35mm-adaptere

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av tommetass, 15 Okt 2007.

1. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg trodde best bilde leveres av Letus. Ble det gjort noe sammenligning, test av alle de 35mm-s?

2. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Letus extreme skal visst levere veldig fine bilder, men sammenlignet med SGpro, som har en spinnende GG(ground glass), så er det ennå ikke bedre..
    SGpro kicker ass..

vet ikke om du har sett den, men her er en video som macgregor (veldig kjent på dvxuser.com osv) med SGpro og et Canon XH-A1:

www.macgregor.autoecstasy.com/tramontana/todoc.h264.mov

og her er en kar fra norge med SGpro,tror kanskje han er på forumet her.. Smettli kaller han seg (han bruker Panasonic DVX100):
    http://www.rimeligok.no/anders/Morten-foto.mov
    &;
    http://www.rimeligok.no/anders/Ingerstrand/Ingerstrand.mov

sjekk dem ut..

3. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kjøpte Brevis fordi den er lettvekt, lett å montere, fleksibel og har mye bedre lysfølsomhet enn komkurrentene Dette siste gjør ofte opptakene langt mer gjennomførbare, spesielt når man har lavt budsjett og ikke ubegrenset med lyskastere til disposisjon.

Under optimale forhold kan man utvilsomt få kjempebra bilder fra både Brevis, M2, Letus, SGPro, og mange andre. Det er større forskjell på hvor godt de egner seg til litt krevende situasjoner.

5. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor bestillte du Brevis´n ifra? Og hvor mye betalte du inkl. alt?

6. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    www.cinevate.com

Jeg postet priser tidligere i tråden, da skrev jeg 8262 kr for Brevis, regner med at det er omtrent det samme med dagens kurs.

Nå har de også en bundle med flip-modul (så bildet blir riktig vei) som koster ca 40% mer.

7. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Letus skal være den beste. www.philipbloom.co.uk , han har mye eksempelvideoer og letusen er den han har best erfaring med.

Har bestilt denne selv, så er klar for å bruke den med sony's xdcam ex1

8. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tror faktisk det går med letus'en.. skru den rett på kroppen til xl2'en..

Men nei det blir ikke "mer tele". (det blir en mer "normal") Det man gjør (hvertfall på SGpro'en) er at man zoomer inn på et grunnglass, dette grunnglasset er det som gir deg bildet FRA linsen som du setter på. Det blir som å zoome på en TV eller et lerre t så blir det dette bildet manfår..

9. Taabbs

Taabbs Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    funker SGPro til sony PD-150?

Hvordan er SGPro uten noen (nikon) linser f.eks.? Ser det bra ut?

10. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja dne funker til pd-150, men pd-150 er et kjipt tv kamera, ikke filmkamera...

hehe, må ikke skyte uten linser.. linsene er det som gir deg bildet:p lol

11. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Altså!

Hva slags brennvidde du får når du bruker f.eks. letus, er jo 100% avhengig av hva slags linse du setter på adapteret. Hvis du setter på en 8mm fullformat vidvinkel vil du i mange tilfeller få mer vidvinkel enn du har på kameraet ditt.

Det som er best å bruke på et adapter for å få kortest mulig DoF er jo prime-linser av type 28mm, 35mm 50mm, 85mm, 105mm osv. Alt etter hvor mye tele du vil ha. Anbefalte linser til adaptere er

Sigma 28mm f1.8
    Canon/Nikon 50mm f1.4
    Canon/Nikon 85mm f1.8 (eller 1.4 eller 1.2 hvis du har råd)

Selv om 50mm blir mest brukt er det kjekt med en vidvinkel så du kan gjøre vidvinkel klipp når du setter scener med adapteret. Blir fort kræsj å ta det av og på siden utseendet blir så forskjellig.

12. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan tror dere Canon-linsen som følger med EOS400D fungerer? 18-55mm

13. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det går desverre ikke å bruke den. Den linsen er beregnet på digitale SLR med mindre brikke enn fullformat (1.5 eller 1.6 crop). Dermed blir bildet på glasset i 35mm adapteret for lite og du får mye svart på sidene osv.

Linsene du skal bruke kan _ikke_ være EF-S (Canon) eller DX (Nikon).

14. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det gå så absolutt ann å bruke EOS linser på SGpro'en hvertfall..(man må kjøpe en EOS mount) men problemet med den er at man kan ikke skifte blenderen på linsa manuelt. Den har da en helt åpen blender når du setter den på.

Jeg bruker selv Canon FD 35mm f/2.0 og en Nikon Nikkor-H 50mm f/2.0.

Veldig fine linser, den nikon linsa er faktisk skarpere enn en del av 1.4 linsene til nikon.

Nå vurderer jeg å kjøpe en Tokina 80-200mm f/2.8 for å få en skikkelig tele linse.

15. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ingen ting som heter EOS linser. EOS er Canon's betegnelse på digital SLR.

Det går fint å bruke Canon optikk men ikke EF-s. EF-linser (fullformat) derimot går fint. Den som følger med 400d er EF-S.

16. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    SgPro ser mye tyngere ut enn Redrock sin M2. Er den ikke det på grunn av den lange festemekanismen til kameralinsen?

Vurderer å skaffe meg M2 fremfor SgPro av to grunner:

1. SgPro støtter ikke Pentax linser. Jeg har to slike linser fra før.
    2. M2 ser mye finere ut, og virker mer kompakt. SgPro ser alt for lang ut.

Er det virkelig så stor prisforskjell da? M2 koster $1,370. SgPro koster 465 pund. Det vil si 5115 kr. For M2 blir det 7124 kr.

Og er kvaliteten så forskjellig? Hvem er egentlig best?

Takk for svar.

SGPRO:

M2:

17. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

For det første så er SGpro lettere enn M2.
    For det andre.. jo SGpro støtter pentax linser. Smettli på forumet her bruker det. Man må bare kjøpe riktige lens mounts.

OG med skatt så blir sgpro'en rundt 8500.. og da blir vel redrocken rundt 10000..? er ikke sikker jeg.. Den er hvertfall dyrere.

Disse 2 har blitt testet flere ganger sammen...

Jeg kan si at m2 er absolutt ikke en dårlig adapter, men SGpro er desidert bedre. Da tenker jeg på både pris og på bildet.

18. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk for svar Tommetass.

Der hvor man skal bestille SgPro, så må man velge mellom flere mounts, men jeg finner ikke den som er for Pentax. :S

19. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    no problem:)

gå på www.shoot35.com

der går du på:

products ---> så litt ned på siden står det "All products and dates are subject to terms &; conditions. please click here to order now!" ---> deretter kan du bare trykke på det du skal ha..

du finner nok fram:)[/i]

20. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen som vet hvor mye det er i moms og frakt på SG pro? Merker at den må snart bli kjøpt!

Del denne siden