Ehm.. Lese litt i instruksjonsboka kanskje ? 8O
Det finnes sikkert et emne som dette alerede, men jeg fant det ikke så jeg spør alikevel: Hvordan skal jeg gå fram for å få ordentlig widescreen på mitt Panasonic NV-GS280?
Ehm.. Lese litt i instruksjonsboka kanskje ? 8O
url=http://www.freewebs.com/diamondstudios/]Diamond Studios[/url]
De mindre DV-kameraene pleier å ha Squeeze Widescreen - og det kan du vanligvis slå av/på via Menu-knappen. Men ikke alle kamera har muligheten til "widescreen" - spesielt ikke de eldre.
Er ikke ordentlig widescreen ganske eksotisk? Jeg har bare sett XL2 og XH A1 hittil i en forholdsvis rimelig prisklasse som har ordentlig widescreen
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Hmm, jeg vet ikke helt. Jeg har sett på de nye billige DV-kameraene til Canon, som hevde at de hadde "true 16:9". Men uansett i framtiden vil widescreen trolig overta 4:3. Dersom det skal komme en ny versjon av DVX100, vil det trolig ha ekte widescreen også.Opprinnelig postet av Plecto
Men jeg tror HD-kamera dominerer amatørmarkedet før alle DV-kameraene rekker å skifte ut til ekte 16:9.
Litt vanskelig, jeg har ikke fått det enda skjønner du.Opprinnelig postet av McLloyd
Men er det sånn at squeeze widescreen ser bra nok ut?
Jeg har Panasonic NV-GS180 og der er det slik:
Meny>Avancerad>Bio>På gir 4:3 med stripe oppe og nede(falsk 16:9?)
Meny>Avancerad>Förhåll>16:9 viser mer på siden og ser "strukket" ut på en 4:3 tv.(ekte 16:9?)
Så bruk det siste, da utnytter du alle pixlene til bildet(i stedenfor at noen blir brukt til å vise svarte striper)pluss at du får med mer på siden.![]()
Ja, er du sikker på at dette ikke bare er letterbox? Altså så kameraet kutter topp og bånn for å få widescreen?
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Kan marginalt om filmtekniskekamera ting, men er det ikke like greit å filme i 4:3 for så å gjøre det om til 16:9 i redigerings program (Sony Vegas/ Adobe Premiere)?
Da har du en vis frihet til å frame på nytt (i hvertfall vertikalt)... Syns å huske David Fincher jabba om det på ekstra disken til "Se7en"
Men igjen... stikkordene her er "marginalt", "syns å huske"...
S.
Ekte widescreen (native 16:9)
Det vil si at kameraet har 16:9 CCD-brikke som tar opp i 16:9. Det går 16:9 hele veien. Men blir uansett konvertet til DV PAL Widescreen.
Enkel tegning: lys -> 16:9 CCD-brikke -> eksportere ut som DV PAL Widescreen
- Kameraet kan også kutte av høyre og venstre sidene for å få 4:3, men det er egentlig ingen kvalitetstap her for kameraet strekker ikke opp bildet for å få 4:3.
Squeeze Widescreen
Det vil si at kameraet har 4:3 CCD-brikke, men kutter over og under, og strekker opp bildet for å få til 16:9. Som vil si kvalitetstap fordi man strekker opp pixlene. Men det er bedre enn å strekke opp i post-produksjon fordi inni kameraet er det høyere oppløsning før den konverter til DV-oppløsning. Men det er noen her som er uenig med meg i denne saken.
Enkel tegning: lys -> 4:3 CCD-brikke -> Strekker opp bildet -> Eksportere ut som DV PAL Widescreen
- Noen kaller det ekte 16:9 fordi kameraet eksporterer videoen ut som PAL DV Widescreen.
Letterbox
Kameraet som legger til svarte stripene over og under er noe man bør unngå. Det er noe tull. De svarte stripene hindrer 16:9-TV/dataskjerm å få full skjerm av filmen/videoen. Film heller på 4:3 og strekke opp bildet i ettertid.
Enkel tegning: lys -> 4:3 CCD-brikke -> legger til svart stripene -> Eksportere ut som DV PAL (fortsatt 4:3 med svart stripene)
skrekkarkivet:
Jeg tror det var Letterbox Fincher snakket om? Så iallfall virker det riktig for min del:
1. Heller forstørre 4:3 i post-produksjon enn Letterbox.
2. Squeeze Widescreen framfor forstørret 4:3 i post (min mening)
3. Ekte widescreen framfor alt selvsagt![]()
Bokmerker