"27 Moons" er ferdig

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av THX, 2 Jun 2007.

1. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

HVXen skyter ikkje med full 1080p oppløysning, men uprezzer det frå 720p ved å bruke noko som heiter pixel count. Dog er 1080p materialet du får ut av HVXen i dvcpro HD, 4:4:2.

2. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Ja, men pixel shift funker jo ganske bra, da. Det hadde jo vært bedre med progressiv 1920x1080 hele veien, og gjerne 4:4:4, men hvilke HD-kameraer er det som leverer det da? Ikke Varicam, ikke XDCAM-HD-greiene, og Red One er foreløpig bare en tentativitet.

3. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

OMFG What r u talking about!!!!!

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Han mener bare at Red One er litt på prøvestadiet.

5. Kyrre

Kyrre Citizen

"27 Moons" er ferdig

Hvilke krav jeg stiller? [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Full_hd]Full HD[/ame] er en definisjon på video med 1920x1080 piksler. Da sier det seg kanskje selv hvilke krav som stilles?

HVX har kun 960x720 i utgangspunkt som oppløsning, men dette dyttes opp til (ca. ingen vet helt sikkert) 1440 horisontale piksler (i 1080p-modus) via pixel-shifting teknologien.

Ergo, HVX kan ikke og skal ikke karakteriseres som et kamera med Full HD-oppløsning.

6. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Linken din fører bare til en generell artikkel om 1080p, der det står at display-oppløsningen vanligvis er 1920x1080.

Jeg vet ikke om Kenny Wang mente denne Full HD (TM)-termen din når han skrev "jeg er ikke imponert over full HD". Uansett er det vel en term som brukes om display-oppløsning?

DVCPRO HD 1080p er 1440x1080 med 1.3333:1 [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_aspect_ratio]pixel aspect ratio[/ame], som gir en display-oppløsning på 1920x1080. Det samme gjelder profformater som XDCAM HD, HDCAM og consumerformater som HDV. (HDCAM SR er, AFAIK, det eneste formatet som bruker full raster (square pixel) 1920x1080. Mener jeg så et sånt kamera på tilbud på Video 4 til ca 997.900,- (eks mva))

Forresten, hvis en LCD-skjerm skal vise "Full" 16:9 PAL, må den ha (minimum) 1024x576, selv om alle 16:9 PAL-kameraer recorder 720x576.

Kanskje vi alle kan se tilbake og le av alt dette tullet når Red One kommer. Det hadde vært noe.

7. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

For å komme litt tilbake til filmen vil jeg påpeke to ting jeg ikke ser noen andre har nevnt, men jeg kan også ha lest feil...

1. Det går 1 sekund mellom ringelydene, hvorfor skulle kjerringa til Robert reagere så fort på at han ikke åpnet døren? Han kan ikke akkurat stå foran døra til hvert eneste tidspunkt i tilfelle noen ringer på. Snodig regi her føler jeg.

2. If this movie was any stiffer, it would be in a coffin. Dropp stativet. Er vel en av hovedreglene når det gjelder filmproduksjon på amatørnivå, kast stativet og kjør håndholdt. Det ser ikke proffere ut med stativ fordi man slipper ristinga av håndholdt, det ser stivere ut. Vil du at det skal se proffere ut må du ha et eller annet steady-sak. Stativ funker kun når det er hensiktsmessig, noe jeg ikke følte det var i denne filmen. Iihvertfall ikke så ofte som stativ er brukt. Kan jo være regissøren har en grunn til stativbruket, men jeg tviler den er såpass gjennomtenkt at det vil få meg til å være enig.

8. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

"1. Det går 1 sekund mellom ringelydene, hvorfor skulle kjerringa til Robert reagere så fort på at han ikke åpnet døren? Han kan ikke akkurat stå foran døra til hvert eneste tidspunkt i tilfelle noen ringer på. Snodig regi her føler jeg."

Vel, nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med å bo med damer dahlskebank, men kvinnfolk er utrolig raske til å gjøre ting selv hvis de er stressa :) (noe hun kanskje er siden hu står på badet og steller seg og skal på jobb/ut?) Kvinnfolk er ofte ikke til å forstå seg på, men jeg kan av egen erfaring si at du trenger ikke akkurat gjøre noe galt før dem kjefter/klager :) Det at du sier at han ikke kan stå ved døren hele tiden er for oss helt logisk, men kanskje ikke for noen kvinner :)

"2. If this movie was any stiffer, it would be in a coffin. Dropp stativet. Er vel en av hovedreglene når det gjelder filmproduksjon på amatørnivå, kast stativet og kjør håndholdt. Det ser ikke proffere ut med stativ fordi man slipper ristinga av håndholdt, det ser stivere ut. Vil du at det skal se proffere ut må du ha et eller annet steady-sak. Stativ funker kun når det er hensiktsmessig, noe jeg ikke følte det var i denne filmen. Iihvertfall ikke så ofte som stativ er brukt. Kan jo være regissøren har en grunn til stativbruket, men jeg tviler den er såpass gjennomtenkt at det vil få meg til å være enig."

Jeg synes det motsatte her. Stativ bruket er akkurat slik det burde være for det meste, og håndholdt på plasser der det passer med håndholdt (der det skal være litt uro). En trenger ikke bruke håndholdt fordi det er amatørfilm. Tvert imot synes jeg denne produksjonen hadde sett verre ut uten bruk av stativ.

9. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Null erfaring med å bo med andre enn min mor. De fleste damene jeg "bor" med forsvinner etter at jeg har betalt dem... Men ja, du sier noe der, jeg har glemt hvordan norske kvinner er, så du har nok helt rett. I keep wondering why I want one of them...

