Men hva skal til for å få til en animasjon med dette programmet? Kan man ta bildet av et objekt fra flere vinkler for så å sette det sammen i programmet for å få et 3D objekt som man kan flytte på hvor man vil hen?
Jeg nevner ikke After Effects til denne typen arbeid, av den enkle grunn at 3D-greiene der, med lyssetting og behandling av kamera er milevis unna hvor bra det kan være med et skikkelig program som er lagd for å jobbe med 3D-animasjon.
White Stone Productions-logoen kunne sikkert vært lagd i After Effects - men det vil jeg se på som mye mer jobbing enn det ville vært å brukt programvare som er lagd for jobben.
Personlig har jeg slått meg til ro med LightWave 3D. Brukergrensesnitt mellom alle programmene er nok hovedforskjellen - og hvor godt og intuitivt det er utformet, og mulig noe med mulighetene for hår, simulering av klær og partikler og annen dynamikk.
Grunnen til at jeg har valgt LightWave er at det er lett å gjøre om brukergrensesnittet til akkurat slik jeg vil ha det. Det er også kun knapper i klartekst - altså - ingen grafikk og symboler, som for meg virker helt gresk, og det føles som at man må lære seg knappens betydning før man lærer dens funksjon.
Skal jeg extrude et eller annet, eller extende, trykker jeg meg bare frem til riktig arkfane, og velger nettopp det verktøyet - enkelt og greit fordi det står "EXTRUDE" på knappen, fremfor å måtte lete på ikoner, og hvile musepekern over et ikon for så å finne ut "shit au, dette var ikke det jeg lette etter.." og søke videre.
Screenshot fra LightWave Modeler og LightWave Layout.
Men hva skal til for å få til en animasjon med dette programmet? Kan man ta bildet av et objekt fra flere vinkler for så å sette det sammen i programmet for å få et 3D objekt som man kan flytte på hvor man vil hen?
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Modellering. Det er som å ha leire, bare at du må skape den fra *ingenting*.
Men ja - det går an å scanne (rimelig dyrt utstyr..) eller ta bilder av et objekt fra forskjellige vinkler, så vil programmet lage objektet for deg. Men det er mye bedre å modellere selv - da får du det akkurat slik du selv vil.
I verste fall finnes det masse gratis på nettet, som feks den traileren og de objektene du så på screenshotene mine.
her står det om en 3d scanner som ikke koster allverdens, softwaren er gratis, allt du trenger er en laser og et webcamera
http://www.blendernation.com/2007/01...ng-with-david/
ww.blender3d.no
Bokmerker