Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: XDCAM vs P2

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard XDCAM vs P2

[size=10pt]Tråden er splittet fra Bilder fra Sony PMW-EX1 (film kommer)[/size]

EX1 er vel og kjent for å produsere slike pene og veldig skarpe bilder.

Ang. P2/Xdcam Olahaldor, håndholdte eller skulder?
    Panasonic har nye HPX300 som tar opp bla. i Avcintra som igjen gir deg 4:2:2 10bit kontra dvcprohd som er 8bit og xdcam ex som er 8bit 4:2:0. Eneste på papiret som taler til fordel for Sony er 1/2" chips og prisen på ett EX3 er litt lavere pga batterier og tripod plate til Panasonic. HPX300 derimot har bedre ergonomi og kan man leve med 1/3" chips må det jo være en "drøm" å jobbe med 10bit 4:2:2 når man skal keye eller grade...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: XDCAM vs P2

Jeg splittet like godt emnet for å holde oss til tema...

Vi er begge mest fortrolig med skulderkamera - vekt og størrelse er bare et pluss, men det finnes grenser, nå når man kan få kamera på under 10kg på skuldra !

Vi har tittet litt på HPX 301 ja, men det var visst noe med at vi kan bruke eksisterende optikk vi har fra før med bajonett mount som gjør at sjefen sjøl veier litt mer mot EX3. Skal på et XDCAM kurs som Video 4 arrangerer nå over helga, spent på hva det vil gjøre med oss begge.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Hehe, flink til å spore av er jeg i hvertfall... 8)

Om man har 1/2" optikk er nok EX3 ett bedre valg, er det 2/3" optikk trenger man adapter uansett. Kostnaden blir kanskje dratt opp for noen mtp at HPX300 bruker store proff batterier. Stort batteri, mattebox, tripod plate trekker fort opp kravet til tripod/hode i tillegg.

http://philipbloom.co.uk/reviews/cvp...onic-hpx-301e/

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Nå har vi både IDX og Anton Bauer batteri (typ 1994-modell) - men kanskje HPX bruker noe annet? Det har vi igrunn ikke sett på - men det skal nok bli det minste problemet. Mattebox og slike fancy greier har vi pr. dags dato greid oss fint uten, da det i all hovedsak er flerkamera og liveproduksjon vi kjøper inn kamera for. Men at de kan brukes i felten også er et must, så vi låser oss ikke til triax og slike ting.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Om jeg ikke roter veldig nå så kommer HPX300 med Anton Bauer feste som standard. Sjekker du ut brosjyren på Panasonic webben så er det ett interessant punkt om hva som finnes av fjernkontroll og at det er ett slags system under utvikling som vil gi de vanlige flerkamera funksjonene, return, tally og intercom, spørs riktignok om prislappen er like hyggelig som ideen om ett veldig fleksibelt kamera. Sony har vel noe likende for EX3.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Nye HPX-301 ser ålreit ut det, men husk at det er fremdeles 1/3" i forhold til EX1/3's 1/2" sensor. Erfaringsmessing ville jeg heller gått for EX3 med en HD-SDI recorder i steden for HPX301. EX1/3 har 10 bit 4:2:2 ut fra HD-SDI.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

1/2" vs 1/3" blir vel det man må velge mellom da, de få demo videoene jeg har sett så langt har klart å "juske" seg til den type DOF man er ute etter med avstand og zoom. En SDI recorder koster fort 4-5000$. Om man uansett planleger å bruke en DOF adapter ville jeg trolig gått for HPX300 pga ergonomi og avc intra, men det er vel litt smak og behag hva man vil jobbe med og tror jeg....fikk helt avsmak på EX kameraene etter å ha brukt EX1 med litt tilbehør håndholdt 9 timer :-\

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •