Ønsker tilbakemelding på første scene av manus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Alfen92, 15 Apr 2009.

1. Alfen92

Alfen92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei,

Har i over et år nå arbeidet på et spillefilm-manus, og siden jeg er blind for mine egne verk ønsker jeg tilbakemeldinger på første scenen av manusskriptet mitt. Regner det blir vanskelig å gi tilbakemelding siden det kun første scene jeg velger å legge ut foreløpig. Dette er kun et førsteutkast, men er takknemlig for alle tilbakemeldinger og hjelp som kan forbedre.

Sist redigert: 23 Aug 2009
  2. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Ønsker tilbakemelding på første scene av manus

Ikke værst. Var gode dialoger, men det jeg stusset litt på var åpningen.
    Det er ganske typisk at man sitter å knekker fingrene - noe som jeg ikke kan se for meg en lærer sitte på et møterom å gjøre, og bare vente. Som oftes er lærere personer som liker å få ting gjort, ikke sitte å vente på at ting kommer til dem.

Hva med å flytte handlingen til f.eks. lærerværelse? Morgenlyset kommer gjennomgardinene som Lorentz har trekt foran for å ikke vise seg til elevene i skolegården. Her sitter Trond(alene, fordi de andre lærerne ikke synes noe om det han har gjort) å spiser en brødskive med hvitost?
    Vet ikke om dette fungerer til slik Lorentz er som person, eller hvordan handlingen er.

Men slik jeg ser han så er han en person som man ikke kan se at har gjort noe galt, og tar det hele med ro med en brødskive.

3. Alfen92

Alfen92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk for tilbakemelding. :)

Det komme kanskje ikke godt nok frem i manus hvorfor Lorentz sitter å knekker på fingrene sine, men det er en av tinga han gjør når han er nervøs, slik som i denne situasjonen der han skal møte skolens rektor (Daniel). Som jeg skrev i "synopsisen" i første innlegg, har Lorentz gjort noe alvorlig galt. Hva han har gjort kommer gradvis fram i manuset, dette for å skape en slags ekkel stemning.

Med møterom mener jeg det samme som lærerværelse, er bare en vane å si møterom. Skal forandre møterom til lærerværelse.

Men igjen; takker for tilbakemeldinger. Kom gjerne med flere som kan bidra til at manuset blir bedre.

4. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tilgi om svaret mitt står frem som uryddig og kaotisk. Her er det hvert fall:

Det jeg først tenker er at det er ganske typisk at en slik samtale blir presentert på denne måten. Misforstå meg rett, jeg sier ikke at det er feil, jeg sier bare at det kanskje kunne vært interessant å gi scenen litt personlighet. Spesielt siden det er åpningsscenen. Fremstill Lorentz som ekstraordinær allerede før han begynner å snakke. Gjør ham interessant. Det er mye å be om, og det er ikke nødvendig, men jeg liker å foreslå alternativ. Ta gjerne det som Undheim sier: han kan fort bare ta det med ro med en brødskive. Hva om Thuen hadde sagt rett frem hva Lorentz hadde gjort, på en sterk måte, og Lorentz bare spiste brødskiven sin? For alt jeg vet passer det ikke sammen med resten av manuset, da det bare er åpningsscenen - som du selv har påpekt - men jeg synes at en åpningsscene bør skille seg litt ut.

Så over til det du har skrevet - fremfor det du kunne ha skrevet. Du klarer å skape en klam stemning. Om dette er tilsiktet gjør du det bra. Det er noe ubehagelig over det hele. Allerede i løpet av tre sider klarer du å fortelle litt historie. Seeren får en anelse om hva som har skjedd, samtidig som man får vite at Lorentz kommer til å få en uke fri fra jobben. Går ut ifra at filmen da vil utnytte dette videre. At han går uten jobb, hvordan familien tar det, osv. Det er bra. Du skaper en fremdrift.

En logisk brist er kanskje at rektoren er villig til å legge hendelsen bak seg dersom Lorentz tar en uke fri. Da kan det han har gjort umulig være så alvorlig som du skriver i første post. Gir meg grunn til å mistenke at han kommer til å gjøre noe dumt enda en gang. I så fall er det ikke en logisk brist, bare mangel på informasjon for min del.

Det er vanskelig å gi tilbakemelding på en scene, da den ikke er satt i noen særlig stor sammenheng, men alt i alt så skriver du bra. Det virker som om du fokuserer mye på historie og hvordan du vil fortelle den. Det lover godt for et utkast! Lykke til videre!

5. Alfen92

Alfen92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har tatt svarene deres i betraktning nå, og er godt i gang med et nytt utkast av scenen.

Forstår at det med brødskiva er et godt poeng, men det ligger rett og slett ikke i Lorentz' karakter. Men det regner jeg med at er vanskelig å forstå ut i fra en så kort smakebit. Sitter på noen andre ideèr som kan gjøre Lorentz mer interessant og skille seg litt ut.

Takk for tilbakemeldinger! Alltid interessant å høre andres meninger, så jeg håper på flere. :)

6. Tormod

Tormod Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Det eneste jeg ville være obs på er hvordan du forteller bakhistorien, eller hinter om den. Jeg tenker da spesiellt på den siste dialogen mellom de to når lorentz sier
    LORENTZ
    Husker du det? Når han kom.
    Christian.
    DANIEL
    (hvisker)
    Jeg husker hva han gjorde.
    LORENTZ
    Husk å holde tett før saken.
    DANIEL
    Han vil skape overskrifter.

for meg her føles det ut som at du ikke tror publikum har skjønt tegninga, og du derfor bare presser inn informasjon i en urealistisk dialog. Jeg føler hvertfall ikke dette er noe de ville sagt.

Jeg likte stemningen veldig godt, så veldig bra jobba der! Jeg skjønte at han hadde gjort noe galt ganske tidlig så du trenger ikke den siste greia syns jeg, men jeg elsket at han sa
    "Bare ikke si at jeg reagerte feil."
    og så svarer Daniel ved å si
    "Du gjorde en feil lorentz"

Syns det var en veldig god hook som får meg til å få lyst til å lese hva som skjer videre.

Good job

7. Alfen92

Alfen92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takker Tormod. :)

Skal prøve å få lastet opp neste utkast snarest mulig, ettersom jeg regner med at jeg blir ferdig med det i løpet av helga.

Del denne siden