Selv om man går for håndholdt trenger man ikke riste på det som om man har Parkinson. Man kan jo tildels holde kameraet like stødig på feks skuldra som man ville på et stativ, men med håndholdt får man den lille bevegelsen i kameraet som gir liv til bildet. Jeg mente ikke at det burde være krigsdrama-håndholdt, men bare sånn at man får litt flyt i ellers kjipe og til dels ubehagelige utsnitt. Dette er kanskje bare en smakssak, men jeg tror at filmen ville gjort seg litt bedre hvis enkelte utvalgte klipp var håndholdt. Jeg satt tross alt igjen med følelsen av at filmen var stiv, men det kan også bare være min særdeles sære smak.

10. Kyrre

Kyrre Citizen

"27 Moons" er ferdig

Har aldri hørt om termet "Full 16:9".

Hvor har du det i fra? Har du HVX selv?

Nei, det brukes like hyppig forhold til kameraer.

JVC developed the first consumer full High-Definition 3-CCD camera system capable of producing full HD images (1920 x 1080i)
    http://www.jvc.no/article.php?id=100024

Altså, du må gjerne løpe rundt å bruke utrykket Full HD om hva du vil for min del, men ikke forvent at folk skal forstå hva du mener når du blander inn HVX. ;)

11. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Jeg syns det grafisk visuelle var litt for my kopierte fra pakkene til Andrew Cramer (videocopilot). Hva med å gjøre ting litt mer orginalt og eget? Syns heller ikke intro og slutten passet sammen visuelt. Alt for mye forskjellige elementer. Fler at du bare har brukt mye av det fordi det er kult. Det enkle er ofte det beste.

12. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Nei, det er bare et eksempel på at non-square PAR på kamerasiden er et innarbeidet konsept.
    [ame]http://www.dvinfo.net/conf/showpost.php?p=318953&;postcount=8[/ame]
    http://www.newsletterarchive.org/2007/04/16/139217-Creative+Planet's+Digital+Production+BuZZ+Tips+&;+Tricks

Merk at HVX har 1440x1080 (1.3333 PAR) i 50Hz-versjon og 1280x1080 (1.5 PAR) i 60Hz-versjon. (Er dette definert i DVCPRO HD-codecen?)
    a) jeg syns det går an å snakke om "full HD" (full HD-oppløsning, eller som i presseskrivet du siterer: full HD images) uten at man refererer til varemerket "Full HD" som du holder deg fast i. Litt på samme måte som man f.eks kan snakke om "cola" uten at det eksplisitt betyr Coca Cola®. Er det kanskje slik det brukes når man snakker om JVC-kameraet? (Mrk: liten forbokstav = ikke egennavn.)

b) Jeg vet ikke så mye om codecene til det JVC-kameraet, men det bruker i hvert fall pixel shifting på samme måte som HVX (og andre). Dessuten er det et 1080i-kamera; jeg vet ikke hvordan det er med det i Full HD-definisjonen din, men personlig ville jeg foretrukket 720p.
    Jeg unngår å løpe rundt og bruke uttrykket "Full HD" fordi det er forvirrende, folk kan tro at jeg mener de klistremerkene som henger på LCD-TV'er. Hvis jeg hadde et kamera som recordet 1920x1080 uskalert og progressivt, ville jeg brukt termer som "full raster" og "square pixel". Det kan jeg dessverre ikke si om min HVX.

13. Kyrre

Kyrre Citizen

"27 Moons" er ferdig

Jepp, men dette kameraet oppnår 1920x1080 ved pixel shifting. HVX oppnår kun 1440x1080. Ergo, HVX kan ikke påstå å være Full HD, og det har aldri Panasonic gjort heller.

Vel, da er vi essensielt enige da.

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Jeg våkna så seint at jeg fikk ikke gjort noe i dag uansett - så jeg lagde en liten HD-film. Den er nedskalert fra 4k til 1920x1080p25 PAR 1,0. Uheldigvis vil ikke Premiere gjøre den bedre enn 10bit 4:2:2, men det kan nok i de fleste tilfeller kalles Full HD likevel. Den ukomprimerte fila er 1.3Gb, så gidder ikke legge ut den, men prøver meg med denne mpeg-fila:

Konglene i timelapse

Virker ikke som om Media Player vil spille den av i wide, men DVD-programmet mitt forstår den i alle fall.

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Nei, den oppnår 1920x1080 ved å ha 1.3333:1 PAR på 1440x1080.

Det den bruker pixel shifting til er å oppnå 1440x1080 fra 960x540 CCD'er.

EDIT: 960x540 CCDx3 > pixel shifting > 1920x1080 prosessering > 1440x1080 @ 1.3333:1 PAR codec > 1920x1080 display-oppløsning

16. Kyrre

Kyrre Citizen

"27 Moons" er ferdig

Vel, da innrømmer jeg at poenget ditt som jeg først tok som kverulering, faktisk var ganske relevant.

17. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Vell da var kinovisningen ferdig og jeg ble 1 full version Avid Media Composer rikere (siden jeg var klipper og det var en Avid repressentant med på å vurdere filmene og års arbeids innsatsen) Er storfornøyd, vi fikk god respons på filmen og :D Har fått klar signal fra skuespillerene, så nå er det bare å sende den på noen festivaler :wink:

18. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Lucky you! Sparte noen tusen der :p

19. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Det er jammen meg ikke kødd heller, 38 høvdinger.
    Så nå er det bare begynne å produsere kommersiellt, men mangler fremdeles Adobe suiten :wink:

20. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    "27 Moons" er ferdig

Linken til filmen funker ikke, og jeg får ikke sett den....

Del denne siden