Virket litt interesant dette, så jeg gikk innpå www.ssontech.com og så en tutorial, han som snakket hørtest ut som en 25 åring som har røykt siden barndommen.
Det kommer jo helt ann på videoen hvor bra resultatet blir, som i den videoen du så var bildet helt overeksponert så han måtte gjøre rotoarbeid i tillegg for å få en bra matte. Men sky replacements er ganske morsomt å gjøre så jeg gjør gjerne et forsøk!
Driver å tester litt tracking nå. Tror det kan bli bra. Fikk ikke til å lagre som video med pilene, men de sitter klistra til fjellet gjennom hele videoen
Fett!! Care to share? Slenger du over en bildesekvens (jpg holder i massevis) og en *.LWS kan jeg klaske inn et helikopter eller fly
Er i gang med å jobbe med denne scenen nå. Legger inn et Dolphin redningshelikopter som brukes i US Coast Guard.
Jeg renderer det klippet jeg fikk fra deg nå, og det ser sånn temmelig OK ut - eneste jeg har å kicke på - om det er deg eller meg vet jeg ikke - er at kamera rister, slik at når helikopteret suser forbi veldig nært vil det nok se litt snodig ut. Kommer tilbake utpå kvelden med video hvor helikopteret er satt inn i sekvensen.
Lar den stå å rendere over natta, så legger jeg en grade i morgen før jeg legger ut videoklippet på nett.
Ja, kan godt hende at det er litt jitter i tracken. Er litt vanskelig å sjekke tracken når jeg ikke kan sjekke i et 3d-program. Men gleder meg til å se video
Jeg hadde noe problemer med at helikopteret ble for lyst, men fant liksom heller ikke helt en mellomting mellom for lyst og for mørkt. http://www.olahaldor.net/scrap/mtnheli.mov
Funka jo ganske greit det da Ser at tracken ikke er helt 100%, men som sagt er det ikke så lett når man ikke kan teste med noe annet enn det som er i tracking-programmet. Når den går bak fjellet, lagde du en 3d-versjon av fjellet og brukte det som matte? Eller tegna du en helt vanlig bezier-curve frame by frame? Animeringa funka også ganske greit. Det eneste jeg tenkte på var at helikopteret føltes litt lite? Når den er på kanten av fjellet virker den litt liten, men kan være meg, er jo ganske store fjell.
Jeg gjorde størrelsen på fjellet sammenlignet med hvor store (eller små) trærne rundt der var. De trærne tenker jeg ligger på rundt 10-15 meter høye, når de kan vokse så fritt med så god tilgang til lys - men mulig jeg tar rimelig feil. Jeg ordna bare en kjapp matte ja. Skyggen lagde jeg med en vignette i Secondaries med Color når jeg uansett tok klippet inn der. Ideelt sett burde jeg lagd en 3D-versjon av fjellet - jeg prøvde også på det, men fikk den ikke til å bli helt riktig når kamera bevegde seg, og ga det opp enn så lenge.
Den var utrolig tøff, men jeg synes det var litt for lite animasjon på selve helikopteret, kan hende det beveger seg slik i virkeligheten, men jeg som er så vant til og se de på film synes det var litt for statisk. Ellers, utrolig bra! EDIT: Skyggen avslører også hvor du hadde masket eller hva du gjorde. Den forsvinner liksom inn i fjellet.