Ønsker tilbakemeldinger på en action kortfilm

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av abyssal, 19 Feb 2011.

1. abyssal

abyssal Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei hei. Jeg er ny her og er en media elev på VGS, jeg kommer til å lage flere filmer i nær fremtid men til en skole oppgave har jeg og noen andre laget en action film, jeg hadde satt stor pris på om dere kunne gi en tilbakemelding så jeg kan vite hva som var bra og hva jeg kunne bli bedre på. :) Det er noen mindre tekniske feil i aspect ratio og i slutten som jeg håper dere kan se bort fra :p

[video=youtube;DgkU6MQTXsM]http://www.youtube.com/watch?v=DgkU6MQTXsM&feature=related[/video]

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Sv: Ønsker tilbakemeldinger på en action kortfilm

Kremt. Jeg renser halsen litt her. Det er vel egentlig ingenting som fungerer her. Så hva kan du/dere gjøre bedre?

Dere må unngå å følge instinktene deres av hva som er kult, for med mindre det er plausibelt, så vil det ikke fungere uansett hva man gjør og man ender opp i hagefilm. Man må aldri spille noe annet enn alderen sin, eller velge roller hvor alder ikke påvirker.

Det er null manus. Å ha en historie å gå ut ifra er første steg for å lage en film. Om det så bare er en road movie hvor poenget er å komme seg fra A til B, så må det være noe der. Actionen må komme logisk utifra historien og ikke motsatt.

Unngå å bruke musikk du ikke har tillatelse til å bruke. Rent amatørmessig gjør jo ikke egentlig dette noe da ingen kommer til å ta deg for det, men det er fint å legge seg til gode vaner.

Dataeffektene er ekstremt grisedårlige og det er faktisk mye bedre å ikke ha munningsflammer enn å ha noen som absolutt ikke fungerer. Tro meg, jeg har vært der. Det samme gjelder alle andre effekter som ikke fungerer - det ser mer ekte ut uten. Bondfilmer som ikke skal være for voldelige er ofte fylt av skuddrap hvor bavianene ikke blør når de blir skutt, de bare kaster seg rundt filmet fra avstand.

Og prøv nå i alle fall å få til noe bra når dere først er i gang og dere er ute etter tilbakemelding. Klippen viser jo at dere ikke har prøvd - det er jo svart bildeløst mellomrom mellom halvparten av klippene. Få de bort. Og for fargekorrigering gjelder samme regel som for annet etterarbeid, hvis det ikke fungerer, så bare gi faen. De naturlige fargene vil alltid være bedre enn tilfeldig drittfilter.

Og har dere våpenrekvisitter som er tydelig laga av plast, unngå å filme det ultranært i ti sekunder i strekk slik at alle ser det. Elendige kopier er ikke noe problem så lenge de er filmet totalt og de er i fart, men fjern plastlyden og legg på ekte våpenlyder og mange vil bli overbevist om ektheten.

Jeg synes dette er et dårlig forsøk, men dere lærer nok mye av det og dere ser etter hvert alle feilene når dere ser den flere ganger og dere gjør ikke disse feilene igjen. Om et år vil dere hate filmen fordi den suger og om fem år vil dere synes det er morsomt å se tilbake på hvor mye dere faktisk har lært.

3. abyssal

abyssal Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for tilbakemeldingen, jeg setter stor pris på det at du faktisk er ærlig me den. Musikken brukt har vi hatt tilgang til, inkuldert lydene. Historie fortelling var hovedsakelig ikke fokuset men heller scener og effekter. Skal selvfølgelig ikke bruke tiden min for å forsvare meg når jeg har vært så heldig å fått en tilbakemelding.

Blir en ny film snart hvor jeg skal ta hensyn til så og si alt du har nevnt her og igjen så setter jeg stor pris på kritikken. En god måte å lære på er vel å lære av sine feil? :p

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Ja, på samme måte som det faktisk er lettere å lære å lage film av å se dårlige filmer enn de absolutt mest perfekte filmene. Man klarer ikke helt skille de fantastiske elementene i en perfekt film fra det som bare er film, mens i en dårlig film legger man veldig lett merke til det som er elendig.

5. kandy

kandy Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ok, hør her, jeg er bare 11, men ettersom jeg har hørt så skal man ikke bruke muzzle flash og blod i amatør-action filmer.
    Blodet så BARE urealistisk ut, og muzzle flashen var dårlig, hvis dere skal bruke våpen, så lat som det er silencer(lyddemper) på.
    Synes kuttingen var god tho.

6. Mamen

Mamen Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Tja må jeg si. Jeg klarer nok ikke å gi en like konstruktiv kritikk som Kenny Wang, men skal si meg enig i mye av det han skriver. Det første jeg tenkte var at dette blir ufrivillig komisk framfor spennende, og det inntrykket sitter jeg egentlig fortsatt igjen med. Når det er sagt ser jeg at det er lagt endel arbeid inn her, og øvelse gjør mester. Alderen på skuespillerne er et stort problem. Filmingen i seg selv er grei nok, ettereffektene er for dårlige. Forhåpentligvis har dere hatt det morsomt når dere lagde den, og det er veldig viktig det også.

For å trekke inn en god ting, synes jeg det ble morsomt med en "pause" i handlingen når mannen hentet seg vann.

7. TheSteinOlsen

TheSteinOlsen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Mye morsomt her.

Lo godt da "Actionman" søkte dekning bak en pappeske :)

8. abyssal

abyssal Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Tusen takk, og takk for alle svarene uansett. Er i arbeid med en ny film nå, hvor jeg vil ta hensyn til de store feilene dere pekte ut. Håper virkelig jeg får til noe bedre nå, har blitt gitt mer tid i post produksjonen denne gangen.

Del denne siden