Ønsker du bil, tanks, fly eller helikopter til din film?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av OlaHaldor, 23 Jul 2008.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har denne uka satt meg inn i å rigge og animere tekniske vidundere på fire hjul og to belter. Kan rigge og animere bil, stor bil med semitrailer, buss og tanks, i tillegg til fly og helikopter.

To testklipp.
    - Landrover
    - M1 Abrams tank

Om jeg ikke har ønsket modell tilgjengelig, er det mulig å kjøpe modeller.

2. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    veldig kult!

3. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Koster det noe, og isåfall hva koster f.eks en bil som i den testen?

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Priser vil eskalere med erfaring, og alt etter "hvem/hva/hvor", hvor mange renderpasses det skal være (f.eks. separat diffuse, farge, skygge, specular, refleksjon). Modeller jeg ikke innehar i mitt arkiv vil også komme på kundens bekostning.

Det er også begrensninger i hva man kan gjøre - kan ikke flippe biler eller knuse dem - det vil i såfall by på hodebry og mer tidkrevende keyframing.

Ta kontakt på PM eller e-post, så kan vi ta det derfra :)

5. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har ikke noe prosjekter akkurat nå, men er interessert så fort jeg har noe.
    Det var ihvertfall veldig bra

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Renderer en ny kjapp test nå med tanksen, med realistisk belysning.

7. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette var veldig stilig. Jeg tror at man kan slippe unna med dette her på film - spesielt dersom publikum ikke vet at det ikke er ekte. Lager ikke filmer selv, så det er uaktuelt for meg, men utrolig stilig.

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  9. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kult! Men hvis jeg forstår det rett så gjør du bare animeringen? Texturing og lighting?
    Da må man bare skaffe seg en dyktig tracker, og evt comper hvis man ikke gjør det selv, fordi uten det så bruksmulighetene for animerte biler veldig liten.

Ikke misforstå, animeringen så veldig bra ut og det kan godt hende at jeg bruker det i fremtiden :D

Tips: for de som syns ting som dette er kult burde dere ta en nærmere titt på breakdowns til mange av VFX-klippene til den nye Narnia-filmen som Framstore har gitt ut: http://www.vfxtalk.com/forum/framestore-mane-event-t15824.html?t=15824 (flash-videoen).

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vil foreta det som er nødvendig av animasjon og rendering, det inkluderer lyssetting, og eventuelt modifisering av surfacing for å få riktig glans, refleksjon - tekstur vil jeg ikke blande meg inn i (f.eks. nazi tanks, legge inn emblemb etc), og tracking har jeg ikke programvare til.

Dersom man nå skulle ha programvare til dette eller evt. ha en egen person på det, vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg jobber i LightWave. Jeg vet at Boujou og muligens MatchMove kan eksportere til *.lwo :)

11. MrJonez

MrJonez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FIN!

Herregud så FIN! :D

Hvordan har du laget dette? Et spesielt program?

Jeg skal ikke utelukke at jeg vil bruke dette i en av filmene mine en gang!

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg bruker LightWave 3D :)

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En kamerat sitter på 3D Studio max, og fikk eksportert en modell han jobber med til LWO, slik at jeg fikk brukt den i LightWave. Unødvendig mange polygoner gjorde renderingen veldig treig - men det ble da ikke grusomt ille, bortsett fra de manglende elementene?

http://www.olahaldor.net/vehiclerigger/f430rad.mov

Jeg vet ikke hvordan det er med eksport fra programmet han sitter på, og over på LWO. Jeg kunne personlig tenkt meg en low-poly versjon for å kunne bruke SubD's.

14. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heftig! Ble så hekta på dette så har bestemt meg å lære tracking. Se for deg denne bilen i en tracked video med isolert forgrunn slik at den blender inn i videoen. Da blir det bra:)

Tips: Ta en titt på denne reel'n etter omtrent 30 sekunder. Heftig bra :D
    http://www.sandroblattner.com/

15. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fikk et tips om at Mokey var "tingen". Så også på sida til utvikleren at de har halv pris på alle produkter ut juli - dvs. at Mokey ligger på rundt 15.000,- + mva.. En smule mye etter hvor mye jeg faktisk ser for meg å kunne bruke det. Men kanskje du eller andre har interesse av å vite om avslaget.

Var ute å tusla i går med kamera, så får vi se om jeg får til å tracke manuelt i eller over helga og slenge inn en bil e.l. :)

16. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har prøvd mokey litt og ja det er en veldig god tracker, men det er en "planar tracker" og tracker derfor ikke 3d. Fungerer veldig bra på å bytte ut skjermbilder med perspektivendringer osv, men gir ingen 3d-informasjon som kan eksporteres til f.eks LightWave.

For det må man kjøpe Boujou eller PFTrack osv.

17. Jostein

Jostein Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Når det gjelder tracking ville jeg personlig HELT klart gått for Syntheyes (www.ssontech.com). Dette er et program som fungerer utmerket for 3D tracking og er ekstremt billig pluss at de har en haug med tutorials og bra support.

Syntheyes: 400$
    Boujou 4 : 10 000$ !!!

Jostein

18. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det må være en grunn til at boujou er 25 ganger så dyr som syntheyes? Rent bruker-og programmessig altså

19. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    He, ja også har du da PFTrack til 30.000 NOK.

Boujou: 50.000 NOK
    PFTrack: 30.000 NOK
    SynthEyes: 2.000 NOK

@niklnikm: Vil nok tro at det er litt mer avansert teknologi i boujou, men at SynthEyes kan gjøre jobben i mange tilfeller tviler jeg ikke på. Bare å laste ned prøveversjoner og teste de ut.

20. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Den linken du la til, er det noen her som klarer å lage sånne storm bakgrunner? Ser heeeelt rått ut! Vi holder på med en video nå, som skal filmes i slutten av august, i den hadde det vært veldig veldig riktig med noe storm CG. Noen som kan på et ålreit nivå?

Del denne siden