok på vei, men om du får særlig god kvalitet tør jeg ikke love. Det blir sebart i alle fall.
    5-10Mbps stabilt holder jo nesten til HD sending, HDTV ligger på rundt 10Mbps.
    Hva slags samband som er tilgjengelig på arena og visningslokale vil jo avgjøre hva som er mulig, og selvfølgelig penger. En adsl linje opp fra arena vil nok ikke duge....direktesendinger over lengre distanser enn hva sdi/fiber basert sdi klarer koster fort fryktelig mye penger, satellitt er dyrt å leie kapasitet på(vet av egen erfaring hvor godt det spiser av små budsjetter).

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •