Jeg filmet et bryllup i sommer, da brukte jeg to kamera. Mye enklere å få det til bra når du skal klippe, enn om du bruker bare et. 3 hadde kanskje vært det beste, 2 stasjonære og ett som du går rundt med. Det ene kameraet satte jeg på galleriet, det andre var handholdt der jeg satt på 2. rad (ingen foran meg). Til lyd brukte jeg en RØDE Videomic som jeg satte opp 3 meter unna det handholdte kameraet. Pga mye romklang i kirka ble det veldig dårlig lyd, internmikken fra galerikameraet ga bedre lyd. Jeg la også på musikk på deler av det i kirka. Det er mulig en nærmere plassering av mikrofonen hadde gitt et bedre resultat, slike ting bør du teste.
Du bør snakke med brudeparet hvor du får lov til å bevege deg under seansen, og om du i det hele tatt får bevege deg. Får du sette opp en mikrofon inni alterringen er jo det flott. Et kamera bak alterringen slik at du får ansiktene til paret er også fint. Ingenting av dette fikk jeg lov til, men det var jo deres produkt, så da fikk de ta konsekvensene av hvilke friheter jeg fikk.
Ellers så bør du/brudeparet tenke gjennom hva som skal være med på dvd'en. Jeg hadde med inngangsprosesjonen, selve vielsen (vil du elske og ære, osv), utgangsprosesjonen, kirketrappa, fotograferingen, maten, talene, kakene og litt av festen. Unngå lange klipp, prøv heller å få videoen til å inneholde litt av alt den dagen, så den blir variert. Jeg lagde en 60 minutters versjon med alle talene og "alt", i tillegg til en 5 minutter med en slags oppsummering som også de som ikke giftet seg kan ha interesse av å se mer enn en gang.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker