+ Svar på tråd
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Lieutenant Commander Thomas North is on a distinguished road
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164
    Thanks
    0

Standard Thomas mal på å utvikle et manus- fra ide til ferdig script

Her er ca hvordan jeg jobber...

Du har 3 hovedmåter på hvordan du bygger opp manuset ditt:

1: PLOT (hva som skjer med karakterene og hva de må gjøre)
    2: STRUKTUR/ARKITEKTUR (Hvordan du bygger sammen scenene som tilsammen forteller historien)
    3: VOICES (De interessante karakterene som forteller historien til publikum via dialog, handlingene de gjør og hvordan de reagerer til eventene i plotet)

Uten plot har du ingen handling
    Uten Struktur faller byggverket sammen i et stort rot
    Uten interresante karakterer til å fortelle historien sovner publikum.

Så begynner jeg:

-Ide (Hva handler filmen om?)

-Så skriver jeg et synopsis på historien og jobber med dette( Hvem er hovedpersonene? Hva er hovedkonflikten? Hva er de viktigste vendepunktene?.

- Derretter Utvikler jeg karakterene og deres forhold til hverandre (skriver lange beskrivelser av dem og deres verdier. Så prøver jeg å gjøre de så forskjellige som mulig- ingen vil se en film hvor alle hovedpersonene er de samme). Når jeg har utviklet mit knippe med karakterer har jeg en liste med spørsmål som jeg spør alle sammen, og svarer som om jeg var den karakteren-Det er nå du virkelig blir kjent med de (hva husker karakteren best fra barndommen? Hva ville han gjort om han fant en lommebok på bakken? Hvordan oppfører han seg om han ser en vakker kvinne gå forbi? osv...)

- Så går jeg tilbake til synopsiset og skriver om, og fyller inn dette (synopsis kan være fra en kvart side(korfilm) til litt over en side (lanfilm)

- Nå begynner jeg på noe de kaller Treatment i Hollywood. På en langfilm ligger denne på vanligvis 20-30 sider for en langfilm. Her skriver du opp scene for scene, og oppsumerer kort hva som skjer i hver scene, INGEN DIALOG. Treatmentet deler jeg personlig opp i 3 akter (Akt 1: Side 1-30 AKT 2: side 30-90 og AKT 3: side 90-120) Dette er for et 2 timers manus (120 sider=120 minutter). Første vendepunkt ser jeg komme etter 1ste akt(side 30), så andre vendepunkt etter 2ndre akt(side 90).

-NÅ kan du begynne med post it lapper. Nå har du skrevet ned alle scenene som binder sammen historien, så kan du skrive ned alle scenene på post it lapper og flytte de rundt for å prøve ut historien og evt føcke med timelinene (quentin tarantino style).

-Når du så er fornøyd med scenene og strukturen så begynner du å bli klar for å skrive manuset (JA; det stemmer: jeg har ikke skrevet en eneste liten bit av det faktiske manuset enda!!!)

- Nå begynner jeg på manuset, med dialog og actionbeskrivelse. For nå er jeg trygg på strukturen og kjent med karakterene.

-Etter å ha fullført et første utkast begynner jeg på re-writingen. Dette tar som regel like lang tid som å skrive det første utkastet. Ja; det stemmer du er IKKE i mål når du har skrevet første utkast!(et SFD som læreren min kaller det=Shitty First Draft) Manuset trengs å poleres i det uendelige før du har et 'ferdig' manus. Du går over alle scenene; hva er den scenens formål? klarer den å formidle det formålet? En scene har kun 2 grunner for å være i manuset ditt: 1: utvikle karakter 2: pushe historien videre. (i alle gode manus har nesten hver eneste scene begge disse kvaliteter)

Ellers: Aldri begynn å skriv et manus før du vet hvor du skal. Dette er den mest vanlige grunnen til at folk gir opp etter 20 sider, de prøver å finne på scenene mens de skriver scriptet. Det finnes ikke mange suksessfulle manusskribenter som ikke lager treatment FØR de begynner å skrive manuset.

-Sørg for å jobbe hardt med å utvikle karakterene dine! Mangler du karakter utvikling, og kjenner ikke karakterene i manuset sitt, og vet ikke hva slags valg den spesielle karakteren gjør blir hele manuset en stor suppe og umulig å forstå. Hver gang karakteren din åpner kjeften sin sier han noe om seg selv, og det er ikke bare gjennom dialog publikum danner seg et intrykk av karakteren- det er også hovedsakelig gjennom handling, og hvilke valg den gjør, store eller små!

Nå er det sent og jeg orker ikke å skrive mer... Lykke til folkens, skal utdype mer om struktur i en senere post

Admin edit:
    Denne guiden ble skrevet av Thomas Nordseth-Tiller (aka Thomas North) den 29. desember 2005. Thomas ble spesielt godt kjent for å stå bak manuset til den norske spillefilmen "Max Manus". Thomas døde i mai 2009, etter kort sykeleie som følge av en alvorlig kreftsykdom. Thomas ble bare 28 år gammel. Han er dypt savnet.
    Sist endret av Tom; 22nd August 2009 kl 22:27
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Lieutenant Kim Lopez is on a distinguished road Kim Lopez sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Jessheim/oslo
    Svar
    79
    Thanks
    2

Standard

Flott tiltak dette Tom!

Thomas var en virkelig bra person å jobbe sammen med, og vi hadde det mye morro under innspillingen av Max, men ikke minst at vi ofte diskuterte egne prosjekter!
    Thomas var og er en stor innspirasjon for meg! og vil alltid være det!
    http://www.imdb.com/name/nm2949170/
    Fagassistent: Regi / Grip / Rekvisitt / Scenografi / Lys / Prod

Dette er en ny bruker for USTABIL-KIM.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